Gå til innhold

Motor i volvo 240

Ranger emnet

bilgal86

Anbefalte innlegg

ja, sats på ft/fk, med mindre du har en komplett delebil for hånd, for en billig peng..

5'er trenger 6'er bunnpanne, som må kortes inn, samt div rør, o.l. fra 6'eren.

videre, får du litt jobb med bunnpanne og elektronikken.

Det enkleste, det som gir mest "bang for the bucks", er uten tvil b230ft/fk, da helst en med lh 2.4, gjerne en med underspyling også..

evnt kan du ta "the easy path" og hive i en b21et elns.. som du da senere kan konvertere til datasprut.. Motoren har store potensialer, med litt elektronikk, ny topp og en ny kam..

b21et får du for ca. 6k, b230ft for 10-15, b230et for 8-10..

ja, du kan få billigere og dyrere, men det der er det du må regne med å gi.. Du vil jo ha komplett motor, med ledningsnett, hjerne, bensinpumpe, bensinpumperelè, etc.

om du har b230k nå, slipper du å bytte armatur i tanken.. Om du har b230a, b19a, b21a, elns.. må du nok bytte armatur, eller bygge om armaturet.. samt legge opp retur.

ps. ft/fk vil være mest bensingjerrig av alle turbomotorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye forbruk må man regne med da? Er det mye høyere enn B230K som jeg har nå f.eks?

Alt er relativt.. kjører du rolig, bruker du nok samme mengde, eller kanskje mindre.. Kjører du aktivt, vil du fint klare å bruke mer..

Så lenge du holder deg unna gasserturbo, så går du ikke helt konk på bensinutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for mange svar :)

Vet noen hvor mye mer effekt jeg får ut av f.eks en ft på 165 hk hvis jeg får toppen portet og planet og i tilegg mer gromme kamaksler? ja og selfølgelig 3" eksos hele veien? Med alt dette så bør jeg helst bytte girkasse, clutch(min er klar for utbytting for å si det mildt) og bremser. Hvor kan jeg få tak i bremser som tåler 250+ hester til en rimelig pris? Regner med at ombyggingen skjer i løpet av vinteren, må bare få unna lakkeringa og noen annet småproblemer på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du skal ikke plane toppen mere enn høyest nødvendig på en turbomotor.

2: En 230FT er enkelkam 8 ventil, dvs en kamaksel.

3: Girkassa holder hvis du kjører som folk og har en effekt rundt 220hk+/-

4: Clutchen må du bytte ganske fort.

Enkel trimming: Chips, større turbo, 3 tom eksos, filter, porting, annen kam (T-kam suger), større IC og resirkulerende dump eller original dump.. Da har du oppsett til sånn 220-250hk. Da må du også bytte clutch med mindre du vil slure helt til månen..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider