Gå til innhold

Spørsmål om kasse osv til 3004spl

Ranger emnet


Snow4Fun

Anbefalte innlegg

litt offtopic her siden du skal ha lukket men...

 

hvor store refleksrør bør jeg ha når jeg lager 50L med 3004spl?

 

jeg fikk meg sånn bruks anvisning med bassera. det gjorde nok du og :P og der står det: portet kasse 45L skal ha 3" eller noe :P husker ike helt.. kan skjekke i mårra!

 

har lest prosjekt tråden din kjekkas.. blir konge dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på lydemping da.. hvis du har samme tykkelse på mdf og spon så funker mdf bedre som demp

 

Man har jo som tidligere nevnt i denne tråden fullt av ting man kan smøre på innsida for å tette, pluss at jeg leste noe om frekvens-responsen eller noe slikt på disse platene her på bilforumet. Der det var forklart at med mdf fikk du en liten 400hz lyd i retur inni kassa, som ofte kunne høres, mens at på spon lå den rundt 40hz eller noe slikt. Husker ikke helt i farta, men var iallefall en som forklarte at han brukte å bygge i mdf for så å ha sponplater inni som en slags demping..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo som tidligere nevnt i denne tråden fullt av ting man kan smøre på innsida for å tette, pluss at jeg leste noe om frekvens-responsen eller noe slikt på disse platene her på bilforumet. Der det var forklart at med mdf fikk du en liten 400hz lyd i retur inni kassa, som ofte kunne høres, mens at på spon lå den rundt 40hz eller noe slikt. Husker ikke helt i farta, men var iallefall en som forklarte at han brukte å bygge i mdf for så å ha sponplater inni som en slags demping..

 

Man kan ikke snakke om egenresonans på spon og mdf, det avhenger helt av størrelsen på bitene.

Laminering av forskjellige typer materialer er helt genialt, men også helt unødvendig til en subkasse som spiller opp til 70-80Hz.

En stiv basskasse er en død basskasse.

Spon fungerer greit, men mdf er bedre. (og bjerk x-finèr er best)

Vil tippe at stivheten i 22mm spon tilsvarer ca. 16-19mm mdf.

Og diskusjonen tett/ikke tett er helt tåpelig, man får ikke blåst luft igjennom en 22mm sponplate om så bruker en gigantkompressor!

Eneste ulempe jeg umiddelbart ser med spon er liming da endene er veldig grove og porøse.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår