RamstadTech Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Eg ser på denne tegningen http://img.photobucket.com/albums/v168/volvoman/DSC01997.jpg at når dynamoen lader går strømmen fra viklinger og ut til gjennom svarte dioder til laderegulatoren og når den ikkje lader går strømmen fra ladelampe og til laderegulator. Spørsmålet er om dynamoen vil begynne å lade uten å først få strøm fra lademampe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet Januar 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Nei det vil den ikke. Startstrømmen til dynamoen går gjennom ladelampa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Januar 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 Det var den eine teorien. Den andre var at magnetismen etter en elektromagnet heng igjen etter at den blir avslått og at dette kan vere nok til at generatoren gradvis klarer å bygge opp nok spenning til å full magnetisering på rotoren. Dette vart vi fortalt på VK2 automatikkmekaniker for noken år siden. Men forskjellen er at statorspenninga må overstige 0,6V før den klarer å passere diodene mot laderegulatoren på en dynamo. Eg har i hvert fall testet å laske sammen B+ og D+ og da sank turtallet på motoren. Eg hadde ikkje anledning til å måle ladespenning på dette tidspunktet, så eg veit ikkje om den lada, men i hvert fall steig turtalet igjen etter at lasken vart fjerna. Viss dynamoen ladet burde den vel fortsette å lade etter lasken var fjernet? Edit: Dette var målinger på en dynamo som ikkje fungerte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Jeg har nå funnet ut at ledingen mellom ladelampen og dynamo var brutt og at en dynamo som fungerer kan begynne å lade uten startstrøm fra lademape, men det trengs litt turtall for å få den igang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg