Gå til innhold

Ulyd i turboen på 1,9TDI + elendig drag

Ranger emnet


JosteinW

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat kjøpt en Passat 2002 1,9TDI, og på vei hjem fra selger skjedde det noe med turboen (snakk om uflaks!). Det føltes som om bilen gikk tom for diesel der og da, for draget ble så mye dårligere. Hadde til og med problemer med å følge en trailer opp en bakke på E18. Akselerasjonen er blitt mye dårligere også. Lyden jeg hører er en hvinelyd som er forholdsvis kraftig i forhold til hva den skulle vært. Den høres ikke på tomgang, men ved litt gasspådrag er den tydelig og altfor høy i forhold til normalt. Det er ingen løse slanger/falsk luft. Alt ser normalt ut fra utsiden.

 

Noen som har tips om hva som kan være galt her? Hva kan jeg gjøre for å prøve å finne ut hvor feilen ligger?

 

 

mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med min her for to uker siden.. da var det intercolern som hadde brast sammen... den lå hos meg like ved/over venstre fremdekk...hvis du titter innom hjulbuen... der var det fult av olje og bilen bråket som bare det. Ikke bra å kjøre med!! Bilen ble fraktet hjem av falken og samboeren min lappet sammen intercolern.. siden har den vært grei. Heldigvis! Du kan jo sjekke å se om det kan være den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet det ut nå. Lå en metallbit i innsuget på turboen... Noe som så ut som en rørbit/slangeklemme el.l. Ca 1,5x2 cm stor. Ikke rart det har laget litt lyd, for å si det sånn. Og skovlene på turbinen var helt nedslipt, så det er ikke så rart om turboen føles død. Turboen ble byttet på et verksted for noen måneder siden, så jeg antar at de har vært _litt_ sløve når de skrudde sammen, og rett og slett glemt igjen den biten inni slangen mellom luftfilteret og turboen. Problemet er at verkstedet har feriestengt i en måned, og befinner seg i Kr.sand.

 

Så nå er spørsmålet om det kan ha kommet biter fra skovlene eller metallbiten videre og skadet intercooleren, eller enda verre, inn i motoren?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet det ut nå. Lå en metallbit i innsuget på turboen... Noe som så ut som en rørbit/slangeklemme el.l. Ca 1,5x2 cm stor. Ikke rart det har laget litt lyd, for å si det sånn. Og skovlene på turbinen var helt nedslipt, så det er ikke så rart om turboen føles død. Turboen ble byttet på et verksted for noen måneder siden, så jeg antar at de har vært _litt_ sløve når de skrudde sammen, og rett og slett glemt igjen den biten inni slangen mellom luftfilteret og turboen. Problemet er at verkstedet har feriestengt i en måned, og befinner seg i Kr.sand.

 

Så nå er spørsmålet om det kan ha kommet biter fra skovlene eller metallbiten videre og skadet intercooleren, eller enda verre, inn i motoren?!

 

 

Dette høres virkelig ikke bra ut.

 

Det er vel hevet over enhver tvil at det har kommet metallspon inn i motoren din. Kanalene i IC er såpass store at sponet passerer og kommer inn i motor. Store biter kan nok ha blitt stoppet i IC, men det fine metallstøvet sliper god ned.

Blir som å kjøre dakar uten luftfilter.

Bånn gass sparer tid!

VAG TDI Power

02 Passat PD130 på steroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår