Gå til innhold

Stor/liten kondensator eller et batteri til

Ranger emnet


dB-r@c3r

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

du MÅ huske å bytte ut ledninga mellom motoren og karosseri og! det er faktisk mot dynamoen du prøver å lage best mulig jord. ikke mot batteriet.

en annen ting.. er det så lurt å henge på et batteri til på en så "liten" dynamo? det blir jo faktisk en forbruker på en måte.

 

Fra motor til jord? Trenger man egentlig bare en kabel festet på batteriets minus pol hvis denne kabelen er en tjukk jordingskabel? for så og jorde alle andre kabler i karosseriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok trygt kjøpe ett batteri til, kulda og mørket kommer og det er greit å kunne høre på musikk,ha ekstralys og rumpevarme samtidig.

Greit å kunne starte etter en stund med masse elektrisk stash igang også.

 

(lyset\interiørlyset i min bil sluttet å dimme etter to røde optima og en 1,2 farads kondensator, med tre røde optima og kondis dimmer ikke lysene uansett hvor mye rask jeg skrur på samtidig.)

Sjelden voltmeteret på kondisen viser under 14 volt.

 

Ok, men da blir nok et rødt optima batteri til... men er det no spesiell måte og koble to batterier til på? må ikke ha no rele eller noe i mellom?

Støtt lokalsamfunnet:

http://www.streetdrifters.net

Nytt prosjekt like rundt hjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja :o)

hvis jeg misforstod deg rett nå så..

 

ja altså fra batteriet til karosseriet har man en 30-50mm2 kabel, så trenger man ikke flere kabler til batteriet, man skrur bare resten av kablene til karosseriet?

Hvis man da ikke har supermegamonster stereo;)

 

Den kabelen fra motoren er på min bil skrudd til batteriet, men det er sikkert for at den kabelen som nå går fra batteriet til jord er 2,5mm2 max:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja altså fra batteriet til karosseriet har man en 30-50mm2 kabel, så trenger man ikke flere kabler til batteriet, man skrur bare resten av kablene til karosseriet?

Hvis man da ikke har supermegamonster stereo;)

 

Den kabelen fra motoren er på min bil skrudd til batteriet, men det er sikkert for at den kabelen som nå går fra batteriet til jord er 2,5mm2 max:D

 

skjønner.. bare sørg for å ha en shwæær ( :) ) kabel fra motor og rett til karosseri. ikke via batteri. (faktisk kan du gjerne jorde karosseriet direkte til huset på dynamoen. det er jo dit man vil til slutt. du har sikkert en kabel til (antakelig en sånn flatkabel) mellom girkasse område og karrosseri, eller på motsatt side av motorrommet iforhold til batteriet en plass. der er som regel en på de fleste biler ihvertfall... den er bare ikke noe tess i som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikring forann går jeg ut i fra :D

Så må du ha en sikring på + kabelen maks 40cm før batteriet bak.

 

Om du trenger sikring mellom batteriet bak og forsterkeren kommer jo litt ann på da.. hvordan kablene ligger, og lengden på de.

 

 

 

På tverra:

Vet ikke åssen det er i andre biler, men i bilen min går Jordniga på batteriet først til karroseriet, så til girkassa.. Dermed er alt en Krets..

 

Det du prater om er egentlig normalt vis jeg har skjønt deg rett...

For og stille deg ett spørsmål: Hvis hver eneste dippedutt og ting som trenger strøm i bilen var jordet til batteriet, hvordan ville det da sett ut ved batteriet??... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.. bare sørg for å ha en shwæær ( :) ) kabel fra motor og rett til karosseri. ikke via batteri. du har sikkert en kabel til (antakelig en sånn flatkabel) mellom girkasse område og karrosseri, eller på motsatt side av motorrommet iforhold til batteriet en plass. der er som regel en på de fleste biler ihvertfall... den er bare ikke noe tess i som regel.

 

Jeg har tenkt å feste en 33mm2 mellom batteriet og karosseriet, på dette jordingspunktet jorder jeg også kabelen som kommer fra motoren (kabelen fra motoren skal også byttes i en større) Er det noe jordingskabel fra dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikring forann går jeg ut i fra :D

Så må du ha en sikring på + kabelen maks 40cm før batteriet bak.

 

Om du trenger sikring mellom batteriet bak og forsterkeren kommer jo litt ann på da.. hvordan kablene ligger, og lengden på de.

 

Ok...takker for hjelpen, et batteri til blir kjøpt inn i morgen..

Håper det blir bedre da...hehe:fatality:

Støtt lokalsamfunnet:

http://www.streetdrifters.net

Nytt prosjekt like rundt hjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikring forann går jeg ut i fra :D

Så må du ha en sikring på + kabelen maks 40cm før batteriet bak.

 

Om du trenger sikring mellom batteriet bak og forsterkeren kommer jo litt ann på da.. hvordan kablene ligger, og lengden på de.

 

 

 

På tverra:

Vet ikke åssen det er i andre biler, men i bilen min går Jordniga på batteriet først til karroseriet, så til girkassa.. Dermed er alt en Krets..

 

Det du prater om er egentlig normalt vis jeg har skjønt deg rett...

For og stille deg ett spørsmål: Hvis hver eneste dippedutt og ting som trenger strøm i bilen var jordet til batteriet, hvordan ville det da sett ut ved batteriet??... hehe

 

:D Ja du forstår meg rett. Men jeg tenkte siden det nå er 3 ledninger på minuspolen, så når jeg får en massiv jordingkabel blir disse ledningene jordet i karosseriet istede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.. bare sørg for å ha en shwæær ( :) ) kabel fra motor og rett til karosseri. ikke via batteri. (faktisk kan du gjerne jorde karosseriet direkte til huset på dynamoen. det er jo dit man vil til slutt. du har sikkert en kabel til (antakelig en sånn flatkabel) mellom girkasse område og karrosseri, eller på motsatt side av motorrommet iforhold til batteriet en plass. der er som regel en på de fleste biler ihvertfall... den er bare ikke noe tess i som regel.

 

Så jeg jorder karosseriet til dynamoen med en überkraftig kabel til slutt så blir det bare lykken:D? Også har jeg en like über kabel til plus på batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår