Gå til innhold

Hvilken olje for å stoppe "tikking" på e36

Ranger emnet

Javvad

Anbefalte innlegg

Gikk all tikkingen vekk xplod?

Har ikke fått prøvd oljen selv enda så vet ikke. refererer ut ifra hva som ble skrevet i denne tråden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=37597

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW anbefaler castrol ja.

selv har bilen min kun gått på mobil1 fra dag 1 og det vil den alltid gjøre. motoren hat gått 200.000km, og går den dag i dag uten tikking og problemer.

i utgangspunktet mener jeg at dersom man leter etter olje til bilen sin som er bra, gå etter castrol. spør ditt BMW verksted nær deg.

[-] 2000 Golf 4 1.4 (så var det golf igjen..)

[x] 1998 Mercedes C180 Sport

[x] 1991 BMW 325i e36 (helt original)

[x] 1994 Golf 3 1.8 GL (solgt og ikke savnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å bytte oljerøret over kammen hvis du har tikking. Dette røret tettes ofte til av gammel eller dårlig olje. BMW selv anbefaler å bytte det sammen med registerreim hvis du har det. Ellers bør det skiftes hver 40k km. Dersom oljeskiftene har blitt gjennomført ofte(ved intervall) og det har blitt brukt riktig/god olje kan du sikkert droppe den.

Desverre er det slik at kammen ikke får rikelig med olje over seg p.g.a dette røret tettes til og blir slitt ned og tikkinga kommer.

Jeg skifta over til Castrol olje når jeg overtok min bil, men tikkinga gikk ikke helt bort. Da ble jeg anbefalt av BMW forhandleren her i Stavanger å skifte kammen og oljerør(og seff reim og shit ellers)

Da forsvant tikkinga helt og det ble en helt annen bil å kjøre p.g.a jeg fikk tilbake endel hk og nm ettersom at kammen var såpass slitt.

Kjøp fullt kit fra koed.dk med kam, ventilløftere(da får du hydrauliske) og alt annet du trenger. Der har de også dette oljerøret. Alt sammen kom på 2500.

Det er rimelig enkelt å skifte kammen på M40 og M43 motorene, og jeg er ikke utdannet inne mekanikk så det er noe omtrent alle med litt peil på Haynesboka og skruejern klarer ;)

-M-

BMW 316/318 1992 (vraka)

MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt)

Volvo V50 1,6D 2006

Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å bytte oljerøret over kammen hvis du har tikking. Dette røret tettes ofte til av gammel eller dårlig olje. BMW selv anbefaler å bytte det sammen med registerreim hvis du har det. Ellers bør det skiftes hver 40k km. Dersom oljeskiftene har blitt gjennomført ofte(ved intervall) og det har blitt brukt riktig/god olje kan du sikkert droppe den.

Desverre er det slik at kammen ikke får rikelig med olje over seg p.g.a dette røret tettes til og blir slitt ned og tikkinga kommer.

Jeg skifta over til Castrol olje når jeg overtok min bil, men tikkinga gikk ikke helt bort. Da ble jeg anbefalt av BMW forhandleren her i Stavanger å skifte kammen og oljerør(og seff reim og shit ellers)

Da forsvant tikkinga helt og det ble en helt annen bil å kjøre p.g.a jeg fikk tilbake endel hk og nm ettersom at kammen var såpass slitt.

Kjøp fullt kit fra koed.dk med kam, ventilløftere(da får du hydrauliske) og alt annet du trenger. Der har de også dette oljerøret. Alt sammen kom på 2500.

Det er rimelig enkelt å skifte kammen på M40 og M43 motorene, og jeg er ikke utdannet inne mekanikk så det er noe omtrent alle med litt peil på Haynesboka og skruejern klarer ;)

-M-

Jeg var ute for dette selv når jeg byttet motor i en 316 e30 facelift. Den nye motoren hadde stått litt og røret over kammen var tett i et hull, noe som gjorde at kammen ikke fikk smøring på en ventil og det gikk ca 10 minutt før kammen var utslitt der og vi hørte metallknissing i hele verkstedet. Tok av røret og blåste det reint med trykkluft, byttet kam og ventilløftere (hadde et bedre sett liggende) og motoren ble gulle god etterpå :)

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider