Gå til innhold

krav til catalysator

Ranger emnet


Øyvind Gantenbein

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, mye prat her. Min bil er en 88 mod 240 med b230f... Orginalt montert kat, viste den på et lokalt verksted (uten kat). Og co målingene var helt perfekt! I fra 89 er det et krav om kat i alle biler som ble kjøpt nye det året, og er fortsatt et krav den dag i dag. Et annen problem er å få godkjent en motor som er eldre en bilen din, i din bil. Andre veien er det ikke noe problem. Dette på grunn av utslips krav, som var mildere før. Men du kan jo bytte sprut da, f,eks konverter et f sprut, kjøpe en justerbar btr og ikke lade så aaaaaaalt for mye... he he. mvh stian

 

skal jeg bygge om så blir det datasprut. noen som har komplett til en grei/billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

fra 1.1 1989 kom det krav om katalysator på samtlige biler som ble tatt ny inn i landet.

Derfor er det ikke nødvendigvis katalysator-krav på en 1990modell audi 80 fra et ugabugaland som hadde andre krav, men det er en annen diskusjon. (Ja, det ble faktisk produsert audi 80 uten katalysator fram til 1993... men de gikk til feks pakistan)

 

Men, det er ikkenoe problem å sette på en 3" kat på feks 3" jt-anlegg da gutta. Har gjort det jeg, og det gikk som smurt. Bremsa 220hk og var blid og fornøyd, selv MED kat på 1 kilo ladetrykk.

Jeg tviler veldig sterkt på at 3" kat'en min lager nevneverdig motstand til anlegget til at jeg taper effekt, og jeg kjører 100% lovlig. Så kan bt og politiet rive seg i øra så mye dem vil på teknisk kontroll... for ting er faktisk i ORDEN... står stempla i vognkortet alt sammen.

 

takk.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe så dumt. hvis vi snur på hisorien og setter f.eks en f motor i en et gammlere karosseri og fjerner kat'en på denna så kan du banne på at de hadde sagt at du må ha kat på den. men men regler er regler, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd. hehe. må man godkjenne hos bt eller kan man ta det på verkstedet?

 

Nei, her tar du feil.

Det har seg faktisk sånn at om du har en 1980 bil, har du ikke lov å montere katalysator på denne uten videre.

 

Jeg har en 1979 242 og motoren min er fra volvo 96g0.

Godkjkente denne uten katalysator og den stod kravene.

 

Jeg fikk vel 0.4 ved rusning og 0.2 på tomgang tror jeg.. husker ikke helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom aldri noe krav om katalysator i 89, men det kom avgasskrav som var så strenge at det ble problematisk uten katalysator, derfor mesteparten av bilene fikk det. Men er ikke alle Norke biler førgangsregistrert i 89 som hadde det, mamma kjøpte for eksempel en ny Subaru L-serie 1,8 GL i det året som taxi, denne var ikke utstyrt med katalysator, dette av den enkle grunn at det var en overligger.

 

Sikker på at Lamdaen skal ligge innenfor +-0,03 av 1 lambda, hva da med foreksempel Renault, som jobber med ett annet idèelt blandingsforhold en 14,7:1?

Dett får jeg sjekke i PKK-boka på jobb i morra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke blitt stoppa? pleier dem ikke skjekke dette? hvis jeg må ordne med den katalysatoren så gidder jeg ikke godkjenne (hvis ikke det er noen som tar det litt under bordet da)

 

Blir da stoppa fordi om det står godkjent i vognkortet :)

 

Aldri hatt noe problem med at dem vil under pansret og gnåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å ha en bil som er godkjent og som sådan gjør at du slipper regress i tilfelle uhellet er ute.

 

Du kan faktisk risikere å få skylden i en ulykke som du ikke selv "lagde"; nettop pga din bil ikke er i "forskriftsmessig stand" (da kan du risikere regress).

 

jeg ville kjøpt en "race cat" eller en sånn tom kat som de selger i USA. b.t. kan ikke se om du har noe inni den akkuratt og om du kjøper sånn cat test pipe eller hva det heter, hehe.. så har det jo ingenting å si.

 

vær obs på at noen motorer ikke liker å kjøre uten kat, men det gjelder primært nyere motorer med to lambdasensorer (da motoren kan tro kat er d.f.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom aldri noe krav om katalysator i 89, men det kom avgasskrav som var så strenge at det ble problematisk uten katalysator, derfor mesteparten av bilene fikk det. Men er ikke alle Norke biler førgangsregistrert i 89 som hadde det, mamma kjøpte for eksempel en ny Subaru L-serie 1,8 GL i det året som taxi, denne var ikke utstyrt med katalysator, dette av den enkle grunn at det var en overligger.

 

Sikker på at Lamdaen skal ligge innenfor +-0,03 av 1 lambda, hva da med foreksempel Renault, som jobber med ett annet idèelt blandingsforhold en 14,7:1?

Dett får jeg sjekke i PKK-boka på jobb i morra.

 

Sutt lut du a...

 

Sjekk kilder før du skriker ut om usanheter...

 

http://www.ssb.no/agassn/

http://www.nbf.no/Saksarkiv/Forhandlersaker/2003/Annet03/bilnorge-vrakpant.htm

http://www.sft.no/artikkel____31930.aspx

 

 

:google

 

Nå begynner jeg å bli passe lei bedreviterne fra bygda som har hørt det igjennom kusina til bestemora til onkelen til broren til kammeraten som sier at "sånn er det bare.."

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg er egentlig ikke sikker på om det hjelper å kjøpe kat til bilen min. som jeg skreiv i begynnelsen jeg har en 90mod 240 som jeg har satt en b21et (mek sprut) i. hvis jeg skal bruke f.eks 2000 kr og tid til å sette på en kat og det fortsatt ikke er riktig co utslepp. og får problemer etter kontroll pga at de vil ikke sleppe meg ut på veien med denne bilen. da kjører jeg heller uten godkjenning, men det jeg har mest lyst til er å få den godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår