Gå til innhold

har noen erfaringer med jasc paint shop

Ranger emnet

rs1600_bda

Anbefalte innlegg

For å forandre farger i Paint Shop Pro (9+):

Først trenger du et utgangspunkt, jeg valgte en volvo, litt dumt, siden fargen er så mørk, men men, vi får se hva vi får til:

utgangspunkt.jpg

Last inn bildet i PSP.

Neste du må gjøre er å lage et layer med kopi av det orginalet bildet.

Velg "Layers" - > "Duplicate".

Du vil da ikke se noe forskjell, men du kan se at du har to layers i layers toolbaren.

layertools.jpg

Neste steg er å bytte ut fargene på det layeret du har kopiert. Det skal bli den "nye lakken".

Velg "Adjust" - > "Color Balance" -> "Manual Color Correction".

Du får opp et slikt bilde:

manualcolor.jpg

Velg "Manual" som du ser jeg har gjort på bildet. Finn en _MØRK_ farge på orginalbildet med "drypperten" på source, og velg den fargen du ønsker å bytte om på target. Her ser du jeg har valgt nesten sort, og orange som fargen.

Du velger ok, så får du en bil med ny farge. Du må da bruke lasso verktøyet for å kutte vekk uønskete deler. Jeg bruker litt forskjellige verktøy.

verkt%F8y.jpg

Merk ut alle delene som ikke skal lakkes og slett disse.

Hvis du har gjort det sånn ca riktig, så skal det se ut slik:

ferdig.jpg

(Dette var veldig fort, bare for å vise sånn ca EDIT: OJ! La merke til at jeg ikke hadde klippa ferdig på bakfangeren.. jaja).

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ''manual color corection'' er ''source'' den fargen som skal farges, og ''target'' er fargen du vil ha. Det er derfor best å trykke på source å velge den fargen på bilen som er mest ''normal''(bare å klikke på bildet). Det gjør heller ingen ting om du markerer før du farger, og kopierer til ett nytt layer (Ctrl+C> Ctrl+L) og deretter skifter farge (er egentlig enklest synes jeg).

Håper du skjønte no :D

PSP Tutorails <--masse ''lære deg psp'' tut's. Keep up the good work :D

X-box LIVE: Illegal Drifter

PlayStation®Network: IllegalDrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider