Gå til innhold

Skal montere anlegg i Mazda'n, men trenger litt hjelp

Ranger emnet

Stringmon

Anbefalte innlegg

Heihei! Vil bare åpne med og si at jeg ikke har neo peiling på anlegg i bil i det heletatt, så det er mulig dette blir et dumt spørsmål, men slår til alikevel ;)

Har en Mazda 323 1.5l 1985mod. som ikke har annet enn 2x orginale høytalere på hver side av dørene, står Nom. power :15w og Max power : 25w på dem. BIlen var ribba for alt annet av stereo så jeg skal sette inn noen ekstra komponenter for og respektabelt kunne nyte litt Maiden i den. Har 2x Lightning Audio Fast & Furious 6"x9" høytalere med 225w max power output og 40hms(hva nå enn det betyr, håper det sier dere noe :P) Har også en forsterker liggende; en MA-Audio M683i 800w, info om den :

MA Audio M683I 800W 2 channel High Performance Amplifier

Selectable Bass Boost (0db, 6dB, 12dB)

Selectable Crossover: LPF, FLAT, HPF

50Hz - 250Hz Low Pass Filter

50Hz - 250Hz High Pass Filter

2 x 200W Rms @ 4 Ohm Stereo

2 x 400W Rms @ 2 Ohm Stereo

1 x 800W Max @ 4 Ohm Bridged

Fuse Rating: 30A x 2

Dimensions: 13" L x 9.5" W x 2" H

Cd-spilleren er en Sony Xplod CDX MP40 link her : http://shopping.msn.com/Specs/shp/?itemId=24021546

Lurte på om det blir noe trøbbel mellom disse komponentene eller om alt vil funke bra, nok strøm osv.

Noen tips til hvordan jeg bør koble sammen oppsettet også kanskje? Tenkte og kjøre LA høytalerne på forsterkeren og de to org. høytalerne direkte på cd-spilleren...

Takker alle som gidder og se over oppsettet og gi noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Vil bare åpne med og si at jeg ikke har neo peiling på anlegg i bil i det heletatt, så det er mulig dette blir et dumt spørsmål, men slår til alikevel ;)

Har en Mazda 323 1.5l 1985mod. som ikke har annet enn 2x orginale høytalere på hver side av dørene, står Nom. power :15w og Max power : 25w på dem. BIlen var ribba for alt annet av stereo så jeg skal sette inn noen ekstra komponenter for og respektabelt kunne nyte litt Maiden i den. Har 2x Lightning Audio Fast & Furious 6"x9" høytalere med 225w max power output og 40hms(hva nå enn det betyr, håper det sier dere noe :P) Har også en forsterker liggende; en MA-Audio M683i 800w, info om den :

MA Audio M683I 800W 2 channel High Performance Amplifier

Selectable Bass Boost (0db, 6dB, 12dB)

Selectable Crossover: LPF, FLAT, HPF

50Hz - 250Hz Low Pass Filter

50Hz - 250Hz High Pass Filter

2 x 200W Rms @ 4 Ohm Stereo

2 x 400W Rms @ 2 Ohm Stereo

1 x 800W Max @ 4 Ohm Bridged

Fuse Rating: 30A x 2

Dimensions: 13" L x 9.5" W x 2" H

Cd-spilleren er en Sony Xplod CDX MP40 link her : http://shopping.msn.com/Specs/shp/?itemId=24021546

Lurte på om det blir noe trøbbel mellom disse komponentene eller om alt vil funke bra, nok strøm osv.

Noen tips til hvordan jeg bør koble sammen oppsettet også kanskje? Tenkte og kjøre LA høytalerne på forsterkeren og de to org. høytalerne direkte på cd-spilleren...

Takker alle som gidder og se over oppsettet og gi noen tips!

Du trenger ett kabelsett, det kan du kjøpe på biltema, greie nok dem. Kjøp den største. koster 400,- og har det du trenger for å koble opp en 2 kanaler som du har.

Hvordan de høyttalera med den forsterkeren blir kan sikkert diskuteres, men fra de opplysningene du kommer med, så må du nok være forsiktig med volumkontrollen.

Jeg ville prøvd å få montert de høyttalera i dørene forand selv om det er 6X9"

jeg mener du vil få mye bedre lytte opplevelse med å ha lyden forfra, enn bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ett kabelsett, det kan du kjøpe på biltema, greie nok dem. Kjøp den største. koster 400,- og har det du trenger for å koble opp en 2 kanaler som du har.

Hvordan de høyttalera med den forsterkeren blir kan sikkert diskuteres, men fra de opplysningene du kommer med, så må du nok være forsiktig med volumkontrollen.

Jeg ville prøvd å få montert de høyttalera i dørene forand selv om det er 6X9"

jeg mener du vil få mye bedre lytte opplevelse med å ha lyden forfra, enn bakfra.

Takk for svar! :) Har sett litt på muligheten for og plassere høytalerene forran, men ser at hvis jeg plasserer dem i døra vil jeg få høytalerene helt opp i setesida så hele høytaleren er dekka av setet... Er dette noe ideelt i forhold til lydkvaliteten og styrken? Eller har det ikke noe og si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay ;) Måtte bare forsikkre meg om at det ikke funka før jeg begynnte og kutte hull i døra :)

Så da tror jeg jeg kutter et 9x6" hull og setter LA-høytalerene fremme, hvis jeg ikke finner noen ekstra fronhøytalere så jeg kan sette 9x6" bak i hatthylla... Er vel det de er best egnet til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay ;) Måtte bare forsikkre meg om at det ikke funka før jeg begynnte og kutte hull i døra :)

Så da tror jeg jeg kutter et 9x6" hull og setter LA-høytalerene fremme, hvis jeg ikke finner noen ekstra fronhøytalere så jeg kan sette 9x6" bak i hatthylla... Er vel det de er best egnet til...

Tja, 6X9"ere er enklest å plassere i hattehylla. Men du er da også avhengi i høyttalere foran også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har montert et Oxygen Air2 6,5" sett i dørene på samme bilen.

men pga den ufatelig tynne plata og det bølgete underlaget under

måtte jeg til med en sponplate som jeg festet mid\bass elementet i.

(sparklet også en del for å gjøre det lufttett rundt elementet, men det er ikke nødvendig vis det bare er for å få "litt" bedre lyd)

ps. har du fjernet de "lommene" på dørene?

det vil gjøre at du kan montere elementene MYE lengre frem i døra.

en siste ting. de må ikke stikke for mye inn ellers går vinduet i de

når det sveives ned, måtte bruke 19mm får å unngå det med mitt komp. sett.

angående treking av kabler, det er noen gummipropper på pasasjersida i motor rommet, stikk hull i disse og trekk strømkabelen igjennom og du holder det vanntett.

x:3xMazda 323BF (rest in pieces)

Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 Turbo 1985 (til en gang jeg får tid...)

kjører daglig en cosmo-grønn og dau Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har montert et Oxygen Air2 6,5" sett i dørene på samme bilen.

men pga den ufatelig tynne plata og det bølgete underlaget under

måtte jeg til med en sponplate som jeg festet mid\bass elementet i.

(sparklet også en del for å gjøre det lufttett rundt elementet, men det er ikke nødvendig vis det bare er for å få "litt" bedre lyd)

ps. har du fjernet de "lommene" på dørene?

det vil gjøre at du kan montere elementene MYE lengre frem i døra.

en siste ting. de må ikke stikke for mye inn ellers går vinduet i de

når det sveives ned, måtte bruke 19mm får å unngå det med mitt komp. sett.

angående treking av kabler, det er noen gummipropper på pasasjersida i motor rommet, stikk hull i disse og trekk strømkabelen igjennom og du holder det vanntett.

Takk for hjelpen! Har begynnt og plukka av den plata for og se om det går an og presse inn høytaleren (problem med vinduet ja.. Er litt vél store for og ha i døra de 6x9erne) Har fått tak i ei sponplate, men hvordan festa du den for og få høytalerene elnger ut? Nok et dumt spm. :P hvordan tar man av den vindussveiva..? :tannløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider