Gå til innhold

erfaring av Soundmagus x-3100 og x-1501 forsterkere

Ranger emnet


Bjerk1

Anbefalte innlegg

mange meninger det var her da :P

 

har sagt at det er seff ikke det samme som kjente merkvarer, men man kan ikke si at den er bare justert for å få gurgle lyd som en sa her. det er faktisk driit fin lyd subbene mine. bedre enn da jeg hadde en kicker forsterker på de gamle subbene ihverfall, my bedre. flere som har blitt sjokkert over den fine lyden. så rent musikalsk er denne KJEMPEFIN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mange meninger det var her da :P

 

har sagt at det er seff ikke det samme som kjente merkvarer, men man kan ikke si at den er bare justert for å få gurgle lyd som en sa her. det er faktisk driit fin lyd subbene mine. bedre enn da jeg hadde en kicker forsterker på de gamle subbene ihverfall, my bedre. flere som har blitt sjokkert over den fine lyden. så rent musikalsk er denne KJEMPEFIN :)

 

Noen syns også at feite damer er dritfine ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sagt at det er seff ikke det samme som kjente merkvarer, men man kan ikke si at den er bare justert for å få gurgle lyd som en sa her. det er faktisk driit fin lyd subbene mine.
TS-W3004SPL har ikke (i kasse etter Pioneer's kassemål) fin lyd, dem har MYE lyd. Bare måten du uttrykker det på ("drit fin lyd i subbene mine") sier meg at du ikke har forstått det jeg skrev lenger opp i tråden med at subbass skal være en del av musikken, du skal ikke kunne peke ut sub'en som ett enkelt element av musikken, du skal kun høre (og kjenne) musikken som en helhet - ikke som en mengde during bak deg og noe høye toner uten bunn foran.

Du skal ikke kunne hoppe inn i bilen, sette på en plate, lukke øynene og peke på at "diskanten står DER, mellomtonen er DER og sub'en DER BAK". Det skal ikke være mulig å skille sub'en fra resten av musikken.

 

Og, som jeg sier er det jo en grei budsjettforsterker, eneste grunnen til at jeg fyrer oppunder diskusjonen her er for å vise det alle vet, men som alle kjøpere er blinde for når dem surfer etter billigst mulig og velger med lommeboken:

 

Musikk er svært individuelt. Smaken er normalt subjektiv i alle ledd. Vær derfor forsiktig med å anbefale utstyr uten forbehold i alle ledd.

 

Det du har skrevet innledningsvis i tråden sier ikke annet enn at forsterkeren ikke kan måle seg med "det dyreste fra...", det forteller ingenting om opplevelsen med forsterkeren, hvilke referanser eller hvilke preferanser du har.

 

Å sette denne opp mot "det dyreste fra.." skremmer folk unna det "det i midten fra..." - du er vel klar over at det dyreste fra Pioneer koster 40000,- pr stykk og at du egentlig her har sagt at Soundmagus'en er bedre enn alt du velger såfremt du ikke kjøper den til 40000?

 

At Soundmagus'en gir mest effekt pr krone er jo ett faktum, at den gjør jobben greit for de fleste sier jeg heller ikke noe på, men det jeg reagerer på er blant annet det at det kan bygges ett bra anlegg på budsjett uten at det må involvere Soundmagus og 135dB med "gurgling".

 

MEN! Det trenger IKKE være 1500WRMS for å være bra. 300WRMS til samme pris, med en lettdrevet sub kan spille MUSIKK like bra, om ikke bedre. Vi vet begge at Soundmagus'en vil gå av som vinnerene mellom disse to i dbdrag, men til vanlig MUSIKK trenger de færreste så absolutt ikke 135dB med bass og da faller litt av grunnlaget til Soundmagus'en bort.

En Dynabel 1702 paret med en Peerless-sub spiller langt mer musikalsk bass... Og.. Wow! Til samme pris! Til samme nytte! Du vinner ikke dbdrag med det, men du får allikevel den subdekningen du trenger til å fylle etthvert frontsett i samme budsjettklasse.

 

Soundmagus'en vinner på krigen når det gjelder effekt pr krone, men trenger du egentlig all den effekten? Nei, ikke om det er musikk du skal bruke utstyret til.

 

EDIT:

Og har du tenkt på at når du sier "kjøp 1500WRMS som trekker 120A og spar flere tusen" så vil 95% trenge

a) kabling til tre ganger prisen dem ellers ville trengt

b) nytt batteri

c) i mange tilfeller ny dynamo

eller

d) kompensering i form av en mengde "1000kr-vidundere" kalt kondensatorer?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zettie: "liker" for det meste det du skriver her, fordi du argumenterer på en forklarende måte. Men når det gjelder det å dra inn Dynabel 1702 som en amp som spiller bedre,finere, med mer dynamikk enn Soundmagus - så tror jeg faktisk jeg ville brukt en annen produsent i den sammenligningen, fordi dynabel er vel ikke særlig mye bedre på SQ enn Soundanus, eller hva?

 

 

................

Alt har heller ikke bare med kilden å gjøre, anlegget blir ikke bedre enn dårligste komponenten i det. Om man lytter til musikk på klokkeradioen vil du neppe høre forskjell mellom mp3 og cd, lytter du derimot på ett litt mer påkostet anlegg fra en hvilken som helst anerkjent leverandør så kommer forskjellene ganske tydelig frem.....

Hvis jeg gir deg 20 000 for å bygge et sq anlegg og du mener at forskjellene mellom en mp3fil av god kvalitet og en original-cd kommer tydelig frem, så er du en hardcore SQ fyr som 90% av norges befolkning IKKE er. Og for de 90% så kan kanskje Soundmagus være greit, siden den gir mest effekt per krone, eller hva?

 

----------------

 

EDIT: "Nei, du gjør ikke det. Du betaler for (X1500) 1500WRMS i 1ohm og får 800WRMS. Får du det du betaler for? Nei."

 

Hvem er det som har målt anusen til 800wrms i 1ohm? Den skal levere 1250wrms i 1ohm og jeg tviler egentlig på at noen skulle klare å måle den til under 1100-1200w med riktig strøm inn på den osv.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder det å dra inn Dynabel 1702 som en amp som spiller bedre,finere, med mer dynamikk enn Soundmagus - så tror jeg faktisk jeg ville brukt en annen produsent i den sammenligningen, fordi dynabel er vel ikke særlig mye bedre på SQ enn Soundanus, eller hva?
Altså, det var en BMW 5-serie som igjennom 2004 tok flest poeng av alle i EMMA - gjett tre ganger hvilke forsterkere som satt i den? Der satt det ikke mindre enn 6 BF1702. Den ble ikke bare brukt til å gurgle frem ymse sub-toner via "tungdrevne" DY9410-sub'er, men også til å kjøre ett Seas Lotus Reference-sett ("høyoppløst", "detaljerikt", "ekstrem klang" m.fl. kjennetegn og omtaler som er kommet, Car Audio & Electronics rangerer det som det beste frontsystemet dem noen gang har testet). Jeg har i enkelte områder problemer med det samme settet på en Brax X2400.2 (en forsterker til 10 (!) ganger prisen av 1702) fordi det avslører noen små svakheter.

 

Så, nå må jeg spørre: Hvor har du din erfaring fra BF1702? Jeg har eid fire stykker selv og vet hva dem står for.

 

Hvis jeg gir deg 20 000 for å bygge et sq anlegg og du mener at forskjellene mellom en mp3fil av god kvalitet og en original-cd kommer tydelig frem, så er du en hardcore SQ fyr som 90% av norges befolkning IKKE er. Og for de 90% så kan kanskje Soundmagus være greit, siden den gir mest effekt per krone, eller hva?
Som jeg sa er eneste punktet hvor Soundmagus vinner nettopp i området "effekt pr krone". 90% av befolkningen trenger ikke så mye effekt. Det 90% av befolkningen trenger er mindre effektjag, bedre lydisolerte kupeer og ett skikkelig frontsett samt en moderat sub som kan holde følge med frontsettet.

 

20000,- holder i massevis.

2xBF1702, 1xLotus Ref, 1xLotus SW300, Pioneer DEH-P77MP = 17000,-

 

EDIT: "Nei, du gjør ikke det. Du betaler for (X1500) 1500WRMS i 1ohm og får 800WRMS. Får du det du betaler for? Nei."

 

Hvem er det som har målt anusen til 800wrms i 1ohm? Den skal levere 1250wrms i 1ohm og jeg tviler egentlig på at noen skulle klare å måle den til under 1100-1200w med riktig strøm inn på den osv.

Les ett godt stykke opp i tråden, Linus Andersson målte det til 800wrms. Jeg kan også sitere ett av utsagnene fra han om steget:
Nu levererar inte Soundmagus stegen 1500 wrms det är sant. Öppnade upp steget och granskade det, samt mätte upp steget och det levererade 800 wrms. Inte så dåligt ändå med tanke på vad stegen kostar. Men man har ingen som helst kontroll över dom. Men tryck blev det ju.
Om du ikke vet hvem Linus er så var det han som vant Street NW på LIB@Gatebil begge gangene i år (148,6 og 150,2). Han vet normalt hva han gjør og jeg stoler mer på hans måling enn på Soundmagus' egne tall.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av befolkningen trenger ikke så mye effekt. Det 90% av befolkningen trenger er mindre effektjag, bedre lydisolerte kupeer og ett skikkelig frontsett samt en moderat sub som kan holde følge med frontsettet.

 

Jeg må si at jeg holder med deg i det meste du skriver. Er ikke sånn SQ mann sjøl, men prøver så godt jeg kan :)

 

Jeg kjøpte en helix 1000.2 med overkant av 2000 watt RMS, det jeg har opplevd er at jeg bruker jo nesten ikke noe effekten forsterkeren kan gi.

Til mitt private bruk trenger jeg ikke 2000 watt rms i bilen.

 

Jeg og Glenn Gullikstad "her på forumet" var på gatebil i sommer, vi kunne spille sinnsykt høyt. I løpet av helgen ødla vi en 80 ampere sikring, Sikringen skal egentlig være på 230 A får å utnytte forsterkeren maksimalt.

 

Eneste grunnen til at jeg har denne forsterkerer er pga jeg har planer om å prøve meg i DB drag.

Som jeg leste før på forumet er at bassen kun er 10 % av lydopplevelsen. Hvis du ikke er en max råner eller dbdrag deltager trenger du egentlig ikke 1500 eller mer watt i bilen.

Men skal erlig innrømme at det er litt tøft å kunne spille rimlig høyt hvis du skal vise annlegget til venner da :)

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det var en BMW 5-serie som igjennom 2004 tok flest poeng av alle i EMMA - gjett tre ganger hvilke forsterkere som satt i den? Der satt det ikke mindre enn 6 BF1702. Den ble ikke bare brukt til å gurgle frem ymse sub-toner via "tungdrevne" DY9410-sub'er, men også til å kjøre ett Seas Lotus Reference-sett ("høyoppløst", "detaljerikt", "ekstrem klang" m.fl. kjennetegn og omtaler som er kommet, Car Audio & Electronics rangerer det som det beste frontsystemet dem noen gang har testet). Jeg har i enkelte områder problemer med det samme settet på en Brax X2400.2 (en forsterker til 10 (!) ganger prisen av 1702) fordi det avslører noen små svakheter.

 

Så, nå må jeg spørre: Hvor har du din erfaring fra BF1702? Jeg har eid fire stykker selv og vet hva dem står for.

Min erfaring med BF1702? Har ingen erfaringer med dem. Det var derfor det var et spørsmålstegn på slutten av den setningen min.

 

Som jeg sa er eneste punktet hvor Soundmagus vinner nettopp i området "effekt pr krone". 90% av befolkningen trenger ikke så mye effekt.

Du vet jo også like godt som meg at soundanus har mindre monoblokker enn x1500 og x3000.

 

 

Det 90% av befolkningen trenger er mindre effektjag, bedre lydisolerte kupeer og ett skikkelig frontsett samt en moderat sub som kan holde følge med frontsettet.

Men her var det snakk om amper og ikke lydisolerte kupeer osv.

 

Men når du først går inn på det så kan kanskje den store delen av befolkningen kjøpe Anuser, slik at de får råd til lydisolerte kupeer og skikkelige frontsett som du her nevner. :)

 

Les ett godt stykke opp i tråden, Linus Andersson målte det til 800wrms.

Ok, da var det oppklart at anusene har endel skrytewatt. Regnet med at det var litt skrytewatt "ute å gikk", men ikke at de hadde oppgitt så mye som over 50% enn det den faktisk leverer.

 

Noen steder jeg kan lese mer om denne "testen" / målingen btw?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan ihvertfall ikke si at soundmagus er noe billigdritt mere. Å da snakker jeg av erfaring

 

da min gode mann har du ikke mye erfaring.

Anusen funker greit den men som så mye annet billigjalla leverer den langt fra det den lover og er sykt glad i strøm.

for å si det slik jeg har testet den opp mot annet billigjalla og den verken imponerer eller skuffer i forhold til f.eks Boss og andre lignede merker.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg leste før på forumet er at bassen kun er 10 % av lydopplevelsen. Hvis du ikke er en max råner eller dbdrag deltager trenger du egentlig ikke 1500 eller mer watt i bilen.

Men skal erlig innrømme at det er litt tøft å kunne spille rimlig høyt hvis du skal vise annlegget til venner da :)

 

Viss subben spiller fra 20-80Hz spiller den ca. 0,3% av frekvensområdet vi hører ;)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omg- jeg har bare forklart hvordan den spiller og driver mine subwoofere. å jeg har sagt den driver begge to helt villt. det er MIN mening. kanskje ikke en spesifikk mening, men jeg sier det jeg sier og er heller ikke usaklig.

 

å du zettie, det du sier at man ikke ska kunnne skille subowooferen med andre komponenter er HELT opp til egen smak!! du kan ikke si at folk skal ha et slikt system. jeg prøver å få opp DB`n i bila så mye som mulig. å da snakker jeg om bassen! men stiller også inn at jeg kan variere alt dette på spilleren om jeg vill ha DONK DONK eller såkalt "musikk" da med finere og mindre bass og mere diskant. er helt opp til egen smak. jeg liker at det sier DONK DONK GODT når jeg kjører nedover gata, og er stolt av det. det er min smak. du har dine meninger om hvordan det "skal" være. greit for meg det. men for noen er ikke alltid fin lyd det beste. Noen vill ha DONK DONK og atter DONK, andre vill ikke det. jeg justeres stereon min etter min egen smak. skal selføgelig ikke være slik at man bare hører bass, har jeg heller ikke sagt. men opp til hver enkelt hvordan det skal være.

 

derfor er denne forsterkeren en sinnsykt god forsterker for mange og koster ikke kaka. det er MIN mening.

 

zettie sitat:

TS-W3004SPL har ikke (i kasse etter Pioneer's kassemål) fin lyd, dem har MYE lyd. Bare måten du uttrykker det på ("drit fin lyd i subbene mine") sier meg at du ikke har forstått det jeg skrev lenger opp i tråden med at subbass skal være en del av musikken, du skal ikke kunne peke ut sub'en som ett enkelt element av musikken, du skal kun høre (og kjenne) musikken som en helhet - ikke som en mengde during bak deg og noe høye toner uten bunn foran.

 

Jeg har kassemålene fra pioneer. portet. å de spiller fiiint! herremin, jeg har jo disse selv. vet jo godt om det er fin lyd eller ikke i de i min bil jeg vell enn deg? de har MYE lyd også, men steike altså kjempefin lyd også. å ja, jeg HAR drit fin lyd i subbene mine!

som sagt opp til hver enkelt hvordan der skal være!! du kan ikke si hvordan stereon ska høres ut til folk. er jo det samme som å si til deg at du skal like blåbærkake med brun saus på. Usaklig den kommentaren, ja men er jo sånn du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omg- jeg har bare forklart hvordan den spiller og driver mine subwoofere. å jeg har sagt den driver begge to helt villt. det er MIN mening. kanskje ikke en spesifikk mening, men jeg sier det jeg sier og er heller ikke usaklig.

 

å du zettie, det du sier at man ikke ska kunnne skille subowooferen med andre komponenter er HELT opp til egen smak!! du kan ikke si at folk skal ha et slikt system. jeg prøver å få opp DB`n i bila så mye som mulig. å da snakker jeg om bassen! men stiller også inn at jeg kan variere alt dette på spilleren om jeg vill ha DONK DONK eller såkalt "musikk" da med finere og mindre bass og mere diskant. er helt opp til egen smak. jeg liker at det sier DONK DONK GODT når jeg kjører nedover gata, og er stolt av det. det er min smak. du har dine meninger om hvordan det "skal" være. greit for meg det. men for noen er ikke alltid fin lyd det beste. Noen vill ha DONK DONK og atter DONK, andre vill ikke det. jeg justeres stereon min etter min egen smak. skal selføgelig ikke være slik at man bare hører bass, har jeg heller ikke sagt. men opp til hver enkelt hvordan det skal være.

 

derfor er denne forsterkeren en sinnsykt god forsterker for mange og koster ikke kaka. det er MIN mening.

 

zettie sitat:

TS-W3004SPL har ikke (i kasse etter Pioneer's kassemål) fin lyd, dem har MYE lyd. Bare måten du uttrykker det på ("drit fin lyd i subbene mine") sier meg at du ikke har forstått det jeg skrev lenger opp i tråden med at subbass skal være en del av musikken, du skal ikke kunne peke ut sub'en som ett enkelt element av musikken, du skal kun høre (og kjenne) musikken som en helhet - ikke som en mengde during bak deg og noe høye toner uten bunn foran.

 

Jeg har kassemålene fra pioneer. portet. å de spiller fiiint! herremin, jeg har jo disse selv. vet jo godt om det er fin lyd eller ikke i de i min bil jeg vell enn deg? de har MYE lyd også, men steike altså kjempefin lyd også. å ja, jeg HAR drit fin lyd i subbene mine!

som sagt opp til hver enkelt hvordan der skal være!! du kan ikke si hvordan stereon ska høres ut til folk. er jo det samme som å si til deg at du skal like blåbærkake med brun saus på. Usaklig den kommentaren, ja men er jo sånn du sier.

 

Jada jada, men det er normalt å sammenligne lyden mellom biler ved å høre hva som høres mest naturlig ut. Og det de fleste jobber etter, er å få mest naturlig lyd i bilen (håper jeg i allefall) :) Jeg syntes også mine jensen 8" i hjemmelaga 100 liters kasse spilte dritfint for mange mange år siden. Nå ville jeg troligvis ikke vist dem frem en gang.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jada, men det er normalt å sammenligne lyden mellom biler ved å høre hva som høres mest naturlig ut. Og det de fleste jobber etter, er å få mest naturlig lyd i bilen (håper jeg i allefall) :) Jeg syntes også mine jensen 8" i hjemmelaga 100 liters kasse spilte dritfint for mange mange år siden. Nå ville jeg troligvis ikke vist dem frem en gang.

 

det er jo opp til hver enkelt om de vill ha naturlig lyd eller ikke vell. jeg er ikke ute etter såkalt fin bass, men heller kraftig å skikkelig donk donk. det er det jeg liker å høre på. men i tillegg skal det være fin lyd i i diskant og front høytalere. som sagt opp til hver enkelt hvordan lyd folk vill ha i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo opp til hver enkelt om de vill ha naturlig lyd eller ikke vell. jeg er ikke ute etter såkalt fin bass, men heller kraftig å skikkelig donk donk. det er det jeg liker å høre på. men i tillegg skal det være fin lyd i i diskant og front høytalere. som sagt opp til hver enkelt hvordan lyd folk vill ha i bilen.

 

Det har jeg ikke noe imot :) Men blir feil å si at denne forsterkeren da slår forsterkere til 4x prisen når du har etter MIN mening håpløse kriterier for kvalitet ;) Den leverer helt sikkert nok av effekt, men det er vel der det stopper.. Da ville jeg heller anbefalt folk en mindre kraftig forsterker som har litt mer kontroll på lyden :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår