Gå til innhold

erfaring av Soundmagus x-3100 og x-1501 forsterkere

Ranger emnet


Bjerk1

Anbefalte innlegg

 

Håper denne tråden kan hjelpe dere med ikke alt for mye penger til å bygge stereo annlegg full av effekt til 1/4 av prisen du må betale for tilsvarende effekt fra merkevarer som kicker,Pioneer, dyanbel osv.

 

mvh Thomas

 

Så da yter den med andre ord 5000 ekte watt? :D

For en dynabel 7501 koster 6000kr og yter 2500w.. Og tror egentlig at en 7501 knuser en soundanus 3000x00proyo på alle områder :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Før dere skryter for mye, så håper jeg at dere har ett skikkelig sammenligningsgrunnlag. Jeg har lyttet til Anus'en og ble ikke videre imponert, de finnes billigere forsterkere som ikke nødvendigvis leverer like mye, men som leverer de leverer på en langt bedre måte enn disse.

Er litt enig med deg, de er mye dårligere enn folk tror disse ampene, MEN, til prisen så funker det for folk flest, det er en del saker man fort legger merke til i forskjell på disse billig ampene mot dyrere forsterkere. Vi testet en sånn X3100 sak mot en av mine Fusion FJL-1611D på samme subber, her snakker vi om amper som koster henholdsvis 3000 og 12200kr, og ja det er stor forskjell i effekt, dynamikk og kontroll for å si det mildt, men som sagt, til ett råne anlegg funker den soundmagusen helt greit.

 

(Fusion ampen leverer 1600 watt rms i 1 ohm.)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med deg, de er mye dårligere enn folk tror disse ampene, MEN, til prisen så funker det for folk flest, det er en del saker man fort legger merke til i forskjell på disse billig ampene mot dyrere forsterkere. Vi testet en sånn X3100 sak mot en av mine Fusion FJL-1611D på samme subber, her snakker vi om amper som koster henholdsvis 3000 og 12200kr, og ja det er stor forskjell i effekt, dynamikk og kontroll for å si det mildt, men som sagt, til ett råne anlegg funker den soundmagusen helt greit.

 

(Fusion ampen leverer 1600 watt rms i 1 ohm.)

 

Ikke får å være frekk, men det der må være en av de teiteste sammenligningene jeg har sett her iht. en soundmagus forsterker. Det er to HELT forskjellige merker.

 

Det er som å sammenligne us-carvor og hifonics.

 

De forsterkerne er billig i pris og leverer det du betaler for. Slik er det bare.

Som andre har sagt, du får det du betaler for.

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo også forskjell på personer som ikke kan høre på brente cder i det hele tatt, fordi det er dårlig lydkvalitet på sangene. og folk som hører på brente cder og synes det er topp kvalitet så lenge "kilden" (mp3-filen) er av god kvalitet.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jeg tror ikke at soundmagus er dumme nok til å produsere forsterkere som holder halve effekten av det egentlige. det har jeg ingen grunn til å tro.
Fordi alt handler om penger. Hvorfor skulle noen ha grunn til å tro at USCarvor produserer forsterkere som holder 1/10 av effekten dem lover? Dem gjør det, dem selger forsterkere i bøtter og spann og tjener ganske sikkert ti ganger så mange penger som de mer respekterte merkene der ute.

 

Som andre har sagt, du får det du betaler for.

Nei, du gjør ikke det. Du betaler for (X1500) 1500WRMS i 1ohm og får 800WRMS. Får du det du betaler for? Nei.

 

Til sammenligning f.eks.:

Helix Dark Blue 1000.1 lover 1000WRMS - yter 1100.

Rockford 1001BD lover 1000WRMS - yter 1100 og 1150.

Rockford 1501BD lover 1500WRMS - yter 1650+.

Brax X2400.2 lover 4x200WRMS i to ohm - yter 4x237 (hhv 235, 235, 239, 239)

 

Kjøper jeg en DB1000.1 på 1000WRMS så får jeg 1000WRMS. DA har jeg fått det jeg har betalt for.

 

Så er det jo også forskjell på personer som ikke kan høre på brente cder i det hele tatt, fordi det er dårlig lydkvalitet på sangene. og folk som hører på brente cder og synes det er topp kvalitet så lenge "kilden" (mp3-filen) er av god kvalitet.
Og ingen som har hørt på noen av anleggene mine har noen gang hatt problemer med å høre forskjell (på samme sang) når jeg spiller cd kontra mp3.

 

Alt har heller ikke bare med kilden å gjøre, anlegget blir ikke bedre enn dårligste komponenten i det. Om man lytter til musikk på klokkeradioen vil du neppe høre forskjell mellom mp3 og cd, lytter du derimot på ett litt mer påkostet anlegg fra en hvilken som helst anerkjent leverandør så kommer forskjellene ganske tydelig frem. Gjør dem ikke det burde man holdt seg til klokkeradioen sin og heller spart opp penger til bedre ører.

 

Jeg vet også at det her er snakk om "bare" sub. Vel, om man anser subfrekvenser som ett frittstående element i lyden, så fungerer vel sikkert Soundmagus MER enn greit nok. Anser man derimot subfrekvenser som en del av den totale lyden så duger ikke Soundmagus. Den er kun lagd for å dure ut gurglete subfrekvenser, ikke til å spille musikk. Jeg må si at som subforsterker i ett billig multimedieoppsett hvor film er hovedtema finnes det neppe bedre forsterker enn Soundmagus til den prisen da den leverer på en ganske grei måte.

Til musikk derimot ville jeg heller hatt en billig Dynabel-forsterker og "for lite" (!) effekt til sub'en min enn en Soundmagus. Det foregår en wattinflasjon og jeg liker ikke det, det burde være ett fokus på bra lyd - ikke antall watt. Det burde normalt holde med 300WRMS til sub i en bil, man skal ikke ha behov for 3kW med mindre man stiller i konkurranser.

 

Man lytter ikke til sub'en sin, til forsterkerne sine eller til høyttalerne; man lytter til musikken. Teknikken kan gjerne farge lyden litt, det er helt greit, men lyden bør (selvfølgelige med muligheter til å tweake inn litt mot personlige preferanser) fremdeles være transparent og den bør være gjengitt på den måten musiker/platetekniker har tenkt den gjengitt; det blir den IKKE med Soundmagus'en. Not even close!

 

Men, Soundmagus'en er IKKE en dårlig forsterker, den er bedre enn det meste av lavbudsjett jeg noen gang har sett, jeg vil bare ikke at folk skal gå helt av skaftet før dem selv har fått sammenlignet den opp mot annet utstyr. Ikke bare på kriteriet trykk (som man leker med en sjelden gang man skal vise seg frem for kompisene), men også på kriteriet musikk.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Zettie:

 

Har du målt på forsterkeren å sett hva den yter?

 

Ig for den andre plz ikke referer til Rockford forsterkere. Rockford er noe PISS! De har ikke komponentene til å yte det de har til påskreven effekt. Bare Old School forsterkerne til rockford som har en jævla bra strømforsyning klarer virkelig å yte maks av det den er god for. De nye forskerkerne er bare noen vitser if you ask me!

 

Men igjenn på slutten av innlegget ditt fårstår jeg deg :D

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke får å være frekk, men det der må være en av de teiteste sammenligningene jeg har sett her iht. en soundmagus forsterker. Det er to HELT forskjellige merker.

 

Det er som å sammenligne us-carvor og hifonics.

 

De forsterkerne er billig i pris og leverer det du betaler for. Slik er det bare.

Som andre har sagt, du får det du betaler for.

Jeg poengterte det fordi trådstarter mener at det blir like bra, som f.eks pioneer osv, bare til 1/4 del av prisen, NEI det gjør ikke det, og derfor skrev jeg posten min..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Zettie:

 

Har du målt på forsterkeren å sett hva den yter?

 

Ig for den andre plz ikke referer til Rockford forsterkere. Rockford er noe PISS! De har ikke komponentene til å yte det de har til påskreven effekt. Bare Old School forsterkerne til rockford som har en jævla bra strømforsyning klarer virkelig å yte maks av det den er god for. De nye forskerkerne er bare noen vitser if you ask me!

 

Men igjenn på slutten av innlegget ditt fårstår jeg deg :D

Ikke for å være frekk, men nå synes jeg du begynner å gå rundt på tynn is her.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Zettie:

 

Har du målt på forsterkeren å sett hva den yter?

Jupp, jeg har målt alle fire (inklusive Rockford'ene), både i strømtrekk og på utgangstrinnet. Alle er målt på optimal voltstyrke foruten Brax'en som ble målt på rundt 13.6, klarte ikke holde oppe tilførselen.

 

Og eldre Rockford? Der har du forsterkere oppgitt til 2x20 som yter opp mot 50 ganger mer i en kvart ohm. Er det noen forsterkere du virkelig får igjen for pengene, så er det jammen dem.

 

Jeg skal være enig i at mange har klagd på gamle 1000BD/1501BD, men vær obs på at dem er oppgitt ved 14,4 volt og yter sitt ved nettopp 14,4 volt.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har målt alle fire (inklusive Rockford'ene), både i strømtrekk og på utgangstrinnet. Alle er målt på optimal voltstyrke foruten Brax'en som ble målt på rundt 13.6, klarte ikke holde oppe tilførselen.

 

Og eldre Rockford? Der har du forsterkere oppgitt til 2x20 som yter opp mot 50 ganger mer i en kvart ohm. Er det noen forsterkere du virkelig får igjen for pengene, så er det jammen dem.

 

Jeg skal være enig i at mange har klagd på gamle 1000BD/1501BD, men vær obs på at dem er oppgitt ved 14,4 volt og yter sitt ved nettopp 14,4 volt.

 

Ja de gammle forsterkerne er helt rå!

 

Ja jeg har reparert utallige 1000BD og 1501BD. Men det som overasker meg er at utgangene er helt ok, men strømforsyningene er alt for underdimensjonert i forhold til hva den skal levere. Det er ganske mye som skal drives av en strømforsyning i store forsterkere. Men der er rockford ganske sparsomme når det gjelder akkurat strømforsyninger. Slik som jeg har sett det i alle fall.

drive safe,,but very fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har reparert utallige 1000BD og 1501BD. Men det som overasker meg er at utgangene er helt ok, men strømforsyningene er alt for underdimensjonert i forhold til hva den skal levere. Det er ganske mye som skal drives av en strømforsyning i store forsterkere. Men der er rockford ganske sparsomme når det gjelder akkurat strømforsyninger. Slik som jeg har sett det i alle fall.
Akkurat det overrasker egentlig ikke meg så mye. Mange av elementene som er blitt benyttet på BD'ene i det tidsrommet var elementer med svært lav DC Re.

Eksempelvis en populær kombinasjon som 2stk Punch HX2 RFD-2112 (tilsammen 1000WRMS i 2ohm) + 1001BD (1000WRMS i 2ohm).

Hver av disse subbene hadde 2stk talespoler med DC Re= 1,18ohm. Tallene sier i allefall at med noe slikt burde man egentlig ha en 1ohm stabil forsterker.

 

1 ohm stabil var dessverre ikke alle 1001BD i noe særlig grad og man kveldet lett strømforsyninger på denne kombinasjonen (som du sier så var utgangstransistorene dimensjonert litt sterkere enn nødvendig, men strømforsyningene var akkurat så sterke dem måtte være). Siden kombinasjonen spilte ganske røft var den populær og med flere brukere medførte det at mange 1001BD endte hos reperatører eller på dynga.

 

1501BD var nok noe heldigere da den ble brukt mye til RFR. RFR-spolene var 2x2, men med DC Re på 2.12.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår