Gå til innhold

effektøkning av omegamotor X20XEV

Ranger emnet


yngwieee

Anbefalte innlegg

Egner denne motoren seg til trimming, eller kan jeg likegodt bare gå for 2,5 eller 3 liter V6? Tenker på å hente ut 250-300hk med mye moment (nm), så da er vel kanskje det lettest / billigst å begynne rett på motor med større slagvolum?

 

hvor mye er det egentlig tillatt å trimme en Opel Omega B -94? Noen som har papirer e.l. på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det. :) Er V6 motorene noe mer slitesterk enn 2 literen, med tanke på å hente ut først og fremst mer moment? Eller er det bare fordi de har mere moment og effekt i utgangspunktet? =)

 

Ja, er glad for at bilen er over 10 år, og samtidig veldig god å kjøre. :) Har planer om å lage datasprut (Megasquirt) og montere inn en turbo som begynner å spinne ved lave turtall. Er fullt klar over at datasprut er langt ifra nødvendig for mine ambisjoner, men vil likevel gjøre det for moro og læringen sin skyld. Synes det virker veldig interessant. :) Kan i utgangspunktet veldig lite om motor og trimming, i forhold til enkelte andre her, men håper på å lære etter hvert.

 

Fikk forresten ikke svar på hvor mye man kan trimme Omegaen for karosseriets konstruksjon sier stopp? Noen som vet, eller må jeg selv kontakte Opel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt faktisk nettopp og tenkte på calibra turbo. :) Men denne motoren har vel andre motorfester da motoren står tverrstilt? Men det burde vel ikke by på så store problemer?

 

Samtidig har jeg veldig lyst til å bygge turbo og velge komponenter selv. Er klar over at dette blir både vanskligere og dyrere enn om jeg skulle kjøpt meg en billig turbomotor. Det Corsa Tuner sier om X20XEV sitt potensiale (som forøvrig ligger langt over mine ambisjoner), gjør at jeg vil prøve å gjøre noe med motoren som står i.

 

Motoren som står i har gått 160 000 km. Er dette for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cali turbomotor krever litt ombygging da denne har fordeler som vill bli i veien moto torpedoveggen.

Ville nok bygget på xev motoren.

Kommer litt ann på hvor mye K du har tenkt å bruke da. 160K km har ikke all verden å si om du skal ha nye stempler, råder o.l.

H-profil råder får du for 4500.- til denne motoren, å skaffer du deg noen c20let stempler er vell mye gjort. Bruke z20let toppakkning som er stålpakkning.

Da er det bare å begynne å ladeyodude

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår