Gå til innhold

E85 Etanol

Ranger emnet


volvoraaner

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Begynt å komme en del stasjoner med det her nå.

Mange som bruker det eller?

Fyller hver gang jeg har mulighet jeg. Og virker som bilen går litt bedre, lader en del mer iallfall. (fra 1,1-1,4)

Hatt opptil 66% av det på tanken.... (Litt for mye sikkert men.

 

1,8t. Oppfører seg normalt ellers. (Til nå iallfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt å komme en del stasjoner med det her nå.

Mange som bruker det eller?

Fyller hver gang jeg har mulighet jeg. Og virker som bilen går litt bedre, lader en del mer iallfall. (fra 1,1-1,4)

Hatt opptil 66% av det på tanken.... (Litt for mye sikkert men.

 

1,8t. Oppfører seg normalt ellers. (Til nå iallfall)

Uten å feite opp blandinga? Stor fan av russisk rulett du tydeligvis...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å feite opp blandinga? Stor fan av russisk rulett du tydeligvis...

 

Ifølge sikre kilder på VAG forumet så skal det gå greit, og er visst flere som har kjørt på det med turbobiler. (Kommer ikke inn der nå fra jobben så jeg får lagt inn hva som står der)

 

Hva mener du kan skje da?

Bensinslager og pumpe som kan ryke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra VAG forumet:

 

"nyere biler med avansert elektronikk så er ikke det noe prob med litt % innblanding. lambdaen finner ut at den må putte på noen prosent fuel. Blir ikke mange prosent vettu. Om det blir noe særlig mer effekt av den grunn er noe annet. Kan jo være om man har et chip hvor bankesensorene jobber med å trekke av tenning, og trekker av litt mindre som følger av den lille ekstra bankefastheta til etanolen."

"Kan også være noen bensinslanger som ikke trives så godt med E85 som med bensin og slites fortere...

Noen sier også at E85 er hardere for ventilseter og at olja fortere blir gammel/dårlig og må byttes."

 

"PÅ en moderne bil som er mappet for bensin vil lambda reguleringen sørge for riktig A/F (så lenge dysene gir nok bensin), men ved fullgass tar ikke ECU'en lenger hensyn til signalet fra Lambda, og A/F blir magrere med E85."

 

"Med "moderne" i denne sammenhengen mener jeg biler med Lambda regulering.

Så lenge dysene/bensinpumpa can flowe 30-40% ekstra vil E85 funke på bilen din så lenge ECU'en tar input fra Lambda sensoren, dvs ved cruise/delgass. Ved fullgass gjør den ikke det, og blandingen blir derfor mager hvis bilen ikke er mappet for E85."

 

"endel 'moderne biler' med litt mer avansert lambdaregulering vil finne ut at bilen stort sett hele tia går 10% for magert. (i det området hvor den går på closed loop, dvs på delgass)

Da antar den ofte at den også må legge til 10% på fullgass der den går på tabellverdier.

Generelt sett kan det vel sies at jo nyere bil, jo mer intelligent. Er programmert for å takle variasjoner i energitetthet i bensin... som f.eks. hvis man fyller på e85

Mange biler nyere enn 2000 er levert fra fabrikk med bredbånds lambdasonde med closed loop even på fullgass "

 

"Svenskene anbefaler å øke prosentandelen med etanol for å se når bilen begynner å gå dårligere/øke forbruket. Jeg merket ikke noen forskjell på mitt forbruk på måleren i bilen, heller ikke forandring på turbotrykk. Mange svensker kjører på ren E85 uten å konvertere eller ha problemer med dette."

 

"Stoichiometrisk blandingsforhold for E85 er mye lavere, slik at du må ha like over 30% mer drivstoff i forhold til bensin. Ved rundt 50% blir det rundt 15% mer.

På vanlig kjøring vil fueltrim kunne ta seg av 10-15% oppriking ca, og en fueltrim vil sørge for at man får litt ekstra på fullgass, men da går dem fleste bilene i open-loop, og på faste bensinmengder. Bilen vil typisk gå litt magrere. Dette tåles pga høyere bankefasthet, og den magrere blandingen vil faktisk gjøre at det går bedre. Men om det blir for magert så vil det kunne bli litt for varmt, så jeg ville passet meg for mer enn 50% innblanding"

 

Noe av det som står. Vet jo at jeg har hatt litt for mye den ene gangen, men sånn jeg leser det som står så burde det gå noenlunde greit opptil 50%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fylle halv tank uten å justere om innsprut/gasser (hva du nå enn har) så spørs det nok om ikke motoren din sier godnatt... E85 må ha minst 10:1 i blandingsforhold. Må gå mye feitere enn en vanlig bensinbil,ellers brenner den "litt" varmt...

 

 

Jeg har kjørt mange 50/50 tanker og det eneste jeg merker er at bilen er raskere. Da prater jeg ikke om sånn bytta-til-åpent-filter raskerer, men helt klart merkbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår