Gå til innhold

Fordel/Vitsen med dobbeltspole-element?

Ranger emnet


på-tværra=)

Anbefalte innlegg

Med dobbeltspolt element kan du f.eks velge impedansen selv.

Si du har 2 spoler på 2 ohm hver, da kan du enten serie eller paralellkoble disse, så får du 1 eller 4 ohm total impedans, så da velger du hva som passer til deg.

Har du 2 spoler på 4 ohm kan du da velge mellom 2 og 8 ohm ;)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dobbeltspolt element kan du f.eks velge impedansen selv.

Si du har 2 spoler på 2 ohm hver, da kan du enten serie eller paralellkoble disse, så får du 1 eller 4 ohm total impedans, så da velger du hva som passer til deg.

Har du 2 spoler på 4 ohm kan du da velge mellom 2 og 8 ohm ;)

 

Hva skjer hvis man velger å kobble til bare en spole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dobbeltspolt element kan du f.eks velge impedansen selv.

Si du har 2 spoler på 2 ohm hver, da kan du enten serie eller paralellkoble disse, så får du 1 eller 4 ohm total impedans, så da velger du hva som passer til deg.

Har du 2 spoler på 4 ohm kan du da velge mellom 2 og 8 ohm ;)

Noen andre fordeler?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tåler elementet bare halvarten av det det er oppgitt til..
Men ene spolen tilkoblet og den andre åpen oppnår man ifølge Dan Wiggins (Adire Audio) en nær dobling a Q-verdi (Qts øker, Qes øker - praktisk i forhold til enkelte kassetyper) samt ett tap i virkning på sub'en fra ca 10% til 25%.

 

Siterer:

Lastly, power handling isn't compromised by a factor of 2; it's usually decreased 10-25%. The reason is that rarely are you current-limited by the gauge of the wire, and voice coils are wound concentrically so you still have the entire thermal mass working for you. Just that now all the power is dissipated in a single voice coil (typically two of four layers) so you may end up with an inert, non-conducting thermal mass insulating one side of the voice coil. This does not halve power handling, but can reduce it somewhat.

 

Men, istedet for å kjøre sub'en med en spole tilkoblet så kjører man den med èn spole tilkoblet og den andre spolen kortsluttet. Den kortsluttede spolen vil forsøke motstå all bevegelse som den tilkoblet spolen utfører, noe som gjør at Qts og Qes vil være tilbake til det det egentlig skal være.

Siterer igjen:

Let's drive one coil, and short the other. Guess what? Things change from the original (both coils driven) situation, but they also stay the same. The driven voice coil is pushing and pulling, as normal. But what about the shorted voice coil? Well, it's trying to keep things at rest - it's trying to resist ANY motion! The net result is the overall peakiness of the resonance is the same as it was when both coils were driven, even though we are only using half the motor (driving one coil). The other coil helps "tame" the driven coil, so that the system basically behaves the same as before.

 

Obligatorisk lesning: DVC Subwoofers 101 - How dual voice coil subwoofers work.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre fordeler?

Nja vet ikke helt jeg utover det jeg har sagt, men det blir jo da lettere å utnytte forsterker, og du kan velge om du vil ha mye power, eller god lyd.

 

 

Som regel blir jo lydkvaliteten bedre ved høyere impedans (4 ohm f.eks), og dårligere men mer power med lavere (som 2 og 1 ohm)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja vet ikke helt jeg utover det jeg har sagt, men det blir jo da lettere å utnytte forsterker, og du kan velge om du vil ha mye power, eller god lyd.

 

 

Som regel blir jo lydkvaliteten bedre ved høyere impedans (4 ohm f.eks), og dårligere men mer power med lavere (som 2 og 1 ohm)

Her har du et poeng :)

Veldig greit for de som liker god lyd til vanlig, men gjerne vil være med i dB-Drag eller bare råne litt av og til...

Tjener fort noen dB på å gå fra 4 Ohm til 1 Ohm, evt. 2 Ohm til 0,5 Ohm :D

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar :)

 

Men vil jeg merke forskjell på lydkvaliteten om jeg kobler om fra 2 ohm til 8 ohm?

 

Vurderer dette nå....Subben er liksom bittelitt rumlete på elektronisk musikk (techno, trance, dance), mens den er knall på hip hop og rock (post grunge,metal) . sub: pioneer 3004spl

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det blir bedre eller ikke kommer an på forsterkeren. det blir alltid teoretisk bedre, men hvor mye dte har å si i praksis varierer.

men felles for nesten alle forsterkere, er at de ikke spiller veldig pent når de blir presset hart ned i impedansen.

 

bare masse dyp buldring uten kontroll tyder på at forsterkeren ikke har god kontroll på elementet, eller at kassen er helt feil. så ville kanskje prøvd 8 ohm i steden å sett om det ble bedre. ulempen er at du vil jo få mye mindre effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår