Gå til innhold

"Squish" feltet ?!

Ranger emnet


Golf1600TIC

Anbefalte innlegg

Her er et spørsmål til dere som har litt skikkelig peiling.

Holder på å bygge meg motor til merca (2.3`8V), og skal nå til å fixe komp.

tenkte meg ned på enten lav 8 eller høy 7, men uansett åssen jeg løser dette enten smidde stempler eller ned dreide stempler eventuelt tykk pakning osv... så vil jo "squish" feltet bli ødelagt ?! har dette noe å si?

Bilen skal forøvrig brukes litt til vanlig bruk og.

Hadde mest lyst og gå for neddreide original stempler, men da vil de jo sannsynligvis bli dreid til de blir nesten helt flate. hvordan vil det bli med forbrennings kammeret da? dette har jo masse å si for motorens ytelse og gange ?!

Gode svar mottas med stor takk :spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Joda funker sikkert greit med orignal motor på 0,5 bar og rundt 200+ hk, men vil ha noe skikkelig når jeg først legger penger i det, vil ha 250+ (stabilt) og regner med å må kjøre 1 bar for å få det. alle mener her at jeg skal bruke 16V motorene, men mener at 8V motorene er nærmest skudd sikre så vil bruke den da jeg ikke skal ha 400hk + . spørsmålet er ganske enkelt vist jeg dreier ned stemplene kommer jeg til å bli plaget med noe annet senere ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal lade så mye ville jeg ha begynt og titte på smidde stempler hvertfall, underspyling er heller ikke dumt.

Grunnen til at "alle" anbefaller deg 16v motoren er at den har smidd innmat fra før pluss at den er ca 180hk originalt. Lader du 0.5bar på den har du ca 250hk +/-. Dessuten er den et bedre utgangspunkt til og begynne med.

 

Kan ikke stempelkronen bli hveldig tynn hvist man dreier ned da?

Du skal sikker ikke dreie så mye men et par millimeter går jo fort bort. Da er det lettere og smelte stempelkronen ved overlading. Jeg ville ha satset på en tykkere kopper toppakning for og få ned kompen.

 

Hvilken bil er det snakk om her da, 190?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer litt på smidde stempler, men da blir det jo fort råder +++ og er veldi få om ingen som skaffer dette her jeg bor :/

Underspyling etter montert ??? åssen funker det liksom ?

Og uansett begynner vi å snakke DYRE ting da.

er 190E ja, kjedelig med 16V turbo det har jo alle.

 

Blir vel kanskje litt tynn ja må se litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer litt på smidde stempler, men da blir det jo fort råder +++ og er veldi få om ingen som skaffer dette her jeg bor :/

er 190E ja, kjedelig med 16V turbo det har jo alle

 

Alle og alle, er vel forsvinnende få i norges land. Det går noe 2.0 og 2.3 8v turboer rundt om kring også da. Hvist det er aktuelt med stor påkostninger er det jo bra og ha et solid utgangspunkt og begynne med.

 

Meld deg inni 190klubben, ligger et par prosjekter på forumet der pluss at det er en gedigen ekspertise på disse bilene ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig det at det er umulig å få tak i disse motorene her oppe og om man skulle finne en så tar de "UFO" prisen for de.

Men om jeg borrer litt hiver i smidde mahle stempler og balanserer veiv og råder å kommer ned på ca 8.0 i komp så tipper jeg at det skal gå fint med 1 bar og ca 250hk +

Hva bare dette med "squishen" for bilen skal som sagt kunne kjøres ikke bare på maks ladde trykk å høye turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squishbandet i toppen kommer nesten i kontakt med stemplet når dette er ved TDC. Noen av grunnene til at man bruker squishbands er for å få klemt luft/bensin-blandinga inn imot tennpluggen for å gi størst mulig odds for antenning og forbrenning, dernest at den kraftige turbulensen som oppstår idét stemplet nærmer seg squishbandet bidrar til enda bedre forstøvelse/fordamning av bensinen, noe som gir bedre forbrenningseffektivitet -> BSFC -> mere hester for samme mengden drivstoff. En motor med et riktig squish-oppsett kan tåle like mye ladetrykk på 92-oktan som en annen motor med dårlig/ingen squish gjør ved 98.

 

EDIT:

Gode squishbands gir også bedre temperaturkontroll, som Ben are nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squishen har "mest" for seg når vi snakker biler som skal gå billig og rent! For en høy ytelsesmotor blir det noe annet! Er ikke så viktig å få forbrent absolutt alt der! Fungerer veldig bra å kjøre med flat topp stempel også!

 

Altså jeg kan med stor ro handle flate smidde stempler for å få rett komp.

Ser du er fra disse trakter har vel kanskje en ide på hvor de får tak i sånt, har nordic motor her men de er utrulig lite service rettet så viss jeg ikke må handler jeg ikke der!!

Klarer meg vel greit uten underspyling så lenge jeg holder meg under 300hk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squishbandet i toppen kommer nesten i kontakt med stemplet når dette er ved TDC. Noen av grunnene til at man bruker squishbands er for å få klemt luft/bensin-blandinga inn imot tennpluggen for å gi størst mulig odds for antenning og forbrenning, dernest at den kraftige turbulensen som oppstår idét stemplet nærmer seg squishbandet bidrar til enda bedre forstøvelse/fordamning av bensinen, noe som gir bedre forbrenningseffektivitet -> BSFC -> mere hester for samme mengden drivstoff. En motor med et riktig squish-oppsett kan tåle like mye ladetrykk på 92-oktan som en annen motor med dårlig/ingen squish gjør ved 98.

 

EDIT:

Gode squishbands gir også bedre temperaturkontroll, som Ben are nevner.

 

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flattopp fungerer bra! angående stempler kan du ta kontakt med SHS performance i tromsø! Men du må regne med rundt 10K for 4 stk. Underspyling er ikke noe som helst å bruke energi på om du handler skikkelige stempler! Uansett om du skal over 600hk eller mere!

 

Handle så dyre stempler må jeg vel handle nye råder også?! :( blir dyre ting ettervært detta!

men takk for gode svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår