zews^^ Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Du gjør jo strengt tatt ikke det... Og det er sjelden snakk om mer enn 4 meter. Ikke? Når de sier at kabelen tåler strømtrekket mener jeg at den bør tåle det konstant (Noe den selvsagt ikke gjør i en kanal i bil). Og jeg måtte ha 6 meter strømkabel i bilen min også får man jo tap i kabler i motorrom også. rho (konstant) * l (lengde) / a (areal) = R (ohm) 0,0175 * 6 / 50 = 0,0021 Ohm Her har jeg brukt konstant for kobber, kan hende at den er større ved fortinnet kobber som da gir større tap. I (strøm) * R = U (spennings(tap)) 471 * 0,0021 = 0,99 V U * I = P (effekt(tap)) 0,99 * 471 = 466 W Vi sier at 3 meter ligger i kanal da så får man jo 233 W i kanalen og da blir det rimelig varmt tilslutt. Hadde kabelen ligget i friluft derimot hadde dette sikkert gått helt fint. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfnos Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 du sier noe der! derfor jeg liker å over dimensjonere litt.. Målt og har ca 0,4v spenningstap på 4,8m.. 50mm2 kabel fra batteri og langs kanalen. kjent på den under heftig bruk men kjenner ikke lunk,men nå kjører jeg vel max 100 amp gjennom da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Ikke? Når de sier at kabelen tåler strømtrekket mener jeg at den bør tåle det konstant (Noe den selvsagt ikke gjør i en kanal i bil). Og jeg måtte ha 6 meter strømkabel i bilen min også får man jo tap i kabler i motorrom også. rho (konstant) * l (lengde) / a (areal) = R (ohm) 0,0175 * 6 / 50 = 0,0021 Ohm Her har jeg brukt konstant for kobber, kan hende at den er større ved fortinnet kobber som da gir større tap. I (strøm) * R = U (spennings(tap)) 471 * 0,0021 = 0,99 V U * I = P (effekt(tap)) 0,99 * 471 = 466 W Vi sier at 3 meter ligger i kanal da så får man jo 233 W i kanalen og da blir det rimelig varmt tilslutt. Hadde kabelen ligget i friluft derimot hadde dette sikkert gått helt fint. Takk for den fine utregningen, det setter jeg pris på. :) Jeg mente egentlig at han ikke ville ha noe problem med det, siden han ikke kommer til å trekke så mange A. Han kommer vel til å trekke noe rundt 100-250A. Du har helt rett, det er nok litt overdrevet det som står på Evus kabelen, greit å faktisk regne litt på det før man hiver inn kabler. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Kondensatorer blir ikke dårligere med tiden, det er enten virker eller virker ikke. Om du ser bort i fra at elktrolytt tørker over tid og egenskapene sakte men sikkert forandres fra original spesifikasjon så er dette nesten korrekt ;). du kan finfint ha en kondensator som er ~20 år gammel men har helt andre egenskaper og en helt annen kapasitet enn hva den hadde når den var ny. Kondensatorer er på ingen som helst måte "enten eller" - det er kun når de er drept at de ikke "virker" ;). Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 All elektronikk burdte egentlig vært datostempla. Har vært borti endel hovedkort som har gått heden fordi kondisene har tørka ut. Det er her kvaliteten kommer inn i bildet ;) Med hensyn på varmedissipasjon fra kablene må en ta hensyn til at en aldri har max strømtrekk over lengre tid, ergo vil en ikke ha en konstant, men variabel varmeavgivning. En må også ta i betraktning av at det ikke er en konstant motstand, den er variabel med en gradient som er økende langsmed kabelens lengde. Arealet som utsettes for mest effekttap og potensiell varmeutvikling befinner seg anslagsvis på den siste meteren av kabelen. Reelt sett vil jeg anta at en kan forvente en utvikling nærmere 50W over hele kabelen om du spiller max på en skikkelig trøkker. Mye av dette går til å varme opp isolasjonen samt selve kabeln som ikke utsettes for oppvarming grunnet mindre motstand. Her vil isolasjonens varmeoverføringskoeffisient mot luft og metall/lakk samt kobberens egen ledeevne internt være toneangivende for hvor mye energi som går med til å generere varme. Min konklusjon er å ikke bekymre deg for mye og skape problemer som ikke eksisterer. Musikk er ikke statisk og da blir heller ikke de variablene en opererer med i utregningene for varme statiske, men dynamiske. Fortinningen vil ikke ha noen signifikant effekt på motstanden, men bruker en ufortinnede kabler hvor korrosjon oppstår i kontaktpunktene mellom kabel og terminal kan dette gi store utslag. Det er nå mine tanker om dette :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet Juni 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Men er det noen som kan svare på spørsmålet mitt angående "forsterkerlignende kondensatorer" ? Feks http://www.electronixwarehouse.com/car/sgl-prod/accessories/capacitors/pyle-plcap800hb.htm på 80fahrad. Er denne sammenlignbar med 80 stk "vanlige" 1.0fahrad kondensatorer? isåfall er den jo fryktelig billig i sammenligning. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Nei.. De "store" kondisene er hybrider. Dvs. at de har både elektrolytt kondiser (dette er hva du normalt sett har, de store beistene) samt noen større, tregere kondiser. I praksis tror jeg neppe dette betyr _kjempe_ mye, men det er en annen type kondensator enn de normale. Tror heller jeg ville gått for de gode gamle, men det er nå meg.. :) Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Noen flere meninger på dette? Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaDa1300GT Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Hybridkondiser er noe tull! Kjøp et skikkelig batteri og da gjerne et drycell-batteri. Ser at Kinetik er anbefalt så da er vel saken grei. Mvh Lada1300GT spermie Siter "Nå e det ikkje lenge igjen..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda 323f Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Ville hatt et bedre batteri/dynamo før kondensator! Siter Audi A3 97 1.8 automat/klima VW Polo 01 1.4 TDI (Dama,s) * Toyota Celica 91 2.0 GTi * Mazda 323F 91 1.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.