Gå til innhold

Valg av sub i MR2 MK2

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Forøverig så stusser jeg litt på de kvadratiske L7 10" subbene til kicker. Noen som har noe å si om disse? Med tanke på bygget mitt, så tror jeg firkantet kan være veldig hensiktsmessig når jeg tenker plass.

 

Har ingenting å si. Disse elementene er like store som runde. De er bare "fylt opp" rundt kanten for å kunne øke membran-areal. Ta en titt på Focal sine suber, og se om du finner noe du liker der! De trives MEGET godt i små kasser, noe som passer bra med tanke på din installasjon!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette kommer helt ut av de blå, men hva med slavebass? Etter det jeg har fått med meg skal vel denne "øke" kassevolumet? Vet ikke om dette er så populært i bil da, men.... =)

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå for en løsning med f.eks 4 stk. Focal 27V2 elementer vil jo også bli billigere enn med 4 stk. T1 10" elementer. Omtrent 200 kroner pr. element veil. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært i tvil!!! Fire slike Focal-elementer må jo kunne pumpe noe helt sykt i forseggjorte kasser!!!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt ut av de blå, men hva med slavebass? Etter det jeg har fått med meg skal vel denne "øke" kassevolumet? Vet ikke om dette er så populært i bil da, men.... =)

 

Du vil kun trenge kassevolumet til "én bass ja", men vil dette øke SPL'en da?! Jeg bare spør, og er på ingen måte sikker på det motsatte. Blir ikke bare lyden mer kontrollert og lettere å få god lyd?! Med andre ord ingen fordeler i SPL'ens verden?

 

Jeg vet ikke... men lærer gjerne!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye folk glemmer, og endel ting jeg stusser ved.

 

Vi snakker her om en MR2 MKII, en bil med en svært liten kupe. Hva man skal med 4 stk 10" i så liten bil er for meg uforstålig. Joda, jeg skjønner at vi snakker ønske om høy SPL her, men hallo........ hvorfor bruke mer tid og penger enn nødvendig. En god 12" med en skikkelig forsterker vil spille mer enn høyt nok til å blåse øra rene for voks. Til og med en 10" som tåler litt juling vil kunne gjøre det samme.

Problemet med å introdusere mange elementer i en slik bil, er at man risikerer dem kun kommer til sin nytte med dørene oppe. Det er litt upraktisk når man kjører...................har jeg hørt:eek: . Et annet problem er når man flytter mye luft rett bak setene i en bil med så lite plass, oppnår man lett kompressjon og ikke minst ulyder. Fordelen med f.eks 4 stk elementer, er et teoretisk høyere maksimalt lydtrykk, men jeg er ganske sikker på at du ikke vil trenge de ekstra dB så lenge du sitter inne i bilen.

 

Mitt råd er derfor: Gå for ett element (10" eller 12"), montert mellom setene (tror det skulle gå) i en riktig tunet bassrefleks kasse (siden vi snakker lydtrykk). Det vil bli det beste resultatet og gi det mest igjen for pengene.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kun trenge kassevolumet til "én bass ja", men vil dette øke SPL'en da?! Jeg bare spør, og er på ingen måte sikker på det motsatte. Blir ikke bare lyden mer kontrollert og lettere å få god lyd?! Med andre ord ingen fordeler i SPL'ens verden?

 

Jeg vet ikke... men lærer gjerne!

 

En slave fungerer rent akustisk på mange måter som en bassrefleks, men er viren å få til å fungere skikkelig i mine ører. Har lett for å bli unøyaktig. Slaven tunes ved å tilføre vekt på samme måte som en refleks tunes ved å forlenge røret. Ved å forlenge et rør tilfører man høyere luftdensitet i røret som da blir høyere bevegelig masse og blir tyngre å sette i bevegelse. Akkurat som en slave blir tyngre å sette i bevegelse, og får høyere masse når vekt tillegges.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne si at for mye lydtrykk er bortkastet. Akkurat det samme som de 300hk det er i bilen også er bortkastet på norske veier.

 

Men nå er det nå en gang slik, at det er litt artig å ha noe litt sprekt, både på den ene og andre måten, så om du ser bildene på prosjekttråden min, så ser du jeg allerede er godt i gang.

 

Forøverig så stemmer det du sier med at det spiller bedre når kupeen er åpen. Merket det tilogmed med 2x8" elementene jeg kjørte med tidligere. Skal jeg være helt ærlig, så var det nok lydtrykk i de elementene som det var, og strengt talt hadde jeg ikke behøvd noe mer. Men uansett så har jeg da lyst til å lage ett ekstrem-prosjekt, som samtidig helst skal se bra ut.

 

Og når det gjelder dørene oppe... Ikke glem at MR2 MK2 har T-tak, og bilen skal kun bli sommerkjørt uansett;)

 

Når vi først er inne på temaet, er det noen forskjell på kompresjonsproblemene om man bruker lukket eller portet kasse?

 

 

Tilbake til topic, så tror jeg holder ann å velge elementer til kassen nesten er ferdig. Jeg skal gjøre kassen så stor som overhodet mulig, samtidig som at den ikke er i veien for setet, eller ser helt forkastelig ut.

 

Når dette er gjort så måler jeg kassevolumet jeg har fått ut av dette, og heller kjøper elementer ut i fra størrelsen på den.

 

Hvordan jeg skal få målt størrelsen på de blir en helt annen sak. Fylle opp med vann er kanskje en mulighet, men det må jeg isåfall få gjort før jeg putter på noe MDF. Andre forslag for volummåling av slike kasser?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er derfor: Gå for ett element (10" eller 12"), montert mellom setene (tror det skulle gå) i en riktig tunet bassrefleks kasse (siden vi snakker lydtrykk). Det vil bli det beste resultatet og gi det mest igjen for pengene.

 

 

Om du har sett litt bilder av MK2're innvendig så ser du at dette er en veldig ugunstig løsning, om ikke ummulig. Så ett eller to elementer på hver sin side er nok den beste løsningen.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne si at for mye lydtrykk er bortkastet. Akkurat det samme som de 300hk det er i bilen også er bortkastet på norske veier.

 

Men nå er det nå en gang slik, at det er litt artig å ha noe litt sprekt, både på den ene og andre måten, så om du ser bildene på prosjekttråden min, så ser du jeg allerede er godt i gang.

 

Forøverig så stemmer det du sier med at det spiller bedre når kupeen er åpen. Merket det tilogmed med 2x8" elementene jeg kjørte med tidligere. Skal jeg være helt ærlig, så var det nok lydtrykk i de elementene som det var, og strengt talt hadde jeg ikke behøvd noe mer. Men uansett så har jeg da lyst til å lage ett ekstrem-prosjekt, som samtidig helst skal se bra ut.

 

Og når det gjelder dørene oppe... Ikke glem at MR2 MK2 har T-tak, og bilen skal kun bli sommerkjørt uansett;)

 

Når vi først er inne på temaet, er det noen forskjell på kompresjonsproblemene om man bruker lukket eller portet kasse?

 

 

Tilbake til topic, så tror jeg holder ann å velge elementer til kassen nesten er ferdig. Jeg skal gjøre kassen så stor som overhodet mulig, samtidig som at den ikke er i veien for setet, eller ser helt forkastelig ut.

 

Når dette er gjort så måler jeg kassevolumet jeg har fått ut av dette, og heller kjøper elementer ut i fra størrelsen på den.

 

Hvordan jeg skal få målt størrelsen på de blir en helt annen sak. Fylle opp med vann er kanskje en mulighet, men det må jeg isåfall få gjort før jeg putter på noe MDF. Andre forslag for volummåling av slike kasser?

 

Jeg glemte i farten at denne hadde T-tak. Det endrer selvsagt litt på mitt tidligere utsagn. Hovedpoenget står fortsatt, og det er hvorfor bruke penger på noe du kanskje ikke får utnyttet fullt ut. Det er greit å ha noe ekstremt, men da må man jo bruke det innimellom. 2 stk 10" vil mest sannsynlig holde i lange baner, og gi mulighet for ganske bra lydtrykk. Og som jeg sa tidligere 1 stk 12" vil og gi bra lydtrykk.

 

Jeg har ikke noe imot ekstreme prosjekter. Jeg stiller bare litt spørsmålstegn når man kanskje ikke får noe ekstra igjen for arbeid og penger. Da er det kun brukt penger og tid på flere produkter for utseendes skyld og ikke for ytelse, og det er bortkastet syntes jeg, hvertfall på lydprodukter. Når du også hevder at de 2 x 8" du hadde før, gav tilstrekkelig med lydtrykk, frykter jeg også at du ikke kommer til å bruke anleggets fulle kapasitet.

 

Det er på ingen måte meningen å være kjiip, kun velmente råd.

 

I utganspunktet vil det ikke være noe forskjell på bassrefleks og trykkammer når det kommer til kompressjon slik jeg poenterte i siste innlegg. Det som kan bli problemet er bassrefleks som spiller rett inn i setet, da får du et element i fase og en port ut av fase, og denne smørja vil da "blande seg" bak setet. Det vil avhenge litt av hvordan du gjør ting.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på problematikken med at lyden går rett inn i setet, og har ett par aktuelle løsninger.

 

Først av alt skal jeg bare nevne at mine Autocad-kunnskaper begrenser seg til 2 dager, så ikke ta tegningene alt for seriøse ;)

 

kasser.JPG

 

Eventuelt at jeg kutter de flikene ut på sidene og lar kassen skrå innover der også, slik at portene kommer på samme vegg

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på problematikken med at lyden går rett inn i setet, og har ett par aktuelle løsninger.

 

Først av alt skal jeg bare nevne at mine Autocad-kunnskaper begrenser seg til 2 dager, så ikke ta tegningene alt for seriøse ;)

 

kasser.JPG

 

Eventuelt at jeg kutter de flikene ut på sidene og lar kassen skrå innover der også, slik at portene kommer på samme vegg

 

Ulempen med en slik løsning er at grunnet innkapslingen av elementene som gir begrenset pusterom, vil det kunne medføre at elementene opptrer som om dem skulle sitte i et båndpasskabinett. Er tross alt ikke mye plass bak setene i denen bilen.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår