LLH Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 En liten liste over de mest omtalte batteriene her på forumet. kinetik oversatte jeg målene på ved en tidligre annledning. Vis noen ser noe feil skrik ut :) Kinetik: http://www.kinetikaudio.com/intro.htm HC600: 17.78cm langt - 7.62cm bredt- 16.51cm høyt 6.35Kg - 20/26Ah HC800: 19.03cm langt - 12.7cm bredt - 18.03cm høyt (inkl poler) 11.79Kg - 36Ah HC1400: 22.86cm langt - 20.57cm bredt - 22.60cm høyt (inkl poler) 17.69 - 60Ah HC1800: 25.4cm langt - 16.51cm bredt - 22.35 cm høyt (inkl poler) 24.49kg - 81Ah HC2000: 30.48cm langt - 16.51cm bredt - 22.35cm høyt (inkl poler) 27.66Kg - 102Ah HC2400: 33.02cm langt - 17.01cm bredt - 23.87 cm høyt (inkl poler) 31.29Kg - 128Ah Odyssey : http://www.odysseybatteries.com/batteries.htm De har faktisk etter min mening veldig godt målsatte tegninger og til og med i mm på siden sin.. Northstar: http://www.northstarbattery.com/engine_start.php batcap: http://www.batcap.net/Indexnew5.htm så vidt jeg har sett er Kinetik bygget opp av celler av denne typen.. ikke tilgjengelig i norge såvidt jeg har sett.. Optima: Har tatt med de to med vanlige poler. begge finnes i flere versoner.. Rød: http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive/starter/spec_sheets.RowPar.0001.ContentPar.0001.ColumnPar.0005.File.tmp/34%20&%2034R_082304.pdf Gul: http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive/deep_cycle/spec_sheets.RowPar.0001.ContentPar.0001.ColumnPar.0004.File.tmp/D34_082104.pdf Mere info: http://www.optimabatteries.com/publish/optima/americas0/en/config/product_info/automotive.html Exide sønnak maxxima 900 http://www.sonnak.com/pdf/Bil-typeliste.pdf Northstar, Kinetik,og noen av Odyssey batteriene har ikke disse knastene nederst på batteriet, så du må ha bøyle over batteriet eller noe kustom opplegg for og feste det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Desember 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2006 flottings :) burde legges inn i sticky tråden Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boddiz Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Good shit ! :) Men hvordan regner man ut hvor mange "Ah" man trenger? Har søkt litt men finner ingen formel for dette.... Siter Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet [-] '94 BMW 318is Full M-Tech [x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I [x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II [x] '88 Golf II '90-Look Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Var lite Ah på de batteria? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Når det gjelder Kinetikbatteriene så holder HC600 som startbatteri. Den lille tassen klarer det lekende lett! Ah = amperetimer = 1Ah = 1 ampere strømtrekk i 1 time Eller... 20Ah = 20 ampere strømtrekk i en time eller 10 ampere i 2 timer eller 1 ampere i 20 timer. Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Når det gjelder Kinetikbatteriene så holder HC600 som startbatteri. Den lille tassen klarer det lekende lett! Ah = amperetimer = 1Ah = 1 ampere strømtrekk i 1 time Eller... 20Ah = 20 ampere strømtrekk i en time eller 10 ampere i 2 timer eller 1 ampere i 20 timer. Er det mye å tjene på å gå opp til HC 800? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Når det gjelder Kinetikbatteriene så holder HC600 som startbatteri. Den lille tassen klarer det lekende lett! Ah = amperetimer = 1Ah = 1 ampere strømtrekk i 1 time Eller... 20Ah = 20 ampere strømtrekk i en time eller 10 ampere i 2 timer eller 1 ampere i 20 timer. dette er faktisk litt feil.. eh Ah = ampere timer det er rett.. og teorien er helt rett, men i pratktis fungerer det ikke slik her kan du se litt mer hva det betyr i praksis sjekk odyssey 1700 som er et ganske så mye brukt batteri, også her på forumet. http://www.odysseybatteries.com/battery/pc1700t.htm kun ved 3.4A har den 68Ah som det er oppført til, dette gjelder alle batterier, øk tempraturen med 10 grader og du (groft sett) halverer Ah.. jo kaldere det er jo bedre er det. (noe posetivt med å bo i kalde norge) også slik stinger og odyssey ikke har helt like målinger på to helt like batterier.. stinger lades ut til 10volt og odyssey til 10.02 stingers er målt i 20grader C og odyssey er målt i 25grader C men ikke ta denne posten for seriøst.. var egentlig godt forklart av tony detta.. men greit å vite at det er "abit more to it" Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Får batterier bedre kapasitet ved kulde? Dette var for meg meget ukjent da jeg trodde de ble dårligere ved kulde. Strømmen de klarer å levere går ihvertfall kraftig ned. Ellers så kunne jeg ikke tenkt meg HC 600 som eneste batteri. Har man en del småkjøring og en motor som er litt tyngre å dra irundt enn en symaskin kan man fort har tomt batteri, dessverre. "Capacity versus temperature 40°C: 102% 25°C: 100% 0°C: 85% -15°C: 65%" Klipt inn fra Installbay og dette er jo stikk motsatt av Erik Andre sitt utsagn. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diablito666 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Noen mulighet for å legge inn ca veiledende priser på de forskjellige batteriene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Erik Andre: Ville bare ta med "basic bout it" :) Så folk aner _litt_ mer hva amperetimer betyr. Spade: Tjah.. Finnes og folk som har hatt et HC800 natteri i en stooor dodge med V8 motor. Det var cirka -25 kuldegrader i gjennomsnitt en hel måned og det var aldri noen tegn til at batteriet var for lite. Så tror nok et hc600 skulle holde :) Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 Trodde alle visste at batterier ikke liker kulde jeg..? Til de som ikke visste dette, Erik Andre f.eks., se på CCA i forhold til HCA ;) Cold Cranking Amps sier hvor mye strøm batteriet klarer å levere i 30 sek ved 0 F, og Hot Cranking Amps ved 80 F. PC1700 som eks: 875 CCA (0° F / -18°C for 30 Seconds) 1325 HCA (80° F / 27°C for 30 Seconds) Spenningen og kapasiteten vil også være høyere når det er varmt! Men batteriene lader seg også mye lettere ut av seg selv når det er varmt... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 de fleste kjemiske processer går saktere med lavere temperaturer og... og i batteriene er jo den kjemiske processen som "gir" strømen. Derfor vil disse også selv utlade seg fortere ved høyere temperaturer. :bok: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte, jeg påsto vel ikke at det ville kunne gi bedre startstrøm? Typhon: jada, kjempe bra post ;) BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca Jeg kan ikke huske hvor jeg leste dette, så det blir vanskelig å bevise noe her så det var vel kanskje dumt å nevne noe, kanskje det jeg leste var feil også.. så jeg beklager at jeg nevnte noe som helst om akuratt det. Men hvorfor gir et batteri testet i 20grader C lenger Ah enn samme batteri testet i 25grader C? det jeg sikter til er odyssey pc1700(68ah)og stinger sp1700(72ah)? Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 spade: kapasitet er ikke bare Ah, men også hva det klarer å yte, jeg påsto vel ikke at det ville kunne gi bedre startstrøm?Typhon: jada, kjempe bra post ;) BeemerZ1: var Ah det var snakk om, ikke cca eller hca Jeg kan ikke huske hvor jeg leste dette, så det blir vanskelig å bevise noe her så det var vel kanskje dumt å nevne noe, kanskje det jeg leste var feil også.. så jeg beklager at jeg nevnte noe som helst om akuratt det. Men hvorfor gir et batteri testet i 20grader C lenger Ah enn samme batteri testet i 25grader C? det jeg sikter til er odyssey pc1700(68ah)og stinger sp1700(72ah)? Hmmm. Mente at det stod 72 ah i de testpapirene jeg fikk med jeg på mine odyssey batterier. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet Desember 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2006 kan nok hende det lars, men jeg henta informasjonen her: http://www.odysseybatteries.com/battery/pc1700t.htm Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.