Abstinent Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Hei. Jeg har et par spørsmål ang. høyttaler kabler og demping. Jeg har akkurat kjøpt meg nytt annlegg og er ganske (eller veldig) ny i gamet, så jeg trenger noen råd/litt info. - Har antall kobbertråder som er festet til cd-spiller/forsterker og høyttaler noe å si? Jeg har 2.5 høyttalerkabler, og måtte fjerne ca. 1 for å få de til å passe inn i kabelskoene bak på cd-spilleren/forsterkeren. Dette gjelder kun hattehøyttalerne foreløbig, men jeg lurer på om det kan ha noe effekt på lyden. - En ting jeg er litt nysgjerrig på.. jeg ringte onkelen min her forleden dag, siden jeg syntes bassen og lyden generelt ellers var spinkel fra hattehøyttalerne (dette var før jeg kjøpte ny cd spiller/forsterker). Han sa det kanskje kunne være en faseforskyvning, og anbefalte at jeg prøvde å bytte om på plus og minus kabler bak på høyttalere (eller cd spiller). Gjorde det, men lyden var stort sett den samme. Nå har jeg ikke prøvd dette med den nye cd spilleren, men har dette noe å si? Og er det vanligvis rødt inntak på høyttaler som er pluss, og svart som er minus? - Det skurrer litt, spesielt på den høyre fronthøyttaleren, når jeg spiller høyt/med mye bass. Noen gode dempetips? Det høres bare når bassen spiller alene uten andre instrumenter, men det er jo irriterende og kjedelig fordi. Jeg har jo tross alt brukt bortimot 3500,- på annlegget nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 1. nei, dette har ingenting å si. bare du fikk den inn i kabelskoen og det ble god kontakt, har det ingen betydning. 2. dette kan komme av flere ting: a. fasefeil (når du bytter om + og minus snur du den 180 grader) b. plassering av kasse (prøv å snu litt på kassen og plasser den litt andeledes om mulig) c. feil konstruering av kasse (kontroller at kassen er bygget etter anbefalte spesifikasjoner, eller at den er tilpasset bilen din) d. for svakt element (hvordan element har du?) e. for svak forsterker (hvordan forsterker har du?) 2b. eller er det bassen i dør-høyttalerene du mener? i såfall, prøv å legg noe dempeull bak elementet. dette eliminerer også en del av uønskede vibrasjoner i døren (men ikke alt). 3. du får forskjellige typer dempemateriale du kan bruke til dette. hva som er best er jeg desverre ikke helt sikker på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Abstinent Skrevet August 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 og takk for svar. :) Ok, godt å få det avklart. Hittil har ingen jeg har spurt ment at antall kobbertråder som leder har noe å si på lyden. I forhold til hvor mye som kommer ned i kabelskoen. Jeg har ikke kasse. Jeg har hattehøytalere av typen VDO-HSP 6931 3-veis 6x9 4 ohm. Forsterken er en VDO Dayton 2304 4x 50 Watt. Jeg byttet akkurat cd spiller/forsterker, og lyden ble drastisk forbedret i forhold til den gamle (Blaupunkt Modena RD 148 4x 35 Watt), men uansett hadde det jo vært kjekt å tatt i betraktning dette med fasefeil. Har brukt nærmere 3500,- på anlegget hittil, så vil gjerne ha best effekt og kvalitet. Hvordan hører jeg dette med fasefeil? Er det veldig tydelig og hørbar forskjell? Nå har jeg ikke prøvd å bytte plus og minus med den nye cd spiller/forsterker enda.. tenkte jeg skulle høre her først. Nei, jeg mener hattehyllehøyttalerne (fronthøyttalerne har jeg ikke noe å utsette på). Det er mer enn god nok bass nå med tanke på ny cd spiller/forsterker, men tenkte jeg kunne poste dette innlegget uansett. Bassen og lyden generelt høres svakere fra hattehøyttalerne.. men det kommer kanskje av reflekterende/absorberende flater og lengre avstand til høyttalerne? hadde uansett vært kjekt å forstått dette med fasefeil/forskyvning. Takk igjen for svar. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg