Gå til innhold

Borra luftfilterboks

Ranger emnet


saabowner

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hører man merkbart forskjell i lyd med borra luftfilterboks? Og vet dere om de kicker på det i en eu-kontroll?

 

Drit i det, sett på kon filter. Å borre hull i luftfilterbokser er en patent som skulle vært glemt for lenge siden

 

funker det ikke med kon av en sær grunn, kan du jo kjøpe innsatsfilter, hjelper på lyden det også..

 

Tror de gir faen på EU..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kenito sier. Hvis du allikevel av en eller annen grunn skulle finne på å borre i luftfilterboksen så pass for all del på at hullene er på undersiden av luftfilteret.

 

:hammer

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vertfall ikke noen grunn til at du skulle få problem på eu-kontroll med borra luftfilterboks,heller ingen problem med kon filter.

Men sett heller på et kon filter ja, bedre lyd og penere å se på...

Audi A4 1.8t Quattro go`biln

Peugeot 406 arbeidsbil`n

Tidligere: Volvo 740,Datsun picup,2x ascona,boble,BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette vil gi deg 0 effektøkning.

bare vås.

 

Er ikke fordi jeg ønsker mer effekt. Bare litt grommere lyd liksom uten å bygge åpent filter. Vet jo at lyden blir litt grommere med hull i boxeren (eh..boksen, kremt kremt..) Men hvordan bør jeg borre? Små hull eller store hull?

BMW 520i, 89mod.

- Opel Ascona 1.6S, 86mod. -- solgt

- Saab900i (saabrina), 89mod. -- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har ettererannet teit innsug\boks, som du ikke får kon filter til, så borr ivei!

 

Porsche har solgt luftfilterboks med hull:

Na skal det ogsa sies at Porsche gjorde jo dette selv! Pa en Option til 964 / 993 som het "Motor Sound Option". Dette besto av en luftfilter boks med hull, og en Chrome "tut" i luftfilterboksen + eksos enderor.

Porsche delenummer: 000 044 200 00

 

Mere effekt eller ikke, det foles mye bedre.....

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fordi jeg ønsker mer effekt. Bare litt grommere lyd liksom uten å bygge åpent filter. Vet jo at lyden blir litt grommere med hull i boxeren (eh..boksen, kremt kremt..) Men hvordan bør jeg borre? Små hull eller store hull?

 

Sorry OT: men det er ikke gøy med hull i boxern :P bare for å nevne det hehe

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene hvor munningen inn i luftfilterboksen er en effektmessig begrensning vil det nok ha noe for seg å hullborre. Men jeg tviler på at det er greia i ditt tilfelle. Lydmessig kan det muligens ha en akademisk effekt dersom det er lange rør fra luftfilterboksen og ut til luftinntaket et eller annet sted bak grillen.

 

Ved hullborring mister eventuell forvarming sin funksjon.

 

For å oppnå mest mulig innsugningslyd er nok dessverre et konfilter det enkleste. Det er imidlertid flere ulemper med et konfilter:

-De er ofte (men selvsagt ikke alltid) av dårlig kvalitet

-Man mister forvarmingsfunksjonen

-Man oppnår ofte forhøyet temp på innsugningslufta og dermed redusert effekt

-Man har en tendens til å olje de for mye etter rens

-Et konfilter har litt dårligere rengjøringsgrad enn et godt papirfilter

-Får i ulveklær

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, dumt spørsmål sikkert, men hva er forvarming egentlig og hva gjør den av praktisk betydning? Er det noe i sammenheng med forvarminga på spjeldhuset?

 

Tja, godt spørsmål. I gamle dager skulle vel den hindre isdannelse i forgasser osv, men jeg vil tro den har samme hensikt på dagens biler med innsprøytning. I tillegg vil vel oppvarmingstiden kanskje reduseres noe og utslippene rett etter kaldstart reduseres.

 

På bilen min er ser forvarmingen slik ut:

varmeapp02.jpg

Et ekkelt aluminisert papprør som går fra et samledeksel på eksosmanifold/grenrør til luftfilterboksens skitne side. Inne i luftfilterboksen skal det sitte et termostatstyrt spjeld som åpner for varmlufta ved lave utetemperaturer

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår