Gå til innhold

Pris på methanol og GT28BB?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det her en bil du har "kjøpt", eller altså avtalt kjøp med selger eller er det bare på planleggingsstadiet ?

Og sist men ikke minst, hvor mye i avgifter ?

Vel, jeg har mailet med eieren ei stund nå, og han blir å holde av bilen til meg. Så jeg venter bare på fri fra jobb, så drar jeg og henter den. Hvis han selger den til noen andre, kommer jeg til å ha et kjempeproblem, siden disse bilene er såpass sjeldne.

Bilen koster 18.000 Danske Kroner, og aviftene kommer på cirka det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

Da tok du nok feil...... De har raskere spool-up, men kortere levetid. Har og hørt om noe problemer med vibrasjoner, uten at jeg kan utdype dette mer.

Dette må jeg sjekke opp. Hva skal man med en turbo som trenger overhaling etter (tar et tall ut fra lufta nå) kanskje bare 10.000 kilometer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

Da tok du nok feil...... De har raskere spool-up, men kortere levetid. Har og hørt om noe problemer med vibrasjoner, uten at jeg kan utdype dette mer.

det er det nok ikke enighet om..

klipp herfra

The ball bearing option was developed to improve the reliability of high output turbos. When high boost is used, there are great stresses on the center housing bearings to keep everything in place. The ball bearing option is a great way to handle these added stresses and improve reliability.

klipp herfra

Two common updates to this proven design are becoming more affordable and widespread; ball bearing center sections and water cooling in addition to oil. The ball bearing center is both more durable and more efficient at transmitting power to the compressor wheel, making it better for performance and longetivity.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Bauer: Speedway = motorsykler som ligger med konstant breisladd rundt i tull på en bane? :) Hvor får man forresten kjøpt methanol? Og takk for saklig svar :)

Det er helt riktig!

Når det gjelder hvor du får kjøpt, så vet jeg ikke.. Det er bestefattern som styrer med innkjøpet... Vi bare bruker :D

Jeg snakket med beste-fattern nå, og han sa følgende:

Metanol kjøp er strengt.. Man må ha egen lisens osv osv.. Men det skulle visst være en bensin stasjon i Sarpsborg, som solgte.. Men dette er jo bare i små mengder.. Vi får tak i gjennom Klubben, somk er NMK Oslo. Der betaler vi 10 kroner litern, men dette er veldig billig.

Han la også til at hvis du driver med bil/rally osv, så kan du kontakte NAF (!!!) for å høre hos dem.. JEg tror de skal ha noe..

Si fra hvis du lurer på noe!!!

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulelager turboer har lenger levetid ved normal bruk, men på høye ladetrykk (1,5bar+) blir det for stor belastning på kulene i lageret og dermed så ryker lageret.... så det kommer veldig ann på bruken med andre ord...

En T3 er normalt mye større enn en T28, men det finnes jo så utallige mange utgaver av T3. Og at en T28 holder til 350 hk????? da skal det i tilfelle være en ekstremt god designet motor den skal sitte på!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste negative jeg har hørt om kulelager turboer er, bortsett fra pris, at de er mye mer ømfintlige når det gjelder kast i akslingen- litt kast i en vanlig opplagra turbo går ettersom akselen ligger å flyter i en oljefilm, men i en kulelagra aksel med litt kast blir det lagerhavari....

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med FLYBENSIN? Er ikke denne 118-oktan? Har en tremenning som er flymekaniker, så tilgangen burde det ikke være noe i veien med? :)

Hvis man da har en 5-liters tank der framme, og ei høytrykkspumpe, og ei dyse, så kan man jo kanskje si farvel til methanol/vann-planene og bruke flybensin for å kunne lade 1,5 bar på 9,4:1 i komp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Flybensin er enten Jet A1 som stort sett er ren parafin eller 100LL som brukes på stempelmotorer... Dvs 100oktan Low Lead

Jasså, det var kanskje ingen topp-idé å kjøre på flybensin da, siden det var snakk om enten ren parafin eller bly-bensin da. Som kjent legger det seg et bly-belegg på blandt annet Lambda-sonden når man kjører med blyholdig bensin. Kanskje like bra å bruke Blyfri98 med oktanbooster i ekstratanken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider