geirhn Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Har problemer med kjøling på min audi 80tdi 93 mod (90hk). Om vinteren blir ikke bilen skikkelig varm, men om sommeren og under hard belastning, blir den fort for varm. Jeg antar at dette må ha med dårlig gjennomstrømning av kjøleveske, noe som kan ha med termostat eller generelt tett kjølesystem. Det kan vel også være noe med disse viftene, varmeføleren eller noe... Hva tror dere ekspertene? så lurer jeg også på: - Er det vanskelig å skifte termostat på disse motorene? Hvor ligger termostaten? (bak vannpumpa ved inntaket av nedre slange mot radiatoren?) - Er det vanskelig å skifte varmeføler for viftene (dersom noe slikt eksisterer)? - Kan det være en løsning å rense kjølesystemet med et eller annet stoff? Svar mottas med takknemlighet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Bytte termostat: Ta av bunnplate under motor, løsne servopumpa og reima der, løsne dynamoen og reima der, løsne nedre radiatorslange, skru ut huset der termostaten sitter inni, bytt termostat og sett sammen igjen. Varmeføleren sitter på toppen av motoren, nesten helt inne med toppen der som den slangen til toppen av radiatoren går ut. Den sitter inne i det plasthuset der blokk, slange og div følere møtes. Rensing er helt klart noe du bør gjøre. Forresten har jeg nettopp byttet termostat på min, den ble varmere av det, men fortsatt ikke varm nok :fucku Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
geirhn Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Takk for glimrende svar! Jeg har nå funnet de tingene du nevnte i motorrommet. - Ett tilleggsspørsmål: Den varmeføleren som sitter i slangen oppe ved topplokket, er det den som gir måling til "motorvarmeindikatoren" i dashbordet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Den gir signal til den inne i bilen ja, dashen, og tror også den går på enten motorstyringa eller radiatorvifta. Er jo 4 pinner på den som du kobler til. Hvordan så din ut? Antar det er samme.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.