Gå til innhold

Xenon-guide

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen biler kommer vel originalt med xenon i tåkelysene, ergo er ikke dette lov.

 

tåkelys går under det samme som ekstralys. Altså, ingen krav til høydejustering og slikt. Men regelen her er LUX grensen.

 

hvorfor nyere biler ikke leveres med xenon i tåkelys er pga fargetempen.

i tåkelys gjelder det å ha gule lys da hvitt blender og reflekterer tåke og snø mye mer.

 

En anna ting er også at tåkelysene er veldig utsatt for skade pga lav plassering. Dermed dyrt å sette inn xenonlys som såpass skjeldent er i bruk.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til det bruket de er ment til, å se i dårlig vær (tåke, snøstørm osv) :)

Men xenon 3000k er nok bra i tåkelys ja, hvis man har tåkelys som er beregna for xenon.

 

ja 3000 er fint, men er vel bare kinaprodusentene som lager andre temperaturer enn 4200.

4200 er den pæra med mest ren xenongass noe som gjør levetid, varme og motstanden i pæra mest riktig.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler kommer vel originalt med xenon i tåkelysene, ergo er ikke dette lov.

 

Mener jeg har sett at det er tilgjengelig med xenon nå på et bilmerke, skal sjekke opp i dette og evnt. bekrefte eller avkrefte det hele.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler (f.eks enkelte nyere Audi) er spesiellt følsomme i elektronikken for "sonar puls`en" (hehe fant ikke noe bedre ord, help me out! ) som utstyret gir fra seg når lampene tennes. Pass derfor på å isolere kablene skikkelig. Har hørt om folk bilen har stoppet for da de tente sien Xenon fjernlys f.eks. Kjedelig hvis det kanskje skjer i en sving og du mister bremse/svingkraft (for å sette det litt på spissen)

 

Dessverre blitt godt kjent med den der gitt... Sånn "annenhver" gang i min Audi A4 2003-modell får jeg opp alle verdens feilmeldinger, om total bremsesvikt, ESP og antispinn ute av drift, servo ute av drift osv. Da er det bare å "pull over" med en gang... Ikke særlig heldig altså!! Tør ikke bruke Xenon nå lenger, mest pga. at jeg er redd for å fritere ledningsnettet...

 

Har kjøpt sett fra Dybvik Trading og fått det montert på godkjent verksted av kvalifisert personell. Kan feilen være det med isolering da? Hvordan isolerer jeg isåfall for å unngå denne feilen? Kan det skyldes noe annet?

 

Feilen oppstår sånn ca. 2 av 5 ganger i snitt kanskje. Har inntrykk av at den oppstår oftest i fuktig vær... (Men har også inntruffet i tørt vær.)

 

Hva gjør jeg?

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen elektriker, men jeg ville prøvd å isolere kablene skikkelig med ..øh..sånt som elektrikere isolerer strømkabler med ;) Noe som demper magnetfeltet. Noe annet som kanskje kan hjelpe mot denne "pulsen" som muligens slår ut elektronikken på bilen din, hadde vært å montert "sperreventil/enveisventil" (les:diode) på kablene, slik at ikke strømmen kan gå to veier.

 

Sikkert noen som kan forklare dette MYE bedre enn meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen elektriker, men jeg ville prøvd å isolere kablene skikkelig med ..øh..sånt som elektrikere isolerer strømkabler med ;) Noe som demper magnetfeltet. Noe annet som kanskje kan hjelpe mot denne "pulsen" som muligens slår ut elektronikken på bilen din, hadde vært å montert "sperreventil/enveisventil" (les:diode) på kablene, slik at ikke strømmen kan gå to veier.

 

Sikkert noen som kan forklare dette MYE bedre enn meg! :)

 

Sikkert lettere å bare hive på et rele istedet med tykkere ledninger i seg selv.

er så mye ledninger og slikt på det originale lednignsnettet at det å røre en kabel er dødfødt :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lettere å bare hive på et rele istedet med tykkere ledninger i seg selv.

er så mye ledninger og slikt på det originale lednignsnettet at det å røre en kabel er dødfødt :)

 

Hm... takk for tipsene. Et relé ja.. noen komplisert affære det da? Og vil det gjøre susen tror dere? Hørt snakk om at det er brukt på ettermontert Xenon tidligere også, men ikke i forbindelse med "kortslutning" av bilen tror jeg...

 

Tricky dette. ;)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... takk for tipsene. Et relé ja.. noen komplisert affære det da? Og vil det gjøre susen tror dere? Hørt snakk om at det er brukt på ettermontert Xenon tidligere også, men ikke i forbindelse med "kortslutning" av bilen tror jeg...

 

Tricky dette. ;)

 

det er en veldig enkel jobb.

eneste problemet du får er kanskje lyspæretesteren. dvs den kanskje induikerer død pære.

 

Men koblingen er lett.

Man har 4 innganger på et vanlig rele.

Den ene er jord, den andre for styrestrøm, den tredje for batteri og den fjerde for strøm ut igjen når releet slår inn.

 

koblingsskjema ombygging til rele.jpg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det virker rart at ikke fler selger Xenonkit med 4x00kelvin fargetemperatur syns jeg, men mulig jeg bare er dårlig til å finne butikkene :watchout

 

Noen som har en "liste" over hvem som forhandler det?

 

Veit at Dybvik Trading får tak i JSM kit med 4200k. Synes det er rart at de ikke skriver det på webshop`en også da..:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår