snoemann Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Heisann! Er ikke helt dreven når det gjelder slike ting som dette her, og ser for meg uendelig lenge søking etter porting før jeg faktisk får beskrevet hva det er for noe. Så derfor spør jeg her først. Hva er porting? Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 et enkelt søk ga meg dette http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=109058&highlight=porting+sa+topp Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet September 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Det var vel strengt tatt akkurat det som var poenget mitt. Etter å ha lest gjennom de 4 sidene, forstår jeg fortsatt ikke skikkelig hva porting er. Er det forstørring av hulla foran ventilene? Etter ventilene? Er det rett og slett polering? Regner med at det ikke er å lage ekstra hull? Jeg er sikker på at det hadde tatt deg mindre energi å bare svare en setning enn å drive å søke rundt etter en tråd som ikke gjør meg så mye klokere polo classic =) Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RayBay Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Porting av toppen er at du sliper av den, slik at du får mindre kompresjon. Har ikke så mye greie på porting selv. Siter Audi 80 -VW Golf III VR6 -VW Golf II Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfken Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Er for å gjøre hullene større man porter toppen!ikke mye, helst ventilstyringene man sliper, og fasing av kantene slik at luftene for finere flyt..(flow) åå porte en topp er ikke bare å slenge dremmelen\slenge den i fresemaskinen med skrubbfres og etter på 4 skjærs pinnefres, og nedi å fjerne gods ifra kanalene. Porting kreves erfarenhet som fremkommer av å ha en erfaren person med deg når du har planer om å porte! Og det er forskjelling hvordan gassermaskiner kontra innsprutsmaskiner skal være. Dette med rughhets toleranse grunnet forstøvningseffekt! Porting av topp er vanskelig tema og langt inni fysikkens verden :D Der jeg ikke er! Mange tror at å bare smekke hullene større er alfa omega er helt feil!svakhet i toppen med en gang! Da jeg jobber som CNC opperatør og har et par kollegaer på jobb som driver å plane\porting av topper, blokk overhaling etc... edit: skriveleif var ute etter meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fhl123 Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Er det forstørring av hulla foran ventilene? Etter ventilene? Er det rett og slett polering? Du er inne på det her. Porting er vel rett og slett bearbeiding av kanalene i toppen. Her er noen linker: http://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_head_porting http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/95518_small_block_cylinder_head_porting/index.html Frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snoemann Skrevet September 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Okej, takk for gode svar! :) Nå forstod jeg egentlig litt mer. Man forstørrer\forminsker finjusterer størrelsen eller vinkling osv på porten slik at man får litt mer effekt som følge av mer optimal innsprutning av ting og tang :P Siter Min 200sx Solgt, Min tidligere Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 optimalisering vil jeg kalle det! ... har man f.eks sett inn i en original 16v topp (KR) så vil jeg si at det ser mindre optimalisert ut, med tanke på hvordan kanalene går og delinga av kanalene samt hvordan dysa spruter bensin inn i begge innsugskanaler samtidig! Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Porting er optimalisering av luftstrømmer Og økning av maksimalluftstrøm. Bør kun gjøres av proffe! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfken Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Porting er optimalisering av luftstrømmerOg økning av maksimalluftstrøm. Bør kun gjøres av proffe! Riktig Svar og bør kun gjøres av Maskinopperatører\CNC-Opperatører med erfaring om dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg