Skyline_401 Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 jeg har hatt av bakakselen og skifta foringer , og lurer på hvordan jeg skal lufte den nå ? skal jeg drive med bremsetrykkregulator ? eller hvordan er det ? det er en golf gti 16v 86mod . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Januar 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2007 -Fyll på veske -Pump opp pedal med nipler lukka -Mens ein kompis holder trykk på br. pedalen så opner du ein nippel om gangen for å sleppe ut luft og så stenger du den igjen. Fortsett til det er tomt for luft. Og husk å etterfylle veske. Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Januar 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2007 Er ikke nødvendig å åpne-lukke hele tiden. la han pumpe i ca 10ganger, lukk, pump trykk, åpne, så lukk, så ber du han sjekke om pedalen er OK, men dette får du ikke sjekket skikkelig før du har luftet alle calipperne. Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Januar 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2007 Har aldri testa det så kan godt vera det funker, om ikkje vesken suges tilbake kvar gang man slepper ut pedalen da..? Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Januar 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2007 Har aldri testa det så kan godt vera det funker, om ikkje vesken suges tilbake kvar gang man slepper ut pedalen da..? Steg for steg howto: 1. Tøm beholder for gammel bremsevæske. (Sug den ut med noe, gjør allt mye enklere, og det går raskere å skifte.) Fyll på ny og rett væske. 2. La en kompis sitte inni bilen. 3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig. (Det blir motsatt på feks. engelske biler). 4. Åpne nippel høyre bak, la kompisen pumpe feks. 10 ganger, for så å la pedalen være i bånn. Nå må du lukke, kompisen pumper så opp trykk, og holder pedalen inne, så må du åpne, kompisen din skal trø pedalen i bånn. Nå lukker du, og spør om det er normal bremsepedal. 5. Fortsett nå med venstre bakhjul, så høyre framhjul, og til sist venstre framhjul. Sjekk væskenivået ofte, går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen! 6. Når du er ferdig med alle kalipperne, så kjenn etter at pedalen er normal. Prøv bilen også på veien. Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Januar 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2007 3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig Har ingenting å sei kva hjul man begynner på. Eg pleier å begynne foran da man får raskere opp trykk. ...går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen! Og går den tom er det lett for å ødlegge hovedsylinderen. Er ganske svak, så eg pleier å sette på trykk på b.v. beholderen... Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T_A_H Skrevet Januar 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2007 Jeg vil også ha litt info om det bremsertrykksegulatoren som sitter på bakstillinga! Den satt på vr6-bakstillinga, men ikke på cl'n? Er dette noe som trengs på skiver? Og hvilken funksjon har den? Ligger litt i navnet, men sier meg ikke så mye. Dette er egentlig ingen vits i å skrive, men venstre bakhjul er lengre unna bremsekraftforsterkeren enn høyre :P Men utbetydelige lengder likevel;) det er ikke for å være firkantet eller noe sånn, altså ;) Siter Mvh Tore VW Golf II Vr6 prosjekt VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =) 79' Golf LD, søndagsbil VACN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet Januar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2007 Steg for steg howto:1. Tøm beholder for gammel bremsevæske. (Sug den ut med noe, gjør allt mye enklere, og det går raskere å skifte.) Fyll på ny og rett væske. 2. La en kompis sitte inni bilen. 3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig. (Det blir motsatt på feks. engelske biler). 4. Åpne nippel høyre bak, la kompisen pumpe feks. 10 ganger, for så å la pedalen være i bånn. Nå må du lukke, kompisen pumper så opp trykk, og holder pedalen inne, så må du åpne, kompisen din skal trø pedalen i bånn. Nå lukker du, og spør om det er normal bremsepedal. 5. Fortsett nå med venstre bakhjul, så høyre framhjul, og til sist venstre framhjul. Sjekk væskenivået ofte, går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen! 6. Når du er ferdig med alle kalipperne, så kjenn etter at pedalen er normal. Prøv bilen også på veien. Og før du begynner med dette fester du en strips til lasteventilen (også omtalt som bremsekraftregulator) slik at denne står maks spent, slik at den er helt åpen (for å simulere at bilen er lasta tungt). Hvis ikke dette gjøres kan man risikere at man får ei luftlomme i denne og da får du svampne bremser. Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Böhser Onkäl Skrevet Januar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2007 Jeg vil også ha litt info om det bremsertrykksegulatoren som sitter på bakstillinga! Den satt på vr6-bakstillinga, men ikke på cl'n? Er dette noe som trengs på skiver? Og hvilken funksjon har den? Ligger litt i navnet, men sier meg ikke så mye. Lasteventilen er der for å regulere bremsekrafta på bakakselen, avhengig av høyden som bakakselen har (hvor mye last man har i bilen). Denne er i praksis en strupeventil som begrenser bremsekrafta på bakakselen og er helt nødvendig når du har skiver. Hvis ikke er bilen helt ukjørbar når det er vått/glatt. Ventilen er festa i bakakselen og koblet til en arm med ei fjær som er forankret i gulvet på bilen. Når du laster bilen strammes fjæra, armen på lasteventilen flytter på seg og lasteventilen åpner for mer trykk (hvilket fører til mer bremsekraft bak). Når bilen senkes må lasteventilen justeres, ettersom systemet da vil reagere som om bilen er tungt lastet bak. Da flytter man på innfestinga til ventilen og/eller festepunktet i gulvet slik at fjæra ikke står noe mer i spenn enn den ville gjort før senking. Dersom du har gewinde som er rimelig bra nedskrudd er det i grunnen bare å slakke opp mest mulig. Siter Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ultimateVW Skrevet Januar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2007 Så ved å flytte den justerings bolten oppover (så fjære blir slakkere) blir det mindre bremsekraft bak? Siter 92 Audi V8 Quattro 90 Corrado G60T 71 VW 1302S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Januar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2007 Så ved å flytte den justerings bolten oppover (så fjære blir slakkere) blir det mindre bremsekraft bak? Stemmer. Glemte det med lasteventilen..:) Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frode_1988 Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Har ingenting å sei kva hjul man begynner på. Eg pleier å begynne foran da man får raskere opp trykk. Etter boken så skal man begynne på det hjulet så er lengst vekke fra hovedsylinderen :knock: Siter -se mulighetene, ikke begrensningene -forhjulene styrer bare delvis. for presis retningsforandring må man stille opp og kjøre sideslengs..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frode_1988 Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Dette er egentlig ingen vits i å skrive, men venstre bakhjul er lengre unna bremsekraftforsterkeren enn høyre :P Men utbetydelige lengder likevel;) det er ikke for å være firkantet eller noe sånn, altså ;) Som regel er høyre bakhjul lengst vekke. Men der fins andre varianter og.. :cheers: Siter -se mulighetene, ikke begrensningene -forhjulene styrer bare delvis. for presis retningsforandring må man stille opp og kjøre sideslengs..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Januar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2007 Etter boken så skal man begynne på det hjulet så er lengst vekke fra hovedsylinderen:knock: Etter boken ja, det veit eg og, men tar jo 10 ganger lengre tid å lufte da. Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spk Skrevet Desember 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2007 denne lasteventilen. er det kun på biler med skivebremser bak? Siter 00 Nissan Primera 2.0 SRI 93 Mercedes W202 C180 (solgt), 94 Nissan Primera 1.6(solgt), 94 Seat Cordoba 1.8i GLX(solgt), 89 Chrysler Grand Voyager 3.3 v6(spiker), 86 Ford Escort 1.6 CLX (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.