Gå til innhold

Quaife girkasse til 323 GT-R

Ranger emnet


Awex

Anbefalte innlegg

Jeg har,som de fleste GT-R eiere, trimmet bilen min.

I konstant frykt for å ødelegge girkassen min, har jeg lagt meg mere over å en "bestemor"-kjørestil. Dette er plagsomt, det er rett og slett kjipt å ha krefter uten å få brukt de skikkelig. Jeg vil også kjøre slik som alle som har Impreza, EVO, Cosworth o.s.v, uten å tenke på girkassen hver gang jeg skal launche bilen litt hardere enn normalt.En sterkere kasse har derfor Jeg har gått rundt og trodd at det eneste alternativet var en X-trac 6-trinns kasse som ved siste sjekk koster mellom 38-45.000 engelske pund....

 

Etter å ha kommet i kontakt med en tidligere sunny GTi-R eier som nå skal kjøpe seg 323 GT-R, har jeg kanskje funnet en løsning på problemet. Sunny GTi-R klubben i england, som også hadde problemer med alt for svak girkasse, kontaktet engelske Quaife. De er vel mest kjente for å lage differ til fwd-biler, men de lager skikkelige girkasser også.

Så lenge interessen er stor nok, så vil Quaife designe og lage en ny girkasse for rundt 2-4000 engelske pund (i think). Det jeg da holder på med nå er å sjekke interessen for dette rundt omkring på diverse forum forum, så hvis du/noen du kjenner er interessert, mail meg så skal jeg sette deg på en "potensiell kunde"-liste som jeg vil oversende quaife som bevis på den faktiske etterspørselen.

 

Hvis du har noen tips på hvordan du mener girkassen bør være, kan du gjerne poste dem her

 

Jeg vil uansett kontakte quaife for å høre hvor mange bestillinger de trenger for å sette igang design/produksjon, og dette vil bli gjort ganske snart.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Dette høres nesten for godt ut til å være sant.....?

 

Hvis de klarer å bygge en spreng-sikker kasse til 4000 pund, da er jeg en kunde ! Men, det er ett par ting som må gjøres også.

 

1. Transferkassen må lages ny. Nytt kronhjul og pinjong, og større volum for oljen. Når de er i farta, kan de lage det med nye lager oxo, slik at du kan kjøpe de billig på SKF.

 

2. Huset må bli sterkere. Tykkere/bedre støping. "Billet" lagerhus ved 5 giret.

 

3. Sekundæraksel mot differensial. Tåle mere påkjenning enn original.

 

4. Sterkere på alle gir (har skiftet alle drev 1-5)

 

5. Tykkere aksel på overføringsdrev til transferkassen (den knekker rett av ! )

 

6. Justerbar torque split på senterdiff.

 

7. Gjerne 6 gir( -der revers syncro sitter nå).

 

8. Mulighet for bestilling av dog-shift

 

9. Oljekjøler med pumpe på girkassen

 

 

 

Lager de dette for 4000 pund, kommer ALLE ! til å kjøpe GT-R. Donutz rundt i ring hele dagen for 150 000,- er det ikke mange andre som kan skilte med...

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Quaife:

 

Dear Mr Kvarsvik

 

Thank your for your email.

 

Unfortunately we do not currently manufacture a Quaife 323 GT-R gearkit

- Sorry.

 

Are you in a position to generate orders in a quantity of 20 - 25 units

?

 

We are always pleased to look at new developments.

 

Please do not hesitate to contact us again if we can help further.

 

Kind regards

 

Matt Simmons

 

Har sendt en ny mail avgårde med forespørsel på pris og litt teknisk info, samt litt info om hva som bruker å gå galt på originalkassene.

 

Siden jeg ikke har noe enormt ordforråd innen bilteknisk engelsk kunne det kanskje vært bra om du oversatte den "to-do" listen din til engelsk slik at jeg kunne mailet den avgårde til quaife. Lettere for de å kome med prisestimater når de vet hva som må gjøres.

 

 

 

Helt enig i det du sier,med en skikkelig kasse blir GT-R en skikkelig killer! Hvis GT-R har hatt en skikkelig kasse i utgangspunktet har det nesten ikke vært vits i å kjøpe seg EVO eller Impreza.... Litt festlig at Impreza WRX STI-eiere som skal trimme bilen sin skifter til en IHI som er en størrelse MINDRE enn den som står i 323 GT-R. Det sier litt om potensialet i disse bilene, og kanskje litt om hvor overvurdert Impreza er :D

De som kjører sunny GTi-R tror de har "the worlds best kept secret", men jeg tror nok de tar feil!

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail (se nederst på siden) 4. juli, men har ikke fått svar enda. Det jeg skrev i mailen min er ikke noe god beskrivelse av problemene med kassen, så hvis du får den listen din på engelsk ville nok det hjulpet. Det eneste Quaife vet om kassen er det jeg skrev i forrige mail (cut `n paste fra specs-siden på mazdafun), utover det vet de vel lite eller ingenting.

 

 

En annen ting som kanskje kunne vært smart er å skrive litt om quaife-prosjektet på mazdafun.com. Som han sier så trengs det 20-25 bestillinger før de vil sette i gang en eventuell produksjon, så jo flere steder folk kan lese om det, jo bedre. Du har jo akkurat oppdatert siden uansett, så du kan jo gjøre det mens du er i gang =)

Andre idèer mottas med stooor takk!

 

Her er mailen jeg sendte til Quaife 4. juli, har du noen forslag til hva jeg bør skrive i neste mail så kan du bare poste det her.

 

Thanks for the quick response!

 

I think there`ll be no problem in getting 20-25 orders.

But for people to place orders i need a little more info, so if you could answer a couple of questions thet would be great!

 

Do you make comlete "bolt-on" gearboxes, or just new, strenghtened internals?

Most people are interested in a complete gearbox,not just a gear set/new internals. The casing on the standard box is too weak, and flexes, which puts extra stress on the bearings and causes the gear teeth to move apart putting extra stress on them. In extreme cases, the casing will actually split...

 

Is it possible to make it a six-speed without great increase in price? 1800ccm + factory fitted large turbo = narrow power-band, so a extra gear would help dramatically. This is, of course, not a must. For people to be interested the price must be kept as low as possible.

 

I understand that it`s not easy to give a price estimate for something that you haven`t designed/manufactered (yet), but the GT-R drivers won`t order a gearbox if they haven`t even got an estimated price. If you could just give me a hint of what price range such a job would be in, that would make it so much easier for me to reach the desired number of orders.

 

If you need a car to do the design/construction/testing on, i would gladly donate mine for some months.

 

 

I`ve also pasted some info on the 323 GT-R drivetrain.

 

 

The Type G5M-R Manual 5-speed Transaxle/Transfer Unit

The Mazda 323 4WD GT-R is equipped with the type G5M-R manual 5-speed transaxle/transfer unit, which drives all four wheels via center and rear differentials

The clutch is hydraulically operated and consists of single dry plate with diaphragm spring. The plate is non-asbestos material and its diameter is 230 mm. All gears are synchromeshed, including reverse, and double-cone synchronizers are used on 2nd and 3rd gears. Additionally, 2nd through 4th gears are hardened by shot-peening in order to enhance strength and durability. The gear shift linkage is by an elaborate triple-rod arrangment, ensuring positive, short movements. The GT-R gearbox's internal gear rations are: 1st 3.454, 2nd 1.833, 3rd 1.310, 4th 0.970, 5th 0.717 and revers 3.166, combined with final front and rear drive ratios of 4.214:1 and 3.909:1, respectively (the 4-wheel drive system has a different torque split ration between the front and rear wheels). The all-wheel-drive system is Mazda competition proven planetary center differential with a viscous-coupling limited slip. Driving torque is split 43/57 to the front and rear wheels, respectively. Additionally, the rear final drive incorporates a multi-plate, frictional limited-slip differential. The front drive shafts are of equal length and diameter and employ a center-support bearing. Each front shaft is fitted with constant velocity joints on either end. The rear drive shafts has a wheel-side bell-joint and a final-drive-side double-offset joint. The wheel axles are supported by angular ball bearings that have lower revoloving resistance than roller bearings.

Power Unit Mounting

 

The power unit is mounted at four points. The right end of the engine is mounted to the carrier on the body structure via a shear mount. A Longitudinal frame fabricated from steel sheet supports two shear mounts attached to the lower side of the transaxle cluctch housing. This longitudinal frame is bolted onto the suspension-carrying cross member, forming a "T"-shaped structure, which is attached to the body shell. Additionally, the upper transale casting is supported by a shear mount attached to the right main body frame. Three of the four mounts adopt firmer rubber bushings than the GT-X's.

 

 

 

 

I`d appreciate it if you could take time to answere these questions!

 

 

Best regards

Trond Kvarsvik

 

Norway

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg husker ikke helt hva som skjedde, men noen sterkere girkasse fikk vi ihvertfall aldri. Jeg tror jeg fant ut at kassene ble så dyre at det ville bli vanskelig å få noe særlig interesse for de. Omtrent alle jeg snakket med fra utlandet syntes det var alt for dyrt, så det ble ikke gjort noe mere med det.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Mr.X

fix`it er nok den enest litt bilige løsningen, men det er jo bare kasse + at den er jo så lavt girt.:mad:

 

Er det egentlig noen som har fått tak i en sånn kasse? Jeg har hørt at de aldri har produsert dette kit`et til noen, men at de bare har gitt en pris på hva det vil koste å produsere et kit.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man løser jo ikke problemet med sterkere drev. Selve girkassehuset og fordelingskassa er jo også laget av glass :(

Det mest lovende forslaget jeg hørte når jeg snuste litt rundt var å lage adapterplate for EVO I-III drivverk.... men da har du jo nesten en EVO :)

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Man løser jo ikke problemet med sterkere drev. Selve girkassehuset og fordelingskassa er jo også laget av glass :(

Det mest lovende forslaget jeg hørte når jeg snuste litt rundt var å lage adapterplate for EVO I-III drivverk.... men da har du jo nesten en EVO :)

 

Er ikke evo 1-3 speilvendt med layouten på kassa da?

 

Vet om en som har satt inn evo 7 kasse, men det tar sin tid... Masse jobb + penger.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TP Racing

 

. De er vel mest kjente for å lage differ til fwd-biler, men de lager skikkelige girkasser også.

 

dette firmaet har i all tid laget bra og sterke girkasser. Og gir kit. Er nok mer kjent for dèt, enn den berømte nye diffen sin..

 

bare for å være litt flisspikker...

 

Håper de lager en skikkelig kasse til gtr.. men om det blir 4000 pund, det tviler jeg på. En skikkelig girkasse til en rwd bil koster som regel 4000 pund.. hvertfall med sekvensiell giring og da blir nok dette noe dyrere er jeg redd..

 

 

:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så FIx-it leverer drev? ca25000,-

Kassen da? er vel der mye av problemet ligger? Kassen er for svak/gir etter, og da skilles primær/sekundær akslingene,dvs at tennene på drevene får mindre kontaktflate,og pang der ryker drevet/drevene.

 

Har lest på GTX.ettellerannet at de prøver å få ett firma i england til å lage(nei ikke quaife). Men tror ikke de har kommet så mye lenger. Hva med å ta ett tak selv?

Slik jeg ser det har vi 2 valg,:

1. få ett eller annet firma til å lage ny kasse i tykkere og/eller

bedre metall.

 

2. Finne ut hvor de kan ta avstøpning/lage form. Mekket enn slik

og få de til å lage x antall stk. Er nok formen som er dyr å lage.

Jo flere vi er jo bedre er det. Denne formen kan vi jo forsterke også, der vi vil, Mazdafun eller noen av dere andre har jo såpass mye innsikt her, at vi "vet " hvor det trengs å forsterke.

 

Visst vi bare er 2.3 stk så blir jo helt klart alternativ 1 alt for dyrt (tror jeg). Men er vi noen som tør gamble på dette og få laget 10 hus i slengen, så kan de jo muligens ikke bli så avskrekkende.

Etterpå må jo husene maskineres (muli jeg kan få en bra pris på det, jobber i en mekanisk bedrift med stor /moderne maskinpark).

 

Er det noe interresse for dette??

Kan jo se det på en annen måte og, visst vi får dette til,så blir GTR en mye mer attaktiv bil,og hvem vet, plutslig så øker prisene på de.

93' RX7 FD

88' 323 4wd Turbo (BF Turbo)

86' Daihatsu Charade Turbo

 

Let's go CRAZY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette med kasser har vært oppe mange ganger før. Og det strander ofte i økonomien.

 

Grunnen er enkel. For 40 lapper forventer folk seg en kasse som varer evig, har sekvensiell giring, tåler 600 hk, bedre (variabel) torquesplit, etc, etc.

 

Saken er at selvom du finner en x-trac kasse til 100 lapper brukt, så har du fremdeles en kasse som ikke tåler alt. Og om det er noe som går istykker i den, så koster det skjorta + det er umulig å få tak i deler.

 

Jeg kan forsøke å sjekke opp om det er mulig å kjøre en produksjon av forsterkede hus fra Italia. Har 2 slike hus, og det er nok nøkkelen til en sterk kasse. De er enormt sterkere enn std. huset.

 

Skal sjekke litt til uka.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår