Gå til innhold

Hvor stort trykk på turbo?

Ranger emnet


Toro

Anbefalte innlegg

Fra tråden "D.I.Y, gjør det selv tråden"

PS! Alt gjøres selvsagt på eget ansvar.

 

Det første jeg gjorde var å justere opp pumpen med skruen som vist på bildet. Løsner en mutter og skrur skruen inn.

 

DSC00163.jpg

 

Du vil da merke at turtallet øker og må da justere dette ned her, som blir på baksiden av pumpen. løsne mutter å skru "skruen" ut.

 

DSC00164.jpg

 

 

En annen ting som en her på forumet tipset meg om, var om du ikke får nok diesel med dette, så skal en løsne skruene merket på bildet og vri hele huset med klokken sa han, da går turtallet ned, og man kan justere mere diesel. Dette har jeg ikke prøvd selv, og vil tro man flyttert "tenningstidspunktet" med dette, så vær forsiktig, amitraxx tok vel knekken på sin motor på et eller anna vis, kanskje han kan si hva han gjorde "feil"

 

DSC00165.jpg

 

Men for å få mer effekt er det ikke nok med bare mer diesel, man må også ha luft, og avhengig av turbo type og motor årgang er dette litt forskjellig i fra bil til bil. Noen må kappe en slange og "bløde" wastegate ventilen med en ventil el lign, eller gjøre noe med stag. På min ser det hvertfall slik ut nede med turboen og jeg løsnet mutteren og skrudde den skruen (husker ikke hvilke vei, men det merker en fort) for å justere turbotrykket.

 

DSC00169.jpg

 

Men la meg få poengtere, dette blir gjort på eget ansvar, slik jeg har gjort det, og det fungere for meg, og fraskriver meg alt ansvar om det skjer noe med din motor. Noe som kan være lurt å montere er en turbotrykksmåler for å se hvor mye trykk du kjører med. Min går på ca 1,1 nå.

i så tilfelle kobler du denne inn her.

 

DSC00166.jpg

 

Og for de spesielt intr. så er det universale bensinfilteret for å ta opp pulseringen slik at ikke måleren min går løpsk.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg kikka litt på den tråden, men jeg har nok en litt annen løsning på min turbo. Det eneste jeg fant av mulige justeringsskruer var en umbrako skrue på siden av selve turboen, rett under den slangen som kommer fra luftfilteret.

 

Førsøkte også å skru opp diesel trykket noe, det ble faktisk noe bedre repons, men den røyk noe ekstremt med svart røyk når jeg ga på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva andre sier så tåler selve motoren det trykket turboen noen gang klarer å levere, er vell heller mangel på diesel som kan være problem med så høyt trykk. Ladet fint 1,5+ (Måleren gikk ikke lengre) men det var ikke noe å hente over 1,0-1,1 grunnet mangel på diesel, så sant du ikke justere på denne, dette har jeg ikke prøvde selv enda, men har planer om det.

 

DSC00165.jpg

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Noen som har noen bilder av intercooler-installasjonene sine?

 

Har en 1,9TD og en IC liggende og slenge, og tenker på å endelig få ut finger'n...

 

CIMG1451.jpg

 

DSCF0040.jpg

 

DSCF0039.jpg

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rørdim trenger jeg og hvor kjøper jeg det billigst?

Noen tips?

 

Tja rundt 2" tenker jeg er greit.

Jeg brukte eksos bøyer fra simons (bilextra) lakket dem innvendig og utvendig for å hindre rust, og sørget for at det ikke var noe metallspon igjen i dem, var litt i noen, men det beste er vell rustfritt eller alu. Slangene kjøpte jeg på ett hydraulik verksted alà Tess.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lader mellom 1,2-1,3 tror du/dere det er for mye?

 

Det går nok helt fint, men får bilen din nok suppe? er jo ikke vits i å lade 1,3 om den går like godt med 1,0? Og om du lader fritt så kan turoben ta skade av dette eller korte ned levetiden.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint, men får bilen din nok suppe? er jo ikke vits i å lade 1,3 om den går like godt med 1,0? Og om du lader fritt så kan turoben ta skade av dette eller korte ned levetiden.

 

Det veit jeg nesten ikke. jeg har kjøpt bilen sånn, så jeg har ikke justert noe. Tror ikke det ryker noe særlig svart i alle fall. :)

'06 VW Passat 2,0TDI Highline 140hk, '99 VW Passat 1,9TDI

'87 Audi 80 1,8S (solgt), '02 VW Passat 1,9TDI Highline 130hk (solgt), '93 Golf III GTD (solgt), '87 VW Passat 2,2 5E (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår