Gå til innhold

Dynamo/ladeproblem (A4 B5 1,9TDI)

Ranger emnet


Gesel

Anbefalte innlegg

Har de siste dagene hatt et "lite" problem med ladinga.. Vanligvis lader den 13,9volt, men har i det siste begynt å lade 12,1 helt til jeg begynner å kjøre, da følger den turtallet oppover helt til den lader 14,4 volt. Sikringene i forsterkeren ryker, og to ganger har jeg også sikringen for hovedlysa gått.

 

Noen som aner hva dette kan være? Spenningsregulatoren? Dynamoen? Er det dynamoen dør jeg litt, for de er vel knalldyre??

 

PS: Det skal sies at den lader ikke mongo hver gang..

__________________

Kjører tysker med turbo og drag på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste dagene hatt et "lite" problem med ladinga.. Vanligvis lader den 13,9volt, men har i det siste begynt å lade 12,1 helt til jeg begynner å kjøre, da følger den turtallet oppover helt til den lader 14,4 volt. Sikringene i forsterkeren ryker, og to ganger har jeg også sikringen for hovedlysa gått.

 

Noen som aner hva dette kan være? Spenningsregulatoren? Dynamoen? Er det dynamoen dør jeg litt, for de er vel knalldyre??

 

PS: Det skal sies at den lader ikke mongo hver gang..

__________________

 

Er vel Bosch lader på denne.

Sjekk først batteritilkoplinger og viftereim.

Skru ut de to skruene som holder den kombinerte børsteholder og regulatoren bakpå laderen. Sjekk børstene for slitasje og heng. Føl med fingeren inne i laderen på sleperingene, disse bør ikke ha for dype slitasjespor.

Bytt regulator om du er i tvil.

 

At sikringene går er nok fordi det går for mye strøm, ikke pga for høy spenning, de er enten overbelastet eller du har en periodisk kortslutning.

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

dåli kvadrat/kontakt på jordsiden kan jøre det akkurat likens.så alle jordforbindelser bør sjekkes,audi/vw har extremt dåli ledningsnett,å jordforbindelse. forresten ska laddespenning være MIN 14,4v,helst nærmere 14,7volt( på regulator står det da 15v)

HVORDAN sjekke om det er nokk laddespenning;les NÅR er batteriet fullt?? jo når du måler SYREVEKT,å kun da,å fullt batteri er ca 1,28(1,275)

er det større forsjell enn 0,2 er batteriet defekt,les alle cellene er ca 1,24,men ei celle viser 1,20(forsjell 0,4) da er den cella defekt,batteri defekt.

kan faktisk spyles så virker batteriet ijenn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår