Gå til innhold

størrelse på basskasse

Ranger emnet


m_flip

Anbefalte innlegg

god kveld mine medsammensvorne!

jeg har kikka en del rundt her på forumet, men ennå ikke funnet noen som kan si meg en faktisk størrelse på basskasse til 15" basser. alle refererer enten til et merkverdig program jeg ikke skjønner noe av eller andre rare ulumskheter.

er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg best mulig kan bygge inn en 15" i kasse i min toyota carina e 95 mod? da gjerne med lengde, bredde, høyde vinkler og alt mulig pikkpakk som må til. det hadde jeg satt meget stor pris på:spider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en konkret anbefaling, må man vite hva slags element det er snakk om.

 

Generelt kan man så klart si at dersom du bygger en kasse på f.eks. 80 liter (regner med du klarer å finne dimensjonene selv?), vil du ikke bli alt for misfornøyd - NESTEN uavhengig av hva slags element det er - men det er tvilsomt at elementet vil spille optimalt i akkurat den kassa.

 

Med mindre du har et element som jeg har, som trives godt i 60-80 liter lukket :)

 

Det finnes elementer som teoretisk sett bør ha 200 liter og oppover i lukket kasse, men som sikkert ikke høres grusomt dårlig ut i 100 liter heller. I lukket kasse kan man sjonglere litt med størrelsen, dersom du skal ha bassrefleks (med rør, vettø), er det langt mer kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, her har du tydeligvis ett par ting som du må lære før du sitter med endelig resultat fiks ferdig i bilen din..

 

Aller først, hver og ett sub-element har ett forskjellig sett med parametere for hvilket kasse volum som er anbefalt fra produsentens side..

 

Her er det stor forskjell ute å går, merk deg det..

 

Det du gjør er å gi oss navnet på den 15" du har eller evt planlegger å kjøpe så tar vi det derfra..

 

NB. en 15" krever som oftest en litt kraftig forsterker. Det er også verdt å merke seg.

 

Lykke til

 

PS.

Og du ta og søk litt på forumet her og les litt så skjønner du hva jeg mener

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elementet er noe jeg har kjøpt brukt av en kamerat som jeg da ikke har no bruksanvisning eller noen ting på, og det er antakeligvis et ganske gammelt element. men navnet på det er hvertfall RCF L15/541, har forsterker på det og har tidligere hatt det i en russebil, men da sammen med et element til avsamme typen. men den har seg sånn at to 15" får jeg ikke plass til i mitt nette lille bagasjerom og det ville nok også blitt altfor mye. no konkrete mål osv hadde jeg blitt veldig glad for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sansynlig så er det nok den ja. den jeg har heter riktignok 541 ikke 540, men ett 1 tall fra eller til har sikkert ikke så mye å si. så da kan dere gå utifra den.

men da har jeg et spm til: torshov f.eks selger visstnok kasse til 15". jeg kan ikke se den i katalogen deres, men en kamerat av meg jobber der og sier dem har det...

ville det vært like greit å kjøpe en slik istedenfor å bygge den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser jo ut som om jeg skal ha 50 liter ifølge den øverste linken fra Freemason da:

men om det er riktig vet jeg jo ikke da, siden jeg har hørt mye om at kasser oppgitt fra produsenten ikke alltid er helt til å stole på. eller er det som er oppgitt på siden volum uten tanke på selve elementet? sånn at elementet da tar 25 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte probox til å beregne kassevolum utifra de parameterene som står på den hjemmesiden.

Men er ikke sikker på om den tar høyde for volumet elementet bruker ?

 

Så også at det sto 50l på hjemmesiden, men som sagt så mente probox at 75l og bassrefleksrør var den beste for dette elementet.

 

Hvis du ta mål i bagasjen på max høyde og bredde så kan jeg komme med kasse mål til deg.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat for øyeblikket er bilen på verksted så no mål får jeg ikek tatt med det første, men en kamerat av meg sa at jeg burde ha 70 liter helt lukket kasse... da med målene 84*43*35... selvom jeg ikke helt får det til å bli 70 liter da... heller nærmere 126 liter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser jo ut som om jeg skal ha 50 liter ifølge den øverste linken fra Freemason da:

 

men om det er riktig vet jeg jo ikke da, siden jeg har hørt mye om at kasser oppgitt fra produsenten ikke alltid er helt til å stole på. eller er det som er oppgitt på siden volum uten tanke på selve elementet? sånn at elementet da tar 25 liter?

 

25 liter?!

3-4l er vel vanlig, kanskje litt mer for elemnenter med vannvittig stor magnet.

 

Anbefalt volum er i de fleste tilfeller uten fratrekk for elementet selv ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår