Gå til innhold

Wazzza: Renault 30TS

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

Jeg har vært her på bruket ganske lenge uten å ha vært registrert, men nå som jeg er det tenkte jeg at jeg skulel vise min bil... Det er en 77 eller 78 modell (er fanden ikke sikker) Renault 30TS..

 

Litt info om bilen: Den ble begynt produsert i 1975 og varte til utpå begynnelsen av 80-tallet en gang.. Motoren er en PRV motor. Det er et samarbeid mellom Renualt, Peugeot og Volvo fra 1975. Det spesielle er at den er 90 grader, kontra 60 som er mere normalt.. Grunnen til det er at Volvo ønsket at dette skulle være en V8. Volvo-folket vet sikkert at det er denne som sitter i bla 760, 260 osv...

 

Eierne av disse motorene har hatt trøbbel med ventilkakkel pga dårli g smøring. Spesielt Volvo fordi det sies at volvo satte i litt kvasse kammer en de to andre.

 

Hvis det er noen som har info om denne motoren, trimming, tips og triks så gjerne del dem med meg.

 

Denne motoren står i Renault A310 med turbo. Da yter den rundt 230hk sies det...

 

Men over til historien til MIN bil... Gamlingen har lenge eid en slk bil og leitet lenge etter slike for deler. En dag for 3-4 år siden fant han en kar i Salangsdalen som hadde 3 slike stående. Den ene var med skilt, men meget slitt/hærpet, en manglet alt av understell, motor og var helt (les HELT!) opprustet. Den tredje var et påbegynt prosjekt som hadde stått i en sandtak i siden 1995 uten noen for for tak over hodet. Denne bilen hadde heldigvis vært behandlet med noe olje-greier så den var ikke mye rustet til å ha stått ute så lenge...

 

Så vidt jeg vet er det ikke mere enn et par slike biler på veien i Norge. Jeg vet om denne og en i Tromsø. Den i Tromsø er gamlingen sin. Det sto også en 30TX på Inderøy i N-trøndelag uten skilt, men denne er solgt. (kjenner eieren) Vet at det også gikk en TX i Oslo-området... Om noen vet av disse bilene så vær så snill å gi beskjed. Jeg jobber med å få oversikt over ALLE både med og uten skilt...

 

Da vi hentet den. Ja jeg var ung der, 15 år:shake

jpegdump_recover_831.jpg

 

Begynt å rive ut interiør

jpegdump_recover_742.jpg

 

fortsettelsen. Alt av gammel isolering ble kastet. Det var mye rust i dørken...

jpegdump_recover_739.jpg

 

IMG_9518.jpg

 

Det ble malt med svart hammerslag etter syregrunning og sink-spray.

IMG_9517.jpg

 

Hadde bare en liten garasje og jobbe i

IMG_0803.jpg

 

IMG_0800.jpg

 

Gammelmotoren med ventilkakkel. Hadde fått tak i motor og girkasse (5-trinns, MEGET sjelden)fra en kræsjet bil i Tyskland fra en TX. Det var med innsprut (KJ-tronik) og høyere komp, 9.5 tror jeg...

IMG_9519.jpg

 

Bare for å understreke det så har dette vært et low-kost prosjekt, bare for å få en førstebil. Denne bilen ble kjøpt for vrakpant.. Hverken jeg eller gamlingen har noen særlig erfaring med grunnarbeid av karosseri, så neon utstillingsbil er dette overhode ikke...

IMG_0816.jpg

 

Lakkering på plenen en høstkveld. (Kun det beste er bra nok :p) Litt vinddrag i lufta så støv eller svevegass fra sprøyta var ikke noe problem.

IMG_0822.jpg

 

Nå i sommer ble bilen akkurat ferdig og klar til å kjøres til trøndelag.

IMG_1131.jpg

 

IMG_1134.jpg

 

Jobber på Bilxtra i Tromsø av og til og får derfor billige lyd-ting osv. Anlegget er ikke noe særlig, ikke noen subber eller noe. Det blir bare helt feil i en sånn bil...

IMG_1138.jpg

 

Interiøret var top of the line (i 1977)

IMG_1144.jpg

 

Det var temmel egentlig det. Har egentlig masse mere og fortelle, men gidder ikke skrive mere om dere ikke er intr. i en gammel Renault...

 

Sjek wikipedia for mere info..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_30

 

Kom gjerne med kommentarer og spørsmål..

 

Mvh

 

Øystein Grønås (Levanger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se her ja! Fint prosjekt du har her. En spesiell bil som utgangspunkt, og tøfft at du har holdt den såpass "original"! Får skikkelig old-skool feeling da.

 

Har du videre planer med bilen? Kunne jo sett riktig bra ut med noen brede old-skool felger hvis du ikke skal ha den som den står nå. Hva med noe a la allycat felgene til Thyfire?

 

Uansett, en uvanlig bil å se på Bilforumet - og det er bra. ;)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for de ordene.:happyhappy: Har egentlig ikke så store planer videre. Ønsker egentlig å selge bilen. Har mye større interesse for offroad. Om den selges så blir det med et tungt hjerte. Har egentlig mest lyst til å lakke den på nytt med skikkelig grunnarbeid.

 

Jeg nevnte at jeg hadde fått tak i motor med innsprut, men toppene på denne var helt utslitt. Jeg rakk heller ikke å gå over innsprutet (byttetetteringer osv). Det har jo stått i 10 år minst. For å få bilen kjørbar ble det satt på en dobbel 38mm Weber. Noen sier at det er samme som står på granada?

 

Jeg legger ut et bilde av en kjenning sin gamle Renault 20TL. TL var minste utstyrsmodell. Eieren som heter Tom Stallvik hadde satt på lykter fra R30 og senket bilen (kappet fjærene) Er usikker på om den var breddet for å få på de felgene. Mine felger er fra orginale 30TX. Det er ganske vanskelig å finne felger med boltsirkel 4X140 eller noe sånt...

 

minR20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som blir gjort med den seinere så skal den få bli orginal. Ikke noe senkegreier. Drømmen er jo å få den i 100% orginal stand, men med innsprut. Den er såpass sjelden jeg ønsker ikke å ødelegge det... Fargen på min er orginal renault "Beige metallic". På skolen er den bilen kjent som "den brune bilen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk oljelekasje i dag (igjen). Renault har valgt et et meget utradisjenlt oppsett på servopumpa. Den blir nemlig drevet av venstre kamaksel via ei reim:hvaskjera

Da denne motoren satt i en volvo 265 ambulanse var det bare satt et lokk over hullet der reimhjulet skal stå. Der har vi satt i tettering, men har plagdes med å få dette tett. Det virker som om tetteringen(simmering) vrir seg slik at olje komer forbi. Denne oljen renner ut på reimhjulet som spruter oljen ned på eksosmanifoilen. Lukter da seff brent olje. Har tatt et bilde som viser problemet..

 

Her ser dere "stripen" med olje som spruter av reimhjulet...

DSC00048.jpg

 

Kjøpte ny tettering på Aker Industributikk på Verdaln i dag. Skal høre om de kan skaffe en bredere en litt seinere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere spør om planene fremover..

 

Skal ikkje gjøre noen store greier. Blir mest vedlikehold og bensinfylling:) Har planer om å montere vakum-måler. Ikke at det er store greiene, men det er det jeg kommer på her og nå.. HAr fra før av ekstern oljetrykksmåler. Har 4 bar på tomgang og varm motor med 5W40 helsynt-olje:fingers: Det vil påstå er bra for en gammel volvo-motor...

 

Slenger ut et bilde av gamlingen sin bil. Det er tatt på kvelden så det er litt mørkt...

 

IMG_0797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy Crap dude. Bytta forgasser for et par uker siden, da jeg var plaget med høyt forbruk pga slitte dyser, membraner osv.. Satte på en som var overhalt og justerte den. Har ikke etterjustert den noe etter montering. Fylte i dag og regna forbruk... 1.8l/mil!!!! Har sjekka med startgass at jeg ikke trekker falskluft rundt innsug osv.. Er det normalt at denne typer gasser skal være så tørst? Er en dobbel weber 38mm. Samme som står på granada har jeg hørt. Jeg har også et innsug med 2 stk Solex på. En enkel og en vakumstyrt dobbel. Fattern har dette oppsettet i sin renault og han får den ned på litern på blandet...

 

Greit nok at jeg har tyngre høyrefot enn han, men allikevel? Mulig jeg må etterjustere og senkeflotør-nivået litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis arrangerte et lite treff på NAF`s glattkjøringsbane ved Steinkjer i dag (lørdag) Var morro å teste bilen litt på glatt føre..

 

Fikk tatt et par bilder og filmer. Prisen var 1500kr for å leie banen i et par timer.

 

Sjekk de fine stålfelga mine:shake med skikkeli bakkelitt kumho mongomønster

DSC00096.jpg

 

DSC00095.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med å bytte turteller da den gamle ikke virket. har midlertidig brukt en ekstern sak fra Biltema *love*

 

Var der på lørdag etter kjøringen. Blei en tusenlapp der gitt. Kjøpte bla vakummåler som jeg monterte i samme slengen.

 

ny orginal turteller på vei inn i panelet. Fattern modda det slik at det viser rett turtall med 1 coil. Bilen min hadde nedmlig to coiler slik at de ga annenhver gnist. Nå som jeg kun har 1 coil ville turtelleren da vist dobbelt så mye. Jeg har sittet på med en renault med dettet fenomenet. Det var en alpine A310 med turbo. Fikk en helt vanvittig aks-følelse når turtelleren snurrer en hel runde...

 

DSC00098.jpg

 

DSC00099.jpg

 

Sikringsboksen nede til venstre...

DSC00100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår