shibbyvolvo Skrevet November 18, 2006 Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 dette høres kanskje dust ut, men det får heller gå=) hvordan fungerer tillegssprut med for eksempel to dyser? blir disse byttet med to av de orginale dysene(blir vel litt feil da?)? noen fine forklaringer hadde vært sjef:) Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 18, 2006 Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 enkelt forklart: man har f.eks 2 trykkbrytere, som f.eks slår ut ved 0.4bar og 1bar den første dysa starter og sprute ved 0.4bar, slik at du får mer bensin når man når 1bar ladetrykk så kobler den siste dysa inn og spruter bensin dette pleier og settes i forbindelse med innsugsrør og kommer i tillegg til den vanlige innspruten! :) dette er uhyre enkelt og kort forklart! regner med at noen vil komme med mer utfyllende info, men er slik det i teorien funker Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet November 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 enkelt forklart: man har f.eks 2 trykkbrytere, som f.eks slår ut ved 0.4bar og 1bar den første dysa starter og sprute ved 0.4bar, slik at du får mer bensin når man når 1bar ladetrykk så kobler den siste dysa inn og spruter bensin dette pleier og settes i forbindelse med innsugsrør og kommer i tillegg til den vanlige innspruten! :) dette er uhyre enkelt og kort forklart! regner med at noen vil komme med mer utfyllende info, men er slik det i teorien funker takk for svar, men skjønte egentlig ikke så mye.. det der har jeg lest før, men skjønner ikke åssen det funker..:) Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet November 19, 2006 Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 vet du hvordan ei dyse fungerer da?? Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet November 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 ja? Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 altså.. man har f.eks 2 bensindyser.. så har du 2 stk trykkbrytere. dvs at det aktiveres ved ett gitt ladetrykk/turtall når disse aktiveres, så åpnes dysene, og bensin sprutes inn i innsugsrøret, du vil da få inn mye mer bensin inn i brennkamrene Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet November 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 hvilket innsugsrør? føler meg jævla smart nå:p Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 hvilket innsugsrør?føler meg jævla smart nå:p innsugsrøret er røret mellom turbo/luftfilter og innsugsmanifolden (som da er den greia som sitter på blokka som lar lufta komme inn i motoren) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Du kan ofte også koble tilleggsspruten opp mot map-sensor og turtall, slik at den mater på mer bensin ved økende turtall og manifoiltrykk. De enkleste sprutene har bare en trykkbryter eller reagerer ved et oppnådd turtall.. Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 så bensinen kommer inn med lufta? Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 shibby. det stemmer det vettu! :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet Desember 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 :win Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenterik Skrevet Desember 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2006 kjøpe ett system med 2 dyser og mapsensor kanskje?? hehe Siter Old volvo's never die, they only go faster..Harley davidson: American iron Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 dette høres kanskje dust ut, men det får heller gå=)hvordan fungerer tillegssprut med for eksempel to dyser? blir disse byttet med to av de orginale dysene(blir vel litt feil da?)? noen fine forklaringer hadde vært sjef:) Er ikke verdens beste mann til å forklare dette siden jeg bare kan dette i teorien, men jeg gjør et tappert forsøk likevel. Håper ingen blir dødelig fornærmet om jeg tar feil. Du må fikse en ekstra bensinslange fra en eller annen plass, disse skal inn på hver sin dyse på tilleggsspruten. Du får en del forskjellige løsninger på NÅR disse dysene skal åpne seg og sprute inn ekstra bensin, men enkleste sorten er ved hjelp av en trykk-bryter. En trykk-bryter er (veldig enkelt forklart) en bryter som slår seg på ved et gitt ladetrykk, og dermed gir strøm for at en ekstra dyse skal begynne å sprute bensin. Dysene kan du plassere enten i innsugsmanifoilen, rett før røret "deler" seg ned til hver enkelt sylinder. Eller borre dem inn i et eller annet rør som fører luft inn til innsuget. Hvis dette er noe du skal gjøre i forbindelse med økt turbotrykk på en bil, så er det kanskje en mer holdbar løsning å kjøpe større dyser og erstatte orginaldysene med, eller å øke bensintrykket. Øker du bensintrykket, så "trykkes" det mer bensin ut av hver dyse når den spruter. Du kan IKKE bytte ut to orginaldyser med dysene fra ekstra-spruten. Da vil 2 sylindere få korrekt bensinmengde, mens resten av sylinderne vil få for mye. Husk på å koble deg opp en air/fuel-måler før du begynner å leke deg. Koster noen hundrelapper, men absolutt verdt det. Ved hjelp av den kan du følge med at ikke motoren får for mye eller for lite bensin. (For lite bensin kan føre til ødelagt motor, for mye bensin fører som regel til at motoren går som et dass) Ble du klokere? Siter John '00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil) '90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta) + en mengde Opel på samvittigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.