Gå til innhold

"Fiskeøyne" i lakken

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt og lett i tråder jeg mener å ha lest om dette før, men finner ikke noe så detta blir vel litt "omatt".

 

Men jeg lakkerte panseret mitt igår og det ble fullt av små fiskøyne liknende flekker/kratre. Jeg har mattet ned, sprøytesparkla tynt for å få vekk noen riper og steinsprut og tørrslipt før jeg lakkerte. Jeg vaska med tynner før jeg lakkerte, men kanskje ikke godt nok. Det var ganske irriterende og mye jobb å måtte slipe alt ned igjen idag.

 

Hva forårsaker disse flekkene? Hvordan kan jeg unngå det heretter og er det noe jeg må gjøre nå etter sliping før jeg kan lakkere over igjen?

 

Sikkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisheyes/Fiskeøyne er silicon krater i lakken, dvs silicon eller fettflekker som ligger igjen i underlaget og når du så sprøyter lakk over, så vil lakken trekke seg bort fra dei punktene som er fett/silicon, smelt litt smør i en stekepanne og prøv og skyll smøret bort med vann etterpå, lakken reagerer på samme måte på et underlag som ikke er skikkeligt rengjort.

 

Vasket du bilen med såpe og vann først, og så med siliconfjærner før du begynnte å slipe??

 

Hvilken tynner vasket du med før du lakkerte? og hvilken måte vasket du på?

Du bør bruke siliconfjærner, bruk rene lofrie kluter, fukt den ene med siliconfjærner og vask et passeligt område, tørk så av med en tørr klut før siliconfjærneren fordamper så ikke skitten ligger igjen på overflaten, husk å snu/vende klutene ofte så du hele tiden vasker med ren klut slik at du ikke vasker urenhetene utover der du skal sprøyte

 

Når du skal sprøyte på nytt igjen så bør du blande i litt antisilicon middel i lakken, OBS blandes kun i 2K lakk (dvs lakk som krever herder, 1 sjikts lakk, klarlakk osv) ikke bland dette i baselakk

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang skrukker i lakken, så ut som det var urent under lakken.

Den trakk seg sammen og sprakk opp.

Nå vasker jeg over 3 ganger med siliconvask før jeg legger på lakken.

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Bosscat, du skjønte hva jeg mente!

 

Kan dessverre ikke få tatt bilder i og med at jeg har slipt ned alt igjen.

 

Jeg vasket ikke med siliconfjerner i det hele tatt siden jeg ikke hadde det, men med en klut fukta med cellulosetynner. Jeg snudde fram rene partier på kluten hele tida, men når jeg ser på panseret nå, ser jeg at det var mer fiskeøyne på ene siden enn andre, så kanskje kluten ble for skitten/tørr for tynner slik at jeg ikke fikk bort alt. Jeg skal ta rådet ditt med å tørke AV med en tørr klut etterpå mens jeg vasker.

 

Det er Sikkens BT lakk jeg lakkerer med, så fiskeøyne-fjerner burde kanskje finnes? Hvor viktig er det at jeg bruker siliconfjerner fremfor noe annet? Der jeg kjøpte lakk sa de at det rakk å vaske med tynneren først, men de har bare sånn halvpeil vil jeg påstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Sikkens har Antisilicon middel dei også, siliconfjærner er det som er best å bruke til vasking før lakkering, Cellulosetynneren er til å vaske lakksprøyta med etter bruk, cellulosetynneren er ganske sterk så du kan risikere å få koking i underlaget hvis du prøver å vaske fersk lakk med den.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah.. har merka at den er sterk! Så har måttet være forsiktig med fersk lakk. Men det har funka temmelig greit midlertidig.

 

Jeg har vaska på måten du beskrev nå også blåste jeg over et tynt lag med grunning for å sjekke at det ikke ble mer fiskeøyne. Det ser ut til å ha funka, så nå må jeg bare slipe over og prøve meg med topplakk en gang til.

 

Silikonfjerner og antisilicon står på handlelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår