Gå til innhold

Mondeo mk1, risting i bakstillinga


ViceGuy

Anbefalte innlegg

Som topic sier så rister bilen min veldig, og da spesielt over 100 km/t. Minner om ubalanse i hjula men enda verre, har derfor vært å balansert hjula mine på nytt i dag så de er det ikke noe galt med. Ristinga er fortsatt der :(

 

Jekka opp bilen for å sjekke hjullagrene, men fant ikke noe slakk (har hørt at det er umulig å kjenne slakk på mondeoen selv om lageret er slitt). Eneste jeg fant ut er at hjulet på høyre side roterer litt lettere enn det på venstre side (virker som det ikke er motstand i hele tatt på det lageret faktisk). Ikke missforstå meg nå, det på venstre side roterer ikke tregt men det virker som det er litt motstand i lageret (noe som forteller meg at det er tight og fint).

 

Jeg har hatt ulyd (male lyd) fra en av lagrene bak før, høyre tror jeg, men den lyden er blitt borte. Men vibrasjonen som faktisk er godt merkbar når man sitter i setet har kommet mere og mere fram den siste uka.

 

Så hva tror folket, er det et av lagerene eller kan det være andre ting som forårsaker denne ristinga. Bilen ble EU godkjent hos naf tidlig i mai, og de var nøye med kontrollen så jeg tror ikke noe slark/slitte foringer ble oversett da.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan høres banalt ut, men jeg hadde samme symptomene på min mk1, og da spesielt ved hastigheter over 100km/t som du sa...og til slutt visste det seg å være forstilliga som var galt innstilt. Nå skal det jo også sies at jeg bytta forstilling og bakstilling, så det var vel den direkte grunnen....

 

mvh

Sigbjørn

 

PS: du kan jo også ta en titt på drivknutene og akslingene.

hadde en MB gelendewagen der det var sinnsykt risting ved 70km/t og det visste da seg at drivakslingen hadde et lite brudd og drivknutene var røket

---------------------------------------------

Animis et felicibus armis

 

-VW Passat 2.5 TDI

-Ford Mondeo 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på det, har riktignok skifta stabstag foringer og endeledd forran (i tillegg til fjærer og dempere), men 4 hjuls-kontroll/justering ble tatt etter alt dette ifb med EU kontroll.... men takk for innspillet ditt likevel

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med høydekast i hjula? Det tar du ikke med balansering. Og er det eventuelt sterkere risting under akselreasjon, dvs drivaksler?

Nope ikke høydekast, jeg sto å så på når han balanserte de på nytt så det kan vi utelukke. Felgene og dekkene er dessuten nye og har stått på bilen siden 2/7-06 og ristingen har kommet de siste 2 ukene. Har også kun vært E6 kjørt så da kan vi også se bort fra felgskade, noe som hadde vist seg ved balanseringen.

 

Ristingen er konstant hele tiden, men begynner å komme ved passering av 100 km/t virker som det blir litt mindre over 120 uten at jeg kan garantere det. Videre så er det ikke noe mere ved hard akselreasjon, og det er garantert at det ikke forplanter seg fra forstillinga... dette kommer bakfra!

 

Tok av tromelen på høyre bak, jeg har misstanke til at hjullageret er synderen. Skal det med tromelen av være 0 motstand på lageret, det roterte misstenkelig lett? Jeg hørte også en svak subbe lyd, noe som igjen hinter om lageret... hva mener du om dette Mondeo?

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo ikke være mer motstand enn det kulene lager, dvs ikke mye. Og litt suselyd blir det jo. Vanskelig å si uten å hørt lyden.

Men uansett, har aldri vært borti at bilen har rista ved dårlige hjullager, i hvertfall ikke når det ikke er slakk i dem. Hvis du er helt sikker på at det kommer bakfra så må det jo ligge i lager, trommel eller hjul. Passer felgene skikkelig i senter? Kan jo prøve å bytte hjul foran og bak for å utelukke noe

Vet da f..

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har fått flere med fagbrev til å kjenne på begge lagrene med tromlene av, de fleste holder en knapp på det høyre lageret. Har også vært å fått laser balansert hjula på bilen, resultatet:

 

Høyre bak: høydekast på 1,2 mm 30 gram ubalanse før ny balansering

Venstre bak: høydekast 0,3 mm 20 gram ubalanse før ny balansering

 

Høydekast er under merkbare mål.

 

Nå er begge hjula i null. Ingen stagforinger er nevneverdig slitt, tighte og fine. Likeså stab-stag foringene og lenkearm stagene (de fra stab-staget til bærearmen).

 

Prøvde å sjekke bilen på E6 i høy hastighet, men når onkel blå dukket opp bak meg droppet jeg den ideen :)

 

Så da er man egentlig tom for alternativer?

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår