Gå til innhold

940 turbodiesel motor

Ranger emnet


R-Sport

Anbefalte innlegg

Kanskje greit med en liten antydning til hvor i landet motoren befinner seg?

 

Gamle volvoer + diesel har aldri vært noen suksess, derfor får man som oftest kastet en slik motor etter seg. Vel å merke ikke 940diesel'n, men fra 740 og 240 går dem for nesten ingen ting. Noe av grunnen er vel de mange havariene de motorene har hatt. Er ikke noe god motor i forhold til rødblokkene til volvo. Men økonomien er absolutt tilstede!!! Dem går ekstremt billig ved rett justering av diselpumpa.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000kr for alt dette er faktisk billig, meget billig mener nå jeg.

 

Disse motorene får du IKKE slengt etter deg, altså de med turbo på. Sugedieselen D24 er dog ikke så mye verdt og ettertraktet. Men de kom bare i 240 og 740.

D24T er kun med turbo, ikke IC. Levert kun i 740.

D24TIC ble levert i 760 og 940, ikke i 740.

 

Motorene går bra, de har et godt dreimoment, man kan ikke sammenlikne hester mellom bensin og dieselmotor. Det finnes ikke noe elektronikkstyring på motoren, så her kan du justere pumpe og turbotrykk så mye du vil.

Motorene er meget sårbare for varmgang, og toppene på motorene sprekker da for et godt ord. Så det er viktig å ha kjølesystemet i motoren i god stand. Ellers er det regrem og vannpumpebytte som de fleste VW 5 og 6 cyl dieseler har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterd: Du som har så mye peil på disse motorene, kan du si meg hva som skjer, hvis reg-reima ryker? På rødblokkene, så skjer det ikke en dritt(dvs: bare sette på ny, og start og kjør...)

 

 

Hvis reg_reima ryker på disse motorene så finner du kammen i 3 deler i toppen. Så da kan du kaste motoren! Det er derfor veldig viktig å bytte reg-reima når den skal byttes. Det anbefales å bytte vannpumpa hver gang reg-reima byttes også så man slipper å justere opp alt igjen ved evet. vannpumpehavari. Vannpumpa strammer opp reg-reima.

 

hilsen Stian T

Tidligere brukernavn var Volvo940tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis reg_reima ryker på disse motorene så finner du kammen i 3 deler i toppen. Så da kan du kaste motoren! Det er derfor veldig viktig å bytte reg-reima når den skal byttes. Det anbefales å bytte vannpumpa hver gang reg-reima byttes også så man slipper å justere opp alt igjen ved evet. vannpumpehavari. Vannpumpa strammer opp reg-reima.

 

hilsen Stian T

 

Ryker registerremma får du et topphavari, og varierende skader i blokka. Omfanget er litt forskjellig i forhold til når det skjer, og på hvilket turtall. Men generellt blir skadene omfattende.

Det er imidlertid sjelden selve remma ryker av at den blir utmattet av seg selv. Det er som oftest vannpumpa som er synderen til havari. Lager i vannpumpa går i stykker eller går seg skjevt og la løper ikke remma riktig lenger og den begyner å vandre, enten inn mot blokka hvor remma spiser seg opp mot kantene. Eller utover hvor den spiser seg gjennom dekselet og går av.

 

Ellers kan vann lekke ut ved dårlig vannpumpe, som svekker remma. Og selvfølgelig kan det lekke ut olje ved simringene på veiv og kam, som svekker remma betydelig. Disse simringene koster minimalt, så jeg anbefaler å se over disse og bytte ved selv den minste tvil. Minst ved annenhver rembytte.

 

Dieselrem skal også byttes samtidig med registerrem. Derimot skjer det ingenting om den remma ryker av, da bare stopper motoren fordi den ikke får diesel sprutet riktig.

 

Om jeg ikke husker helt feil nå er vel intervall for bytte ved 80.000km. Jeg har hørt om remmer/pumper som har røket ved 60, og andre som har holdt til over 200.000km sammenhengende.

 

Dog er ikke byttet helt det samme som på B230 da. Ikke like kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår