Znip Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Prøvde å lade opp kondensatoren min igår, med medfølgende motstand på 24ohm 5W Lada den opp i 2 minutter som henvist, og sjekka med multimeteret.. den viste 1.2 Volt (!!?) Kondensatoren kommer jo fra fabrikk med 0 Volt (tror jeg?).. så den hadde jo fått litt strøm.. Motstanden var heller ikke særlig varm, som det ble opplyst om (tok på den) Prøvde igjen idag, med samme 2min syklus et par ganger.. Det skal også nevnes at bil-batteriet har stått ei stund. (Bilen bærer ikke preg av svakt batteri da) Hva kan det være? Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Målt spenningen på batteriet ditt da? Teste en annen spenningskilde? Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Målt spenningen på batteriet ditt da? Teste en annen spenningskilde? Hei, ja det viste 12.3 Annet batteri mener du? Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 eventuelt en annen bil for å teste... men etter at du ladet kondensatoren, koblet du den rett på batteriet slik at den var tilkoblet slik den skal være? (knotete setning men) :) Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 eventuelt en annen bil for å teste... men etter at du ladet kondensatoren, koblet du den rett på batteriet slik at den var tilkoblet slik den skal være? (knotete setning men) :) ja. prøvde det også.. Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 koble kondensatoren rett på batteriet (uten den lade-greia). eneste som vil skje er at det kommer en liten gnist i det du kobler til siden kondensatoren blir sjokkladet. hvis du nå kobler ifra kondensatoren, og den ikke måler 12V så er den høyst sannsynelig deffekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 når du er så "sparsom" med å fortelle hvordan du har koblet opp så må jeg spørre deg dumt.... har du koblet minus polen på kondensatoren til chassiset/ minus på batteriet når du prøvde å ladde den? har du målt verdien på motstanden? fordi slik du beskriver så kan ikke gå noe strøm som helst gjennom motstanden og det er bare 2 grunner til at strømmen ikke vil gå gjennom motstanden som sagt... men gjør som Jan Erik sier men det blir ikke noe "liten" gnist om den er helt utladet... ;) men det er ikke farlig heller om du holder deg et par meter unna og holder deg for nesa i det du kobler til.... :eek: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Artig, skulle akuratt legge inn en tråd om samme tema, men min ble tatt ut av bil for 3 uker siden og skal nå inn i ny, er det slik at om den måler 12V så er den ladet og bare å kobble til ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 men det er ikke farlig heller om du holder deg et par meter unna og holder deg for nesa i det du kobler til.... :eek: hehehe. fult så ikke er det vel heldigvis ikke. med mindre kondensatoren står ved sidenav et syrebatteri som har stått til lading på høy spenning i bagasjerommet over natten da... :D men ser nå at han skrev at han hadde koblet den til batteriet, og da burde den jo ha blitt ladet opp. så om den ikke ble det da, så er det ikke godt å si. da vil jeg nesten annta at kondensatoren er deffekt. off topic: matador, har prøvd å sende deg PM, men inboksen din er full, så.. fikk lærlingplass i dag med ok lønn, så da kan jeg nok desverre ikke jobbe alikevel. men tusen takk for at du har prøvd å hjelpe meg. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 Artig, skulle akuratt legge inn en tråd om samme tema, men min ble tatt ut av bil for 3 uker siden og skal nå inn i ny, er det slik at om den måler 12V så er den ladet og bare å kobble til ? ja, om den måler fra sånn ca 7-14V så er det bare å koble den til. den lille forskjellen utgjevnes fort så det er ikke noe fare. det er ikke noe "krav" å lade opp en kondensator, men man slipper gnistdannelsen om spenningen er ca lik som på batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 men det er ikke farlig heller om du holder deg et par meter unna og holder deg for nesa i det du kobler til.... hehe... skulle bare "sjekke" om dere var våkne...og ikke fått solstik... ;) OT: oki JEJ, skal si ifra så du ikke blir tilkalt på intervju ;) knock Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 men ser nå at han skrev at han hadde koblet den til batteriet, og da burde den jo ha blitt ladet opp. så om den ikke ble det da, så er det ikke godt å si. da vil jeg nesten annta at kondensatoren er deffekt. hmm.. litt rart om den skulle være defekt også da.. er helt ny.. Dynabel kondensator det er snakk om. når du er så "sparsom" med å fortelle hvordan du har koblet opp så må jeg spørre deg dumt.... har du koblet minus polen på kondensatoren til chassiset/ minus på batteriet når du prøvde å ladde den? ja, til chassiet ja.. I instruksjonen så sto det at jeg skulle sette inn mostanden istedet for hovedsikringen. Så jeg skrudde av sikrings-hylsa/huset og satte motstanden i kabelen å la den på pluss-polen.. Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 da har du gjort det riktig i allefall. så da ville jeg bare satt i sikringen. ser du en gnist, så er kondensatoren i orden. ser du ingenting lar den ikke til seg lading, og er deffekt. kjøpte en takvifte på lidel i dag pga varmen som er her nå (31c i skyggen på det varmeste i dag), fikk etter 2 timer med svette omsider montert og koblet den opp, men hørte med en gang at den ikke fungerte som den skulle (bråket en del). jaja tenkte jeg, og lot den bare stå på fordet, for jeg fille ha luft. etter 3 timer gikk viften helt til helvete. så det kan være feil på nye produkter også, selv om dte heldigvis er kjeldent. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2006 da har du gjort det riktig i allefall. så da ville jeg bare satt i sikringen. ser du en gnist, så er kondensatoren i orden. ser du ingenting lar den ikke til seg lading, og er deffekt. kjøpte en takvifte på lidel i dag pga varmen som er her nå (31c i skyggen på det varmeste i dag), fikk etter 2 timer med svette omsider montert og koblet den opp, men hørte med en gang at den ikke fungerte som den skulle (bråket en del). jaja tenkte jeg, og lot den bare stå på fordet, for jeg fille ha luft. etter 3 timer gikk viften helt til helvete. så det kan være feil på nye produkter også, selv om dte heldigvis er kjeldent. :) hehe.. arbeider faktisk i lidl butikk selv.. og vi får inn en god del defekte varer, ja. Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Znip Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2006 da har jeg testa å lade opp fra en annen bil.. viste 10V etter noen minutter, så da sjokklada jeg til det ble 12V.. men da jeg monterte den i bilen min ei stund etterpå.. viste den 1.2 V igjen. Er kondensatoren defekt da? ettersom den ble lada opp.. Siter - 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK] X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt! X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK] Mazda Owners Group Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.