Gå til innhold

Ford Taunus 26mE????


Shelby_Preformance

Anbefalte innlegg

Pøh.... 2.6 og 2.8 motoren er 2 HELT forskjellige motorer. 2.6'en er engelsk samme som 3 literen og 2.8 er tysk. 2.8 og 2.3 passer deler over...

 

Er en utbredt misforståelse dette. Fordi 2,6 er faktisk like tysk som 2,3 og 2,8. I hovedsak er det kun borring og slaglengde som skiller disse motorene. Innsug passer overens på 2,6/2,8, men ikke på 2,3.

 

76/77 Granada MK I med "førversjons" 2,8i motorer for utprøvelse på det tyske markedet som jeg nevner over her, hadde forresten 2,6 motorer med endret slaglengde som økte volumet til 2,8 liter.

 

Apropos 3,0, som helt korrekt er en engelsk Essex motor. Og det finnes også en 2,5 V6 Essex motor av samme støpning. Sistnevnte motor ble levert i Granada MK I kun på det engelske markedet, i stedet for de tyske 2,6 Cologne maskinene som ble brukt ellers i Europa.

 

Og apropos Consul GT. Disse bilene ble levert kun med 2,3 (3,0 i Sverige og England). Consul GT var altså ikke å få med 2,6.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pøh.... 2.6 og 2.8 motoren er 2 HELT forskjellige motorer. 2.6'en er engelsk samme som 3 literen og 2.8 er tysk. 2.8 og 2.3 passer deler over...

2.0, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8 og 2.9 V6 er alle såkalte Cologne-motorer, de slekter på hverandre, og er mye likt, men 2.4 og 2.9 er nyere utgaver som innebærer en del forskjeller, som 3-ports eksosutblå på toppene, registerkjede og motsatt rotasjon på kammen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. 76/77 Granada MK I ble levert originalt med 2,8, til og med med K-jet innsprut. Men bare i Tyskland riktignok. Årsaken er i følge historikken at Ford ville prøve ut K-jet innspruten før den skulle lanseres på alle europeiske markeder fra og med 78 modeller (MKII S1).

 

Kom 26M noensinne med 2,6 Kugelfischer innsprut? Vanskelig å si. Motoren kom jo ikke bare i Capri RS, men faktisk i Cortina MK II også, så usannsynlig er det vel ikke. Men ikke i Norge.

26M ble forresten aldri typegodkjent i Norge.

 

Hva i huleste mener du med at 26m aldri ble typegodkjent i norge ?:confused:

innsug fra 2,6 passer på 2,3.. 2,3 og 2,6 har samme blokk..

Endret av TT Racing

-1969 Ford 17m

-1986 ford scorpio

-1976 Ford Taunus

-1987 Mercedes 300E


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Ford-ansatte det der, å tro å være skuddsikker... Huske rnår jeg bestillte en ny innsugsventil til 2.8`n min, og fikk en ventil som viste seg å være for liten, ringte ned, nei den var riktig den, neida, den var faen med til 2.4 eller 2.9 den, men innrømme feil, nei...

 

Neida, bare kødder med deg jeg Mondeo, alle kan ta feil, bare ikke meg(jo da jeg kan nok det).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste mener du med at 26m aldri ble typegodkjent i norge ?:confused:

innsug fra 2,6 passer på 2,3.. 2,3 og 2,6 har samme blokk..

 

I rubrikken for "modell/type" i vognkortet til en 26M står aldri teksten "26M" men vanligvis 20M V6. Men i rubrikken for "slagvolum" kommer det fram at motoren er en 2,6, og at bilen altså da er en 26M. Lovlig men uten å være typegodkjent.

 

Tenk litt logisk nå.. Hvis innsug fra 2,6 passer på 2,3, så betyr det i praksis at en 2,3 kan bygges om til K-jet innsprut med deler fra 2,8. Har du noen gang hørt om noen som har fått til dette?

Er nok langt flere enn meg som en gang har sjekket ut denne muligheten. Men den gamle "drømmen" om en 2,3 innsprut er stadig like umulig, i hvertfall med deler fra 2,6/2,8. Og det største hinderet er at innsuget ikke passer.

Ellers er det riktig at blokka er lik, men litt annerledes maskinert.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Ford-ansatte det der, å tro å være skuddsikker... Huske rnår jeg bestillte en ny innsugsventil til 2.8`n min, og fikk en ventil som viste seg å være for liten, ringte ned, nei den var riktig den, neida, den var faen med til 2.4 eller 2.9 den, men innrømme feil, nei...

 

Neida, bare kødder med deg jeg Mondeo, alle kan ta feil, bare ikke meg(jo da jeg kan nok det).

:thumb

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rubrikken for "modell/type" i vognkortet til en 26M står aldri teksten "26M" men vanligvis 20M V6. Men i rubrikken for "slagvolum" kommer det fram at motoren er en 2,6, og at bilen altså da er en 26M. Lovlig men uten å være typegodkjent.

 

Tenk litt logisk nå.. Hvis innsug fra 2,6 passer på 2,3, så betyr det i praksis at en 2,3 kan bygges om til K-jet innsprut med deler fra 2,8. Har du noen gang hørt om noen som har fått til dette?

Er nok langt flere enn meg som en gang har sjekket ut denne muligheten. Men den gamle "drømmen" om en 2,3 innsprut er stadig like umulig, i hvertfall med deler fra 2,6/2,8. Og det største hinderet er at innsuget ikke passer.

Ellers er det riktig at blokka er lik, men litt annerledes maskinert.

 

 

Hvorfor skal ikke innsug fra 2,6 passe på 2,3 når det er samme blokk ???? Har jo selv en 2,3 stående med 2,6 innsug..:ford: ;)

-1969 Ford 17m

-1986 ford scorpio

-1976 Ford Taunus

-1987 Mercedes 300E


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke innsug fra 2,6 passe på 2,3 når det er samme blokk ???? Har jo selv en 2,3 stående med 2,6 innsug..:ford: ;)

 

Ok. Noe som faktisk betyr at du bare kan få tak i plenum med mekanisk K-jet tilbehør fra en Granada 2,8i, sette dette bolt on på 2,3 motoren din, og slik sannsynligvis ha europas eneste 2,3i motor.. ikke verst. Jeg tar av meg hatten..:ahahahhaha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Stemmer det. 76/77 Granada MK I ble levert originalt med 2,8, til og med med K-jet innsprut. Men bare i Tyskland riktignok. Årsaken er i følge historikken at Ford ville prøve ut K-jet innspruten før den skulle lanseres på alle europeiske markeder fra og med 78 modeller (MKII S1).

 

Kom 26M noensinne med 2,6 Kugelfischer innsprut? Vanskelig å si. Motoren kom jo ikke bare i Capri RS, men faktisk i Cortina MK II også, så usannsynlig er det vel ikke. Men ikke i Norge.

26M ble forresten aldri typegodkjent i Norge.

 

Etter det jeg har forstått, så har det vert levert 2 stk 2,8i mk1Granada på Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en utbredt misforståelse dette. Fordi 2,6 er faktisk like tysk som 2,3 og 2,8. I hovedsak er det kun borring og slaglengde som skiller disse motorene. Innsug passer overens på 2,6/2,8, men ikke på 2,3.

 

76/77 Granada MK I med "førversjons" 2,8i motorer for utprøvelse på det tyske markedet som jeg nevner over her, hadde forresten 2,6 motorer med endret slaglengde som økte volumet til 2,8 liter.

 

Apropos 3,0, som helt korrekt er en engelsk Essex motor. Og det finnes også en 2,5 V6 Essex motor av samme støpning. Sistnevnte motor ble levert i Granada MK I kun på det engelske markedet, i stedet for de tyske 2,6 Cologne maskinene som ble brukt ellers i Europa.

 

Og apropos Consul GT. Disse bilene ble levert kun med 2,3 (3,0 i Sverige og England). Consul GT var altså ikke å få med 2,6.

 

Faren til en kompis av meg kjøpte seg ny consul GT 3,0 her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Noe som faktisk betyr at du bare kan få tak i plenum med mekanisk K-jet tilbehør fra en Granada 2,8i, sette dette bolt on på 2,3 motoren din, og slik sannsynligvis ha europas eneste 2,3i motor.. ikke verst. Jeg tar av meg hatten..:ahahahhaha:

 

Hvem har sagt at 2,3 og 2,8 passer overens ??

eller 2,6 og 2,8 ????:confused:

Motoren jeg har stående har motorkode YY ,og etter det jeg vet så er dette en 2,3.

2,6 har YU , mens 2,8 er en helt annen serie med motorkoder som PRC, PRD og PYU.

Det vil si at innsug fra 2,3 og 2,6 går overens,men ikke med 2,8.

:hammer

-1969 Ford 17m

-1986 ford scorpio

-1976 Ford Taunus

-1987 Mercedes 300E


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major: Har hørt om at det ble levert ett par Granada 2,8i MK I i Norge. I følge en av flere rykter havnet de visst i landet ved en feiltakelse. Jeg veit ikke..

 

Consul GT med 3,0 kunne vel i Norge bestilles spesielt. Men veldig sjeldent, fordi som en standard ble det kun tatt inn 2,3 GT biler. Men aldri noen regel uten unntak er det vel noe som heter...

 

TT Racing: Fin Taunus du har.. Seems a little confused..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major: Har hørt om at det ble levert ett par Granada 2,8i MK I i Norge. I følge en av flere rykter havnet de visst i landet ved en feiltakelse. Jeg veit ikke..

 

Consul GT med 3,0 kunne vel i Norge bestilles spesielt. Men veldig sjeldent, fordi som en standard ble det kun tatt inn 2,3 GT biler. Men aldri noen regel uten unntak er det vel noe som heter...

 

TT Racing: Fin Taunus du har.. Seems a little confused..

 

Takker for det ;) Ser ikke så værst ut granadaen din heller :)

Hva du mente med det siste vet jeg ikke..

-1969 Ford 17m

-1986 ford scorpio

-1976 Ford Taunus

-1987 Mercedes 300E


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grandisjohn: Jeg og forstod det som at de 2 mk1 2,8 Granadaene kom til Norge med en feiltagelse. Jeg kjenner kansje noe av historien til en av de, det er litt uvist om det var en "norsk" bil eller om det var en importert bil. Den ble vraket/huggd etter det jeg husker, og motoren ble montert i en rød tidlig mk2 Granada, bilen gjekk i nord Gudbrandsdalen i noen år men ble solgt videre (dødsbo). Broren min skrudde en del på den bilen, og spurte eieren flere ganger om å få kjøpe bilen.

har også hørt historier om noen som mener at noen hadde en sånn Granada i Sjåk, men hvem vet.

Anngåande Consul 3,0 GT, så var det 2 stk i Sel omeng, ein 4 dørs å jeg tror den andre var 2 dørs, begge var blåe husker jeg, 4 dørsen hadde kompisen til min bror som ungdoms-bil, det var tider det, med Granadaer,Taunuser,Cortinaer noen få Capri og M`er i ymse GXL,XL,GT,RS,Injection og Ghia utgaver

Endret av major
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår