Gå til innhold

bensin i olja på rx-7 fc.

Ranger emnet


FX2000

Anbefalte innlegg

neon venner av meg har en Rx-7 fc som står. den starter ikke og det lukter bensin av olja.. har VELDIG lite greie på vankel motorer (skjønner prinsippet) så jeg lurte på hva problemene kan være... kjedlig å se no så pent stå stille på plenen :hmmmmmmmmm: håer noen som vet litt mere en meg kan hjelpe..

 

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin i olja blir det på alle biler etter en tids bruk, men lukter det kraftig bensin vil jeg tro at blandingsforholdet er skummelt - antageligvis har bilen blitt kjørt alt for langt uten oljeskift. Gjerne også meget hardt, slik sportsbiler skal kjøres _hvis_ man har fulgt serviceintervallene.

 

Dårlig olje på en wankel er døden, den soter noe jævlig og det fører til at apex setter seg fast eller knekker.

 

Har hørt om triks som hjelper, feks å fylle opp kamrene med en eller slags kraftig skumrens, la stå noen timer, og hvis du er heldig løser dritten seg opp, apex'ene går igjen fritt, og kompresjonen kommer tilbake, dersom det ikke har skjedd større skade.

 

Antageligvis er kompresjonen borte på denne bilen du snakker om, men det er ikke 100% sikkert at motoren er gefahren.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette problemet har jeg vært borti på bilen min ved flere anledninger.

Problemet kommer ofte ved at det har vært mye småkjøring og bilen har blitt flodda gjentatte ganger..

resulterer i sterk bensinlukt av olja og at den ikke starter.

Regner med dere har prøvd å starte den? Jeg ville isåfall anbefalt bytte av olje, filter etc og kjørt en atf kur (smører opp og får apexer til å le-e på seg).

Er vel mye om og men hvor godt det hjelper. Men som referanse så har jeg gjort det på min og jeg har tilnærmet perfekt kompresjon på min antatte råtne motor. ;)

Plugg skifte er også smart. Om ikke så selg den hehehe :)

Enkleste måten å starte en sur wankel er å taue igang!

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bedre ut det en den forje. problemet nå er velø at bilen har stått et år etter problemet oppstod.. og bilen trenger mye mere tilsyn på karrosseri osv.

lurer litt på å kjøpe den som prosjekt bil.. :D:D:D

hva kan man gi for noe sånt da. lakken er ikke pen og mye rust og motoren går ikke.. eller går kanskje da. hvis dette hjelper

 

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ga 30 000 for min, da kom motor på en pall, bitte litt rust, slitent interiør og endel som måtte byttes...

Morsom bil som går greit :)

Farlig når disse motoren står ubehandlet er jo at ting kan sette seg.. smøre opp med litt ATF olje og dra motoren rundt for hånd først er uansett en god ide!

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardtrikset jeg bruker når motor suger seg full av bensin og ikke lar seg starte (feks når motor er halvvarm, du kveler den i et kryss, og ikke får start igjen) er å montere en bryter på bensinpumpa, lett tilgjengelig fra førersetet.

 

Skru av pumpa, fil noen sekuder, skru på pumpa mens du filer, og motorsaga starter.

 

Fungerer også fint som tyverisikring, dersom bryteren er litt bortgjemt.

 

Som nødløsning, hvis du har problemet men ikke har tatt deg tid til å montere bryter, finner du ledninga til bensinpumpa rett ved venstre støtdempertårn bak, det skal være en skjøt du kan ta fra hverandre mens du filer.

 

Ufattelig mange wankler med dette problemet, bryter burde vært standard fra fabrikk =)

 

Skulle vært morsomt å vite grunnen til at bilen ble parkert, om man kan forvente knekt apex eller bare fastlåst. Faktisk er småkjøring ofte det som tar knekken på en wankel, folk kjører den som om den er en diesel-traktor, og får aldri blåst ut karbonrestene. Turtall på varm motor er ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kjøpte den for 2 år siden. forje eieren hadde matet dem med en hel masse løyner om at det bara fantes 5 av den i norge osv. og han hadde ikke akkurat kjørt den pent heller.

den har stått i 2 år nå. siden ingen av eierene har lappen.

og det er en del rust på den.. har ikke sett under den men så det var rust hull på siden. så jeg regner med en del rust. jeg så en på autodb til 27000, uten skilter men den starta og var kjørbar. så jeg tenkte rundt 20k

 

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår