Gå til innhold

Teste batteriet mitt. yellow optima

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

ned i 5-6v? det er vel farlig forsterkeren? i brukermanualen til forsterkeren min står det at den ikke skal få tilført strøm(elelr spenning eller hva det er, ikke heng dere opp i at jeg kaldte det strøm, for jeg har 0 peil på sånt) utenom området 10-18V, for det kan skade forsterkeren...

hmm, det høres ikke lovende ut for forsterkeren min med andre ord....men spenningen "spretter" jo opp igjen hele tiden. 14v - 6v - 14v - 6v -14v -6v - 14v osv

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koble vekk Soundmagus amp'en og kjør på det anlegget klarer, og se om det skjer igjen, lite sannsynlig.

Hmm, da vil jo selvfølgelig spenningsfallet ikke finne sted lengre. For 12" er tilkoblet soundmagusen. Det er jo subben som trekker mesteparten av strømmen i et annlegg er det ikke slik?

 

Så du mener om jeg hadde byttet monoblokka mi til en ikke-jalla-produsent så hadde jeg ikke hatt det spenningsproblemet?

 

ta ett multimeter på batteriet ditt så får du en til å starte bilen mens du måler så ser du hvor mye volten faller

Jeg har gjort det!!

 

Resultat:

motoren av: 12v.

motoren i gang: 14v

Anlegget på "flatt-jern": 14v - 6v - 14v - 6v osv. i takt med bassen

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki da

prøv følgende

 

koble fra strømmen på den forsterkeren som ikke er Soundmagus, og prøv igjen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra subben fra Soundmagusen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra strømmen på soundmagusen og kobler inn den andre forsterkeren og prøver igjen.

 

Vet bare erfaringsmessig at Xelent og Soundmagus har dette problemet, dette er en FEIL på forsterkeren, det skal ikke være slik.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki da

prøv følgende

 

koble fra strømmen på den forsterkeren som ikke er Soundmagus, og prøv igjen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra subben fra Soundmagusen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra strømmen på soundmagusen og kobler inn den andre forsterkeren og prøver igjen.

ok, skal prøve det ved første anledning i morgen. Jobber i kveld....

 

Vet bare erfaringsmessig at Xelent og Soundmagus har dette problemet, dette er en FEIL på forsterkeren, det skal ikke være slik.

FAEN DA. hvorfor viste jeg ikke dette FØR jeg kjøpte ampen... :shake

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uno Racing
har et optima som har noen år på ræva:) kjøpte det brukt for 600 av en her. Har merket at voltstyrken på det går farlig fort ned, og lurer på om det går ann å måle batteriet på noe sett...

 

pappa er elektrikker, har han tilgang til noe kansje?

 

Mvh Alex

 

 

 

d du og kan jør e og sjekke densiteten i batterisyra.... d jør du med en syrevekt måler. d vill ikke koste mange kronan og jør d på et verksted eller kjøpe en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke hva jeg er flinkest til, men siden du har 2 helt forskjellige batterier vil de vel lade hverandre ut, siden de har forskjellig resistans. Trodde man måtte koble på en diode mm. for at ikke de skulle gjøre dette.

 

Trodde det var slik.

PS: Jeg har bare blitt fortalt dette her, fortell meg om det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki da

prøv følgende

 

koble fra strømmen på den forsterkeren som ikke er Soundmagus, og prøv igjen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra subben fra Soundmagusen, hvis fortsatt samme problem kobler du fra strømmen på soundmagusen og kobler inn den andre forsterkeren og prøver igjen.

 

Vet bare erfaringsmessig at Xelent og Soundmagus har dette problemet, dette er en FEIL på forsterkeren, det skal ikke være slik.

når jeg kobler fra subben så er ikke problemet der lengre. Men det er vel en gangske logisk forklaring på det også, i og med at det er subben som "suger" mest strøm.

 

Men før jeg gjorde dettte testa jeg spenningen når jeg spilte på flatt jern, og i dag gikk den "kun" ned til 12 v ved bassslagene. (har forresten byttet kabler i motorrommet mellom de to gangene jeg målte spenningen).

 

Så 12v - 14v - 12v - 14v osv er vel ikke skadelig for ampene?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår