Gå til innhold

hvordan fungerer tillegssprut?

Ranger emnet


shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

dette høres kanskje dust ut, men det får heller gå=)

hvordan fungerer tillegssprut med for eksempel to dyser?

blir disse byttet med to av de orginale dysene(blir vel litt feil da?)?

noen fine forklaringer hadde vært sjef:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt forklart:

 

man har f.eks 2 trykkbrytere, som f.eks slår ut ved 0.4bar og 1bar

 

den første dysa starter og sprute ved 0.4bar, slik at du får mer bensin

når man når 1bar ladetrykk så kobler den siste dysa inn og spruter bensin

 

 

dette pleier og settes i forbindelse med innsugsrør og kommer i tillegg til den vanlige innspruten! :)

 

 

dette er uhyre enkelt og kort forklart! regner med at noen vil komme med mer utfyllende info, men er slik det i teorien funker

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt forklart:

 

man har f.eks 2 trykkbrytere, som f.eks slår ut ved 0.4bar og 1bar

 

den første dysa starter og sprute ved 0.4bar, slik at du får mer bensin

når man når 1bar ladetrykk så kobler den siste dysa inn og spruter bensin

 

 

dette pleier og settes i forbindelse med innsugsrør og kommer i tillegg til den vanlige innspruten! :)

 

 

dette er uhyre enkelt og kort forklart! regner med at noen vil komme med mer utfyllende info, men er slik det i teorien funker

 

takk for svar, men skjønte egentlig ikke så mye.. det der har jeg lest før, men skjønner ikke åssen det funker..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
dette høres kanskje dust ut, men det får heller gå=)

hvordan fungerer tillegssprut med for eksempel to dyser?

blir disse byttet med to av de orginale dysene(blir vel litt feil da?)?

noen fine forklaringer hadde vært sjef:)

 

Er ikke verdens beste mann til å forklare dette siden jeg bare kan dette i teorien, men jeg gjør et tappert forsøk likevel. Håper ingen blir dødelig fornærmet om jeg tar feil.

 

Du må fikse en ekstra bensinslange fra en eller annen plass, disse skal inn på hver sin dyse på tilleggsspruten. Du får en del forskjellige løsninger på NÅR disse dysene skal åpne seg og sprute inn ekstra bensin, men enkleste sorten er ved hjelp av en trykk-bryter.

 

En trykk-bryter er (veldig enkelt forklart) en bryter som slår seg på ved et gitt ladetrykk, og dermed gir strøm for at en ekstra dyse skal begynne å sprute bensin.

 

Dysene kan du plassere enten i innsugsmanifoilen, rett før røret "deler" seg ned til hver enkelt sylinder.

Eller borre dem inn i et eller annet rør som fører luft inn til innsuget.

 

Hvis dette er noe du skal gjøre i forbindelse med økt turbotrykk på en bil, så er det kanskje en mer holdbar løsning å kjøpe større dyser og erstatte orginaldysene med, eller å øke bensintrykket.

Øker du bensintrykket, så "trykkes" det mer bensin ut av hver dyse når den spruter.

 

Du kan IKKE bytte ut to orginaldyser med dysene fra ekstra-spruten. Da vil 2 sylindere få korrekt bensinmengde, mens resten av sylinderne vil få for mye.

 

Husk på å koble deg opp en air/fuel-måler før du begynner å leke deg. Koster noen hundrelapper, men absolutt verdt det. Ved hjelp av den kan du følge med at ikke motoren får for mye eller for lite bensin. (For lite bensin kan føre til ødelagt motor, for mye bensin fører som regel til at motoren går som et dass)

 

Ble du klokere?

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår