Gå til innhold

Panerai75: Opel Kadett C 1.6S 1979 - Prosjekt Godkjenning med 2.0S

Ranger emnet


Panerai75

Anbefalte innlegg

Her er mitt nye prosjekt:

DSCF2959.jpg

Jeg kjøpte det som et påbegynt prosjekt som har stått ica 6 år. Det er en 1.6S som har fått montert en 2.0S, jeg tror tidligere eier egentlig hadde planer om montere en Cosworth motor.

Når jeg fikk bilen manglet den batteri og selger sa at bensinpumpen var defekt. Selger hadde ikke papirer på bilen(litt risky), men han hadde navnet på tidligere eier og sa at han trodde han bodde i Bergen. Selger virket pålitelig, så jeg tok sjansen. Jeg fikk den opp på hengeren og kjørte hjemover glad og nervøs.

 

Planen fremover er å bli kjent med bilen og prøve å få godkjent den med 2.0S.

Til høsten ønsker jeg å sette den inn og starte prosjektet for fullt.

Planer:

  • Kraftigere bremser
  • Større motor 2.0LET eller 2.0XE
  • Senkesett
  • Fuel cell
  • Tårnavstivere
  • Bur, muligens
  • Sikkerhetsseler bak og barneseter
  • Oppshining av interiør
  • Stereo
  • Lakkere ferdig motorrom
  • Fjerne det lille som er av rust
  • Skaffe noen mindre felger
  • 16" x 8"
  • Sperret bakaksling
  • lydisolere og innrede bagasjerom

Dette er foreløpige planer og de kan forandre seg underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i tidligere eier og bilen står nå i mitt navn. Temmelig god følelse, hadde litt nerver på forhånd.

 

Nå var det dags for å bli kjent med bilen og få start på den.

Bilen ser veldig bra ut, men det luktet litt fuktig i kupeen(har stått lenge). Et par dager med lufting i solen har tørket ut fukten. Og jeg kjenner ikke noe lukt lenger, men jeg er en røyker så luktesansen er sikkert ikke helt på topp. Det er noen flekker med overflaterust, men av helt ubetydelig karakter. Jeg har ikke funnet noe alvorlig ennå. Gikk over ledningsnettet, det var noe kaotisk, men de vitale koblinger så ut til å være på plass.

 

Så var det klart for commissioning!

Kjøpte nytt batteri, og vred om tenningen. Motoren gikk rundt, men det kom ikke bensin til filteret. Jeg fikk tak i en brukt bensinpumpe, men den virket desverre ikke. Jeg hadde en elektrisk sugepumpe liggende og jeg monterte den i motorrommet. Bensinen kom og Voila! motoren startet med et brak. Det var mye fusking og fising, men den gikk.

Hadde en flaske med carburator rens, sprayet litt i forgasseren og motoren gikk litt bedre. Da hadde jeg fått start så da var det å gå litt videre.

Jeg kjøpte meg turteller, oljetrykksmåler og voltmeter. Det er alltid greit å ha når man skal ha oppstart på en ukjent motor. Og jeg oppdaget til min forskrekkelse at spenningen gikk ned når motoren startet.

Dette var onsdags kveld forrige uke, og jeg hadde kjøpt prøveskilt for fredag lørdag og søndag. Så tiden var knapp, jeg kjørte sporenstreks til Blomdal for å kjøpe en dynamo torsdag etter jobben. Han hadde en og jeg dro hjem for å montere. På hjemveien plukket jeg opp min gode venn og kompanjong Jeff Derringer. Han er som jeg medlem av foreningen for motor,rock og rølp; "Kanestrøm Kråkketzz", og vi har opplevd livets gleder sammen fra barndommen av.

Vi startet med å koble fra ledningene på den defekte, da oppdaget vi at det var brudd på jordingskabelen. Bruddstedet ble klippet vekk og kabelen ble koblet på nytt. Motoren ble startet og voltmeteret viste i overkant av 14V. Good shit!

Vi lot motoren gå mens vi gikk over de elektriske funksjoner, det meste fungerte. Kun problemer med:

vindusviskere Etter at Jeff raklet litt på kontakten så begynte de å bevege seg sakte.

horn Det var defekt og ble utskiftet med et 69 kroners fra Bilextra.

høyre blinklys foran. Har ikke gjort noe med det ennå, men sannsynligvis bare pæren.

Etter at bilen hadde gått noen minutter ble den veldig varm og kokte. Vi tok noen føletester rundt på motoren og fant ut at slangen fra termostat til radiator var kald. Termostatventilen ble åpnet, og termostaten ble tatt ut for testing. Vi kokte den på kokeplaten inne i residensen, og fantut at den ikke begynte å åpne før på 98grader celsius.

Skrudde av termostaten fra den andre kadetten, men den passet selvfølgelig ikke. Det ble derfor besluttet at det skulle borres hull i den eksisterende, 4 stk 5mm hull ble borret. Dette for å få litt mer kjøling.

Så ble bilen vasket og shinet opp. Jeff skulle på en fest rundt midnatt, det passet bra for da trådte prøveskiltene i kraft. Vi startet på prøveturen, men etter ca 20m satt jeg med girstangen i hånden. Gode råd var dyre, heldigvis var vi ikke kommet så langt på ferden så det var bare å løpe hjem igjen etter alternativer. Mens jeg var hjemom, og hentet noen bolter, streng, verktøy og hodelykt, fant Jeff den tilhørende bolten. Den manglet den ene låseringen og hadde riklet seg løs da jeg prøvde å få kassa i reverse. Den orginale bolten ble forsøkt montert igjen, men det ble for vanskelig i mørket. Diverse gjengete bolter ble forsøkt montert, men de var enten for lange eller for korte. Resultat, girstangen ble festet med hesja streng. Fikk bilen i gir og kunne kjøre videre.

 

 

Fortsettelse følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte på motorveien innover til Bergen, og ved Åsane senter var det omkjøring pga av asfaltering av motorveien.

Det var en del politi ute og speedometeret virket ikke, derfor tok jeg det veldig med ro. Hadde jo vært veldig kjedelig å komme i klammeri med lovens lange arm på første prøvetur. Resultatet var at motoren gikk varm, det var tydeligvis for få hull i termostaten. Tok en røykepause og lot motoren kjøle seg. Fyllte vann og kjørte videre. Droppet av min venn på torget og kjørte videre gjennom byen. Når jeg kjørte inn i Føyfjellstunnelen, begynte motoren å fuske mer enn tidligere. Midt i tunnellen stoppet den. Åpnet panseret og fant ut at fordeleren var løs. Det så ut som den hadde forskjøvet seg litt, jeg vred den litt tilbake og festet den. Bilen startet og jeg kjørte videre, ville komme meg ut av tunnellen(ikke akkurat den beste plassen å stå). Etter noen hundre meter stoppet den igjen. Åpnet panseret og lyste litt rundt, fant ut at det ikke var bensin i filteret. Testet pumpen, og den virket. Tok hodelykten på, jekket opp bilen og fulgte tilførsel slangen bakover. Alt så greit ut. Jeg åpnet bagasjerommet for å ta en titt på tanken, og der så jeg at tanken hadde løsnet og veltet. Ingen bensin hadde lekket ut, så det var bare å løfte tanken på plass og feste den. Tanken er bare midlertidig festet med stropp og hadde sannsynligvis ristet løs på brosteinsbelagte gater.

DSCF3087.jpg

DSCF3084.jpg.

Planen på sikt er å montere fuel cell, er det noen som har erfaring med det?

 

Etter at tanken var på plass var det bare å kjøre hjemover. Motoren ble litt varm, men jeg kom meg helt hjem uten koking.

Da jeg kom hjem demonterte jeg termostaten og borret et par hull til.

DSCF2988.jpg

 

 

Fredagen kjørte jeg på jobb, ble litt varm, men ikke noe kritisk. God margin til rødmerkingen.

Etter jobben kjørte jeg til Bilextra og kjøpte meg en ny termostat med åpningstempratur 82¤. Ny termostat ble montert og motoren gikk varm etter kort tid. Termostaten ble tatt med inn og koket, den begynte å åpne først på 95¤. Den åpnet veldig skjevt, akkurat som om det var dårlig tilpasset og ved maks åpning så var det heller ikke store hullet.Bilextra var nå stengt og bestemte meg derfor for å bore flere hull i den gamle. Nå er det vel ca 10 4,5 mm hull i den. Nå holder den fin tempratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagskvelden tok jeg meg et par pils og flikket litt her og der.

Luftfilterdekselet var veldig rustent og stygt, så jeg slipte det ned med drill m/stålbørste og fikk på noe lakk jeg hadde stående.

DSCF2973.jpg

Mens jeg holdt på oppdaget jeg at jeg hadde vært litt sløv når jeg monterte kjøleslangene, med det resultat at bensin tilførsels slangen hadde kommet under. Der hadde den fri tilgang til remhjulet, som dere sikkert kan se. Jeg løsnet den ene enden for å løfte den over slangene igjen. Og da fikk jeg se dette:

DSCF3071.jpg

Ikke helt trygt:

 

DSCF3075.jpg

Skadestedet var rett over fordeleren, bare en mm gummi ifra et kjempesmell.

Heldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!m'm

 

Ny slange ble montert, og jeg laget meg en brakett for å holde den på plass.

DSCF3067.jpg

DSCF3068.jpg

Er det forresten lovlig med gummislange over motoren på den måten?

Hvordan er det orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en historie, trur du skal bruke en anna bil hvis du skal på langtur :)

Ble faktisk meget pen å clean look på biln med et annet tanklokk å ikke de 70`s deksjelet med rilla..

Hvordan går det med prosjektet ditt da?

Har du en tråd her på bilforumet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår