Gå til innhold

falbrigt

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om falbrigt

  • Bursdag 07/08/1988

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

falbrigt's Achievements

  1. Har aldri hørt om godkjenning av ledningsnett i forhold til xenon. Det jeg imidlertid vet er at enkelte produsenter oppgir (og i denne sammenheng egentlig også forbyr bruk av større pærer) max effektuttak på hver enkelt "kurs" i bilen. Normalt sett vil sikringen ryke lenge før det er fare for ledningsbrann. Regner med du hadde 55W halogen før og muligens 35/55W xenon nå - altså mindre eller lik effekt = ingen betydning. Det noen sliter med er for stort spenningsfall til ballastene slik at pæra har vanskelig for å tenne. Dette unngår du ved koble et hjelperelé inn på kretsen. Men for å svare på spørsmålet: Nei, det vet jeg ikke :P
  2. Sent svar, men i tilfell du ikke er blitt noe klokere. Lampene handler du f.eks her: https://www.scstyling.com/stralkastare-black-rim-p-1709-c-723.aspx eller på ebay. Har byttet fra 1x H4 til 2x H7 på min V40 uten problemer. Koblingsskjema kan publiseres om ønskelig.
  3. Hadde samme problem på framskiva... Rett og slett fukt som har trengt seg inn i mansjetten på stempelet i kalipperen og dermed har det rustet en ring i ytterkant som hindrer stempelet fra å gli inn igjen. Demonter kalipperen og fjern klossene. bruk bremsepedalen til å trykke stempelet ut og rengjør med pussepapir eller stålbørste. Rengjør godt inni mansjetten og fyll denne med syrefri vaselin eller bremsesylinderfett. trykk stempelet tilbake og problemet er løst. (under forutsetning at stempelet ikke er helt opprustet) Husk og luft bremsene etterpå.
  4. Blått, og blått. Det er vel heller snakk om blåskjær - noe som forøvrig er vanskelig å definere. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke bruker 4300K. Er bedre lys og ser bra ut - nøytralt helt hvitt lys. Men det er selvfølgelig en smakssak.
  5. Ja, jeg deler vell igrunn ditt synspunkt på dette forumet. Har skrevet samme post på VCCN forumet og volvoforum, og ville se om det var noen kloke hoder her også :)
  6. Har hørt litt med folk som har skrudd litt på V40. Har ikke inngående kunnskap om motorens konstruksjon, men ble tipset om at det sitter en trykksensor/giver i oljepumpa og at denne under gitte omstendigheter gjør at de hydrauliske ventilløfterne åpner ventilene litt og dermed har man null kompresjon. Ventilene vil gå tilbake og tette igjen når olja har gått tilbake. Har ikke peiling på om dette er et scenario som kan oppstå? Det passer uansett utmerket med min opplevelse av feilen mtp. mangel på kompresjon. Har noen peiling på om dette kan skje?
  7. Flott spørsmål. Lurer på det samme, for å gjøre ting litt lettere for meg selv vil jeg gjerne ha tips om et bra produkt som fyller bra.
  8. Har ikke testet noen selv, men vet flere som bruker Philips X-treme Power og Osram Nightbreaker. Om disse kvalifiserer til "Xenon-look" i dine øyne vet jeg ikke, men dem gir absolutt et hvitere og sterkere lys enn "standardpærer". Riktignok hører jeg flere si at sistnevnte har dårlig levetid. Jeg kan ikke uttale meg om det stemmer.
  9. Har du lest innleggene mine??
  10. Fant mailen fra Vegvesenet.... "Dersom lykten i sin helhet er beregnet for Xenonlys og merket for dette, og da bare med Xenon som fjernlys vil det ikke være krav til at lykten skal være automatisk justerbar. Kombinasjonen Halogen som nærlys og Xenon som fjernlys er uvanlig, som regel vil dette være omvent. Det finnes i dag ekstra fjernlys for separat ettermontering, det er for disse ikke krav til automatisk justering. I vårt svar vil du se at den kravet til den automatiske justeringen er forbeholdt nærlys. Det som ikke er lovlig er å ettermontere xenonlyskilde i en lykt merket og ment for halogen. Dette gjelder xenonlyskilde både som nær og fjernlys. Lykten både hus og glass skal være merket og ment for xenonlyskilder. Ta gjerne kontakt dersom du har flere spørsmål. Med hilsen Knut Ekkeren Seksjon: Kjøretøy - Bergen distrikt Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER Besøksadresse: Spelhaugen 12, BERGEN Telefon: +47 55516155 Mobil: +47 96236937 e-post: mailto:knut.ekkeren@vegvesen.no http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-vest@vegvesen.no"
  11. Har diskutert dette med en saksbehandler hos Statens Vegvesen og fikk tilsendt dokumentasjon når jeg skulle gjøre dette med min egen bil. Du har lov til å ettermontere Xenon i fjernlys dersom hele lykta, dvs. lykthuset og glasset er godkjent for xenon. Bokstavene som skal stå på lykthuset er E og DC eller DR eller DCR, der disse gjelder for henholdsvis nærlys, fjernlys og BI-xenon. Altså, det er ikke krav til aut. høydejustering dersom E merket Xenonsett monteres på fjernlys, men fortsatt lyktespylere. Bilen min ble forresten EU-godkjent for 3 dager siden med Xenonkitt på fjernlys - uten automatisk høydejustering. Dermed vil jeg tro at jeg har rett :)
  12. Kan ikke skjønne at det skal være den siden motoren turna tilsynelatende uten kompresjon.
  13. Har en V40 2.0 som i forrige uke ikke ville starte. Jeg vridde om nøkkelen og idet motoren akkurat skulle til å starte hostet den liksom og stoppet. Jeg vridde da om tenninga og prøve på nytt. Da gikk startmotoren for full maskin uten at noe skjedde. Skjekket motoren mens kjerringa vridde om nøkkelen. Dynamo, servo osv. gikk rundt, men det var akkurat som om alle ventiler sto åpen og det var null kompresjon. Det var helt klart liten "motstand" i motoren ettersom startmotoren gikk for fullt. Fikk frakta bilen til verksted. Dagen etterpå skulle de se på den og da startet den uten problem ved første forsøk. De fant ingen feil på den. Har noen anelse om hva dette skyldes? Vil gjerne vite hva som forsårsaket problemet så jeg slipper å oppleve det midt på et fjell eller på ei ferge.
  14. Har en V40 2.0 som i forrige uke ikke ville starte. Jeg vridde om nøkkelen og idet motoren akkurat skulle til å starte hostet den liksom og stoppet. Jeg vridde da om tenninga og prøve på nytt. Da gikk startmotoren for full maskin uten at noe skjedde. Skjekket motoren mens kjerringa vridde om nøkkelen. Dynamo, servo osv. gikk rundt, men det var akkurat som om alle ventiler sto åpen og det var null kompresjon. Det var helt klart liten "motstand" i motoren ettersom startmotoren gikk for fullt. Fikk frakta bilen til verksted. Dagen etterpå skulle de se på den og da startet den uten problem ved første forsøk. De fant ingen feil på den. Har noen anelse om hva dette skyldes? Vil gjerne vite hva som forsårsaket problemet så jeg slipper å oppleve det midt på et fjell eller på ei ferge.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår