Gå til innhold

Oslo-Bergen? Hvilken vei?

Ranger emnet

solrud

Anbefalte innlegg

Etter egen erfaring er denne raskest:

Ta av fra Sandvika inn på E16. Følg denne til like før Hønefoss (går tregt gjennom Bærum her, men alt i alt er det likevel raskest). Der tar du inn på RV7 (Hallingdal). Følg denne til Gol, der du tar inn på RV52 (Hemsedal). Følg denne til du møter E16 igjen ved Borlaug, så er det raka vegen på E16 til Bergen derfra. "Lystunnelen" du snakker om er Lærdalstunnelen (E16 mellom Lærdal og Aurland). Mener den er 25 km lang, og en opplevelse om du ikke har kjørt den før. Dog blir den kjeeeedelig etter noen ganger ;) Om du ligger dønn "på" fartsgrensa, vil denne turen ha en kjøretid på ca. 7 timer + evt. pauser.

Å følge RV7 videre fra Gol over Hardangervidda er nok kortere i km, men den den inkluderer ferge. Dog er det en flott tur, om du vil ha litt sightseeing :) Tar av og til denne for variasjonens skyld. Og så er det jo greit å strekke litt på beina på fergen da ;)

Andre alternativer er å fortsette til Hagafoss (Et stykke forbi Gol) på RV7, og ta RV50 via Hol til Aurland her. Også dette er en flott, fergefri tur. Tidsmessig skiller den ikke så mye fra det første forslaget, og så får du testet deg litt ned fra fjellet mot Aurland. Skikkelig kule serpentinersvinger, og bratt :) Denne ruta inkluderer ikke Lærdalstunnelen.

Et annet alternativ kan også være Oslo - Drammen - Kongsberg - Geilo (Numedal, RV40) - Hardangervidda - Bergen. Men asfalten mellom Rødberg og Geilo må jo være blant landets dårligste! Her får demperne kjørt seg, samt at alle biler med bakkeklaring under 20cm, vil slite med å ikke ta nedi....

Dersom du velger ferga, får du også to alternativer fra ferga til Bergen. RV13 via Granvin og Voss, og så inn på E16, er raskest. Men er det sightseeing du vil ha samtidig, kan det være greit å ta RV7 igjen rundt Hardanger. Flott natur underveis der, men altså lenger.

Så alternativene er mange, det kommer vel helt an på hva du vil selv. Men om det kun er tid og gode veier som er viktig, er mitt første alternativ etter min mening det beste.

God tur, og kjør forsiktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre E16 mot hønefoss - RV7 mot Gol - Lærdalstunellen. Bedre forklart over... Er vel også greit med Hol Aurland, men ikke kjørt der på en stund selv nå.

På førstnevnte brukte jeg ca 6 timer med mondeoen og nå sist ca 7 timer med Tahoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring er denne raskest:

Ta av fra Sandvika inn på E16. Følg denne til like før Hønefoss (går tregt gjennom Bærum her, men alt i alt er det likevel raskest). Der tar du inn på RV7 (Hallingdal). Følg denne til Gol, der du tar inn på RV52 (Hemsedal). Følg denne til du møter E16 igjen ved Borlaug, så er det raka vegen på E16 til Bergen derfra. "Lystunnelen" du snakker om er Lærdalstunnelen (E16 mellom Lærdal og Aurland). Mener den er 25 km lang, og en opplevelse om du ikke har kjørt den før. Dog blir den kjeeeedelig etter noen ganger ;) Om du ligger dønn "på" fartsgrensa, vil denne turen ha en kjøretid på ca. 7 timer + evt. pauser.

Å følge RV7 videre fra Gol over Hardangervidda er nok kortere i km, men den den inkluderer ferge. Dog er det en flott tur, om du vil ha litt sightseeing :) Tar av og til denne for variasjonens skyld. Og så er det jo greit å strekke litt på beina på fergen da ;)

Andre alternativer er å fortsette til Hagafoss (Et stykke forbi Gol) på RV7, og ta RV50 via Hol til Aurland her. Også dette er en flott, fergefri tur. Tidsmessig skiller den ikke så mye fra det første forslaget, og så får du testet deg litt ned fra fjellet mot Aurland. Skikkelig kule serpentinersvinger, og bratt :) Denne ruta inkluderer ikke Lærdalstunnelen.

Et annet alternativ kan også være Oslo - Drammen - Kongsberg - Geilo (Numedal, RV40) - Hardangervidda - Bergen. Men asfalten mellom Rødberg og Geilo må jo være blant landets dårligste! Her får demperne kjørt seg, samt at alle biler med bakkeklaring under 20cm, vil slite med å ikke ta nedi....

Dersom du velger ferga, får du også to alternativer fra ferga til Bergen. RV13 via Granvin og Voss, og så inn på E16, er raskest. Men er det sightseeing du vil ha samtidig, kan det være greit å ta RV7 igjen rundt Hardanger. Flott natur underveis der, men altså lenger.

Så alternativene er mange, det kommer vel helt an på hva du vil selv. Men om det kun er tid og gode veier som er viktig, er mitt første alternativ etter min mening det beste.

God tur, og kjør forsiktig! :)

Okey! tror jeg må kopiere og printe ut den der;) hehe..

takker takker :D

00 Audi TT 1.8T Quattro

93 Ford Mondeo GLX 16v ( Solgt )

92 Golf 3 TDK ( Solgt )

92 Lancia Dedra 2.0i Turbo HF ( Solgt! )

92 Golf 3 GTI ( Prosjekt bil, solgt! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer i Bergen da? Blir nysgjerrig av dette her...

Det første jeg tenkte var Lasgo/Ian Van Dahl-konserten.. Eller skal du ta bilder av en babe?

hehe.. skal på babe jakt ja;) så bare og sende damene ut av dørene.. hehe.. :P neida.. skal nok ikke det, ( desverre ) ;)

Skal på tur med fruen og en vennine av hu av alle ting:P

så blir bare en vanlig helge tur til bergen..

00 Audi TT 1.8T Quattro

92 Golf 3 TDK ( Solgt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre E16 mot hønefoss - RV7 mot Gol - Lærdalstunellen. Bedre forklart over... Er vel også greit med Hol Aurland, men ikke kjørt der på en stund selv nå.

På førstnevnte brukte jeg ca 6 timer med mondeoen og nå sist ca 7 timer med Tahoen...

okey.. tror jeg kjører om hønefoss og sånn jeg og.. så fårå vi se hva stakkars mondeon klarer over fjellet;) hehe

00 Audi TT 1.8T Quattro

92 Golf 3 TDK ( Solgt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel variasjon du kan legge inn er Hemsedal ene veien og Aurland-Hol tilbake, så får du kjørt litt forskjellige veier =)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året er overgangen mellom Hol-Aurland klart den morsomste å kjøre, er så som så med veistandarden, men er gøy strekke å kjøre, man sovner iallfall ikke, dette er forøvrig den korteste veien teller man i antall KM! Ellers så er ''hovedveien'' fin med bedre vei, men utrolig kjedelig og mere tungtrafikk, tenker da på fagernes-lærdal(tunnelen med lysa i!)

Vinterstid er Hemsedal gjerne raskest og best, lite vits å ta høyde for det på denne tiden. Hardangervidda er bare full i sauer og geiter du må kjøre slalom mellom...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting: Nå er du sikkert såpass flink, at dette er en selvfølge for deg, men likevel: HUSK Å BREMSE PÅ GIRA NEDOVER FRA FJELLET! Bruker du bare "fotbremsen", er det nesten garantert trøbbel, og dere kan fort ende som.... :angelsmili:

hehe.. :P aha.. hehe.. skjønner tegninga.. hehe.. slenge automatgiret i 2 gir da vettu;) hehe.. :P

00 Audi TT 1.8T Quattro

92 Golf 3 TDK ( Solgt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sagt oppi her at det er e16 som har tungtrafikken. det er feil. det er hemsedalsfjellet (rv52) som har mest tyngrekjøretøy.

Om sommeren er det mest trafikk på rv7 hardangervidda (mye turister), med rv52 hemsedal og e16 på tredje. hol aurland har generelt lite trafikk.

Noe som er kjedelig med hol aurland er at det er skrekkelig mye tunneler. men er nok den veien som er morsomst å kjøre. når er på vei ned mot aurland er det smal vei. ikke alle plasser kan kjøre to i breidda.

Når du skal reise på fredag så er det rimelig mye trafikk gjennom hallingdal. Så skal være obs med kontroller og mye up..

i tillegg erdet en meget ulykkes belasta vei:

De fem verste sommerveiene er i følge en oversikt fra Vegvesenet disse veiene. drepte og hardt skadde i juli til august, i perioden 2001 til 2005

E6, Akershus: 19

E6, Oppland: 19

RV7: Buskerud: 18

E39: Rogaland: 14

E39: Vest Agder: 12

Så når tenker på hvor mye trafikk det er på rv7 i forhold til e6 så er det mye ulykker. så ta det rolig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører Hemsedal eller Filefjell, ikke tråkk for mye på gassen.. :)

Du vil møte noen skilter med teksten "Strekning med auka trafikkontroll", og det er vel ikke akkurat tomme trusler.. :) Kjører Filefjell relativt ofte, og tror jeg møter politi hver gang (nesten vertfall), og det er statig vekk folk som mister lappen, spesielt over Hemsedal.. :)

Kommer du deg til Lærdal, er resten av veien skilta, vertfall. :)

Det er bokser i Lærdalstunnellen, men er nok noen her som vet hvor de står (husker ikke helt den tunnellen).. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider