Gå til innhold

Diff tøbbel på Kadett C

Ranger emnet


Sten-Elias

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har gått til anskaffelse av en Kadett C Coupe Rally 2.0E.

 

Den er godt brukt, så eg har masse arbeid foran meg. Både mekanisk og kaross. En del rust hist og her. Meningen er å få den strøken.

 

Men den har blitt brukt til rally i Sverige, så dem har sviset diffen på den. Den følgte en Manta GSI diff med. Denne skal visstnok vær orginal til denne bilen, men problemet kommer når eg skal putte den oppi. Den går ikke oppi. Kronhjulet er for stort, så eg antar at det er feil utveksling.

 

Noen som vet hvilken utvekling man må ha for å få dette til å passe ihop?

 

Det er nok en 1600 bakaksling på denne bilen.

 

Mvh

Sten Elias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er krengingstag på den. Men eg har en "feeling" av at kronhjulet er for stort. Mener at det er ikke alle utvekslinger som passer i denne diffen når man bruker Manta GSI diff.

 

Setter jeg diffene ved siden av hverandre på et plant bord, så er flensen høyere på Manta diffen enn den diffen som stod i. Dermed når man putter Manta diffen opp diffhuset, så står den og vipper på piniongen.

 

Rota meg borti en tysk nettside, men forsto ikke alt, men der var det nevnt at man måtte ha 3.18 eller 3.44 i utveksling for å få det til å passe.

 

Eg er ikke sikkert hvordan man regner ut utvekslingen. Noen som vet det?

 

Mvh

Sten Elias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det krengnings stag på den så er det det! har en 1600 aksling med gsi spærre diff så d skal da gå!!!?

Har krengnings stag på min 1200 aksling å, men ikke til Ascona a akslingen.. E det samme krengestag til Ascona B som til Ascona A? Eventuelt kor æ kan hente krengestag ifra som passe ascona a akslingen. 1600akslingen

Sorry OffTopic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal eg satse på å få tak i 3,44 kronhjul, samt 3,5mm med shims. Høres ut som en god plan det.

 

Imens eg venter på det, så får eg svise rust....Er SÅ lei av rust nå...

 

Bestillte forresten nye orginale foringer til bakakslingen i Tyskland, men lurer på om det er til 1200 akslingen eg har kjøpt :) 10 stk. men det er bare 2-3 som eg kjenner igjen av dei som står på min aksling.

 

Takk for at dere giddet og svare. :)

 

 

 

Mvh

Sten Elias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvis det er vanlig manta gsi sperre så er det 3.44:1 kronhjul OG pinjong som er orginalt til sperra. ved bruk på f.eks 3.67 så må den shimses ut 3.5mm fra kronhjulet.

 

få noen som kan dette til å bygge aksel til deg om du ska bytte utveksling, for det er viktig at pinjongen har riktig rullemotstand og er shimset rett ut og inn på kronhjulet. å få trixa kronhjulet rett sideveis går an å få til selv men er greiest å levere alt til en som har snøring på det.

 

Hva står det på sperra di? om det står 4061004078 70151 s40 så er det en 3.44:1 diffbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår