Gå til innhold

Quaife gearkasse til Mazda 323 GT-R

Ranger emnet

Awex

Anbefalte innlegg

denne posten finnes også under mazda 323-avdelinger her på forumet, men for at flest mulig skal se den så poster jeg den her også. Håper moderatorene ikke har noe i mot det :)

Jeg har,som de fleste GT-R eiere, trimmet bilen min.

I konstant frykt for å ødelegge girkassen min, har jeg lagt meg mere over å en "bestemor"-kjørestil. Dette er plagsomt, det er rett og slett kjipt å ha krefter uten å få brukt de skikkelig. Jeg vil også kjøre slik som alle som har Impreza, EVO, Cosworth o.s.v, uten å tenke på girkassen hver gang jeg skal launche bilen litt hardere enn normalt.En sterkere kasse har derfor Jeg har gått rundt og trodd at det eneste alternativet var en X-trac 6-trinns kasse som ved siste sjekk koster mellom 38-45.000 engelske pund....

Etter å ha kommet i kontakt med en tidligere sunny GTi-R eier som nå skal kjøpe seg 323 GT-R, har jeg kanskje funnet en løsning på problemet. Sunny GTi-R klubben i england, som også hadde problemer med alt for svak girkasse, kontaktet engelske Quaife. De er vel mest kjente for å lage differ til fwd-biler, men de lager skikkelige girkasser også.

Så lenge interessen er stor nok, så vil Quaife designe og lage en ny girkasse for rundt 2-4000 engelske pund (i think). Det jeg da holder på med nå er å sjekke interessen for dette rundt omkring på diverse forum forum, så hvis du/noen du kjenner er interessert, mail meg så skal jeg sette deg på en "potensiell kunde"-liste som jeg vil oversende quaife som bevis på den faktiske etterspørselen.

Hvis du har noen tips på hvordan du mener girkassen bør være, kan du gjerne poste dem her

Jeg vil uansett kontakte quaife for å høre hvor mange bestillinger de trenger for å sette igang design/produksjon, og dette vil bli gjort ganske snart.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg absolutt med på, lever med samme frykten som deg hele tiden. Men utrolig nok har jeg ikke hatt noen problemer med min girkasse, men så kjører og girer jeg pent for det meste. Drømmen er jo å ha en skikkelig girkasse.

Jeg synes utvekslingen som er på bilen originalt er perfekt, rask og en helt grei topphastighet.

Sett meg på kundelisten!!

Håper dette lar seg gjøre...

MVH

MrHappy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk på mailen fra quaife:

Dear Mr Kvarsvik

Thank your for your email.

Unfortunately we do not currently manufacture a Quaife 323 GT-R gearkit

- Sorry.

Are you in a position to generate orders in a quantity of 20 - 25 units

?

We are always pleased to look at new developments.

Please do not hesitate to contact us again if we can help further.

Kind regards

Matt Simmons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

Her er svaret jeg fikk på mailen fra quaife:

Dear Mr Kvarsvik

Thank your for your email.

Unfortunately we do not currently manufacture a Quaife 323 GT-R gearkit

- Sorry.

Are you in a position to generate orders in a quantity of 20 - 25 units

?

We are always pleased to look at new developments.

Please do not hesitate to contact us again if we can help further.

Kind regards

Matt Simmons

Vet de på Kollevold fikkd e til og ta opp produksjon på kort utveksling til Volvo tanmnstang.

Så jeg ville tatt en tlf og parta de til og lage de kitta dere trenger for trolig er det flere en de 20-25 der snakker om som trenger detta.

Lykke til detta fikser du.

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sjekket opp med FixIt i sverige? De har jo drevsats til GT-R, men den er jo svært tettsteget, blir gjerne plagsomt ved konstant kjøring i 80-100+, men på den andre siden hadde jo rallybilene med denne kassen og 250-260hk 0-100 på rett under 4sek?

Problemet er jo at det kun er drevsats til hovedkassen, ikke til fordelingskassen som jo ofte er det første som ryker, kanskje Quaife kunne laget en oppgradert fordelingskasse heller?

Mener at FixIt drevsatsen koster 23000,-SEK+mva, men det er med livstidsgaranti...

(all info over er basert på snakk med andre GT-R eiere på Våler i pinsen, har ikke sjekket med FixIt selv...noen som har mailadressen deres?)

Haakon O.

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by The Mazta'

Har noen sjekket opp med FixIt i sverige? De har jo drevsats til GT-R, men den er jo svært tettsteget, blir gjerne plagsomt ved konstant kjøring i 80-100+, men på den andre siden hadde jo rallybilene med denne kassen og 250-260hk 0-100 på rett under 4sek?

Problemet er jo at det kun er drevsats til hovedkassen, ikke til fordelingskassen som jo ofte er det første som ryker, kanskje Quaife kunne laget en oppgradert fordelingskasse heller?

Mener at FixIt drevsatsen koster 23000,-SEK+mva, men det er med livstidsgaranti...

(all info over er basert på snakk med andre GT-R eiere på Våler i pinsen, har ikke sjekket med FixIt selv...noen som har mailadressen deres?)

Som en fyr sa det så godt på 323gt-r.com:

The casing on the standard box is too weak, and flexes, which puts extra stress on the bearings and causes the gear teeth to move apart putting extra stress on them. In extreme cases, the casing will actually split...

Jeg har faktisk ikke hørt så ofte at fordelingskassen ryker.

Nå har jeg ikke så mye peiling på akkurat det med fordelingskasser, men er dette en separat kasse som ikke er integrert i girkassen? Hva er det som ryker i fordelinskassen?

Når det gjelder FixIt-drevsatsen så er dette kun en "legende". En fyr postet info om den på http://www.mazdaklubben.com, med litt specs og pris. Ikke noe tydet på at han var en representant fra FixIt, og jeg har mailet han på adressen hans uten å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelings(transfer)kasse (-senterdiff?) sitter i bakkant av girkassen - det er den mellomakslingen er festet i. Jeg skal opp å ta et bilde av min, så kan du få se hvordan den kan se ut etter EN hard launch på tørr asfalt med 3 i bilen og tunge 18"hjul :)

Tror det kan være en god ide å legge frem dette forslaget (quaife) på 323 GT-R Yahoogroups, der er det over 200 medlemmer, hvis en tiendedel av de er interessert så er det jo i boks... link: http://groups.yahoo.com/group/323gtr/

Haakon O.

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider