Gå til innhold

4Ohm eller 2 Ohm

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

I 4ohm spiller subben "Penere" og i 2ohm KAN(les:KAN, så det vil ikke si nødvendigvis at det er slik) den spille høyrere. Kommer mye ann på hvordan forsterkeren er.

 

Rett meg om jeg feilinformerer, er ikke 100% på dette emnet. :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mi digitale monoblokk gir den 500w RMS i 4ohm, 800w RMS i 2ohm og 1400w RMS i 1ohm.........jeg har 2 elementer på 2 ohm hver og kjører jo disse da i 1ohm så jeg får 1400w istedenfor 500w, så hva som er "best" kommer jo an på om du har 1 eller flere subber, hvordan forsterkeren er konstruert og om du vil kjøre sinnsykt trykk eller spille silkemykt og fint da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Basert på det jeg har hørt og lest om forskjellige `ohm` belastninger på en høytaler med tanke på `renhet` i lyden så er det slik at jo høyere ohm belastning, jo renere lyd. Det står også at man kan ikke nødvendigvis `høre` forskjellen på forskjellige belastninger.

 

En ting jeg selv har forsøkt var å ha 2 stk 12" Soundstream SPL bassere koblet til en hjemmeforsterker og deretter i bilen med en Soundstream Reference 1000SX forsterker koblet i 1 ohm hvis ikke jeg tar helt feil nå (angående ohm belastningen i bilen).

Dvs 8 ohm vs 1 ohm --- var renere i 8 ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger 2 eller 4 ohm er helt opp til hvordan lyd du vil ha. Med 4 ohm vil du få en kontrolert og fast bass. 2 ohm er etter MIN lydsans litt mer buldrete, du får kanskje( og det er bare kanskje) litt mer bass. men en helt annen lydkvalitet. Alt dette kommer også ann på hvordan elementer du bruker og seff forsterkeren. dette er kanskje en bass anlegg til rundt 15 høvdinger. har brukt 2 x Audsion mono blokker på hvert sitt alpine type r element i 4 ohm( 2x2 ohm spoler). spiller MEGET bra;) så mitt tåd: 4 ohm!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår