Gå til innhold

bruk av lastebil til bilbil

Ranger emnet


rioi

Anbefalte innlegg

Så ikke ut som det er liv her til daglig, men jeg prøver før jeg poster et annet sted...

 

Jeg og en kompis prater om å kjøpe en lastebil for å kjøpe crossbila våres.

derfor lurer vi på noe småtteri som folket her kanskje kan svare på.

 

-Kan vi kjøpe en slik lastebil med kasse og bygge om slik at det blir platting? (enklere å få tak i billig kassebil)

 

-Hvor mye veier slike biler? jeg vet at jeg kan kjøre inntil 3500 kg. vil det da være mulig for mey å kjøre en slik en med bil oppå?

 

-må bilen ha noen form for godkjenning for å ha lov til å frakte biler?

 

Dere kan godt komme med forslag på lastebiler. absolutt makspris er 20 000.

er ute etter en gammel bil som går en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har drevet transportfirma i flere år.(sluttet for halvannet år siden)

Problemet for deg når du snakker om lastebil er at du ikke har lov til å kjøre bil med totalvekt over 3,5 tonn. Hvis vi da sier at du har en lett crossbil som veier ca 1000 kilo vil det si at egenvekta på lastebilen blir maks 2500 kilo. Dette utelukker dessverre alle ordentlige lastebiler.

Alternativene som da står igjen er typ Merscedes Sprinter eller Ford Transit med lasteplan. Men ikke alle disse har lov til å laste så mye som en bil veier. Dessuten har de fleste av dem for kort akselavstand til at det blir brukbart å kjøre med en bil på planet.

Kanskje du kan få tak i en amerikansk Ford pickup(tror du skal klare deg innenfor begrensningene på førerkortet ditt her, men er ikke sikker). Det er de eneste jeg kan komme på som ble levert med lang akselavstand.(og som er mulig å kjøpe for en brukbar pris. Forsøk å finne en med opprustet plan og fin ramme. Planet trenger du ikke likevel. Det kan du nok bygge selv, men spør hvilke regler som gjelder på biltilsynet FØR du bygger. Da slipper du å forandre etterpå.) Alternativ 2 blir å kjøpe seg en tilhenger å transportere crossbilen på.

Alternativ 3 blir å investere i førerkort klasse C1E er visst blitt mye dyrere i det siste, eller CE, da kan du kjøre hvilken lastebil du vil, men dette koster altfor mye penger.(50000++)

Hvis du skal ha lastebil med totalvekt inntil 7,5 tonn har jeg veldig god erfaring med Nissan Diesel. Disse har ikke den beste comforten, men går som et uvær i all slags vær. Veldig lite tull med disse bilene. Bruker lite diesel og veldig lite feil. Litt dyre deler, men du trenger ikke så mange av dem. (Nissan lastebiler i Norge har problemer med at delesalget til lastebiler i Norge er for lavt til at de tjener penger på det...!!!...) Tror det var for tre år siden at de solgte deler for ca 1800 kroner i året per bil på veien...

Ellers er vel Mitsubishi Canter også et greit alternativ.

Unngå for all del Ford Cargo. Her finnes flere biler til salgs som bruksmessig ville passet dere, men dette er engelsk bil.... Dårlige motorer som attpåtil er treeeege. Ryker gjerne masse etter 100000km. Masse krøll med disse bilene. Har hatt både Nissan og Ford Cargo selv...

Ble kanskje mye dette her, men håper du får noe ut av dette....

Lykke til forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for meget raskt og fint svar :)

 

men hvordan er det med fjerning av kassa på slike biler? Er litt dumt å begynne med hvis det viser seg at bilen ikke blir godkjent.

Ser dessuten det nå at vi må sannsynligvis få noen foreldre med bedre førerkort til å ta seg av kjøringen. Blir for dyrt å ta førerkortet.

må også sjekke ut priser på biltralle før jeg gjør noe mer. Har bil som kan dra 1500 kg, men er ikke sikker på om det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa på en slik bil er det bare å skjære eller skru av. Bruker å være boltet. Ingen problemer.

Dere har helt rett i at det bruker å være billigere å kjøpe en bil med skap eller kapell enn å kjøpe bare chassis uten påbygg.

Når dere skal bygge nytt eller sette på nytt påbygg lønner det seg som sagt å snakke med biltilsynet før man bygger...

Det er krav til underkjøringshinder mellom framhjul og bakhjul på sidene, krav til plassering av lys, reflekser og slike ting. Bare spør der så blir det riktig med en gang.

Det kan hende dere finner et brukbart brukt påbygg for frakting av biler i Bruktnytt eller på sidene for bildeler eller yrkesbil i BilListen uten at det koster skjorta. Har i hvertfall sett det der tidligere.

Skapet dere evt plukker av kan dere jo sette i et hjørne av tomta, kle inn og bruke som redskapsbod:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grønnskiltet sprinter til salgs da.. kanskje litt utafor din pris-kategori.. riv av skapet her så får du plass til et plan for bil oppå. Maks totalvekt 3500. Egenvekta med skapet i dag er ca 2600kg så nyttelast 900. bytter du skapet med et like tungt plan er det ikke noe problem dette...

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1057368

PS: Dårlige bilder da.. bila er hvit ja..

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
tusen takk for meget raskt og fint svar :)

 

men hvordan er det med fjerning av kassa på slike biler? Er litt dumt å begynne med hvis det viser seg at bilen ikke blir godkjent.

Ser dessuten det nå at vi må sannsynligvis få noen foreldre med bedre førerkort til å ta seg av kjøringen. Blir for dyrt å ta førerkortet.

må også sjekke ut priser på biltralle før jeg gjør noe mer. Har bil som kan dra 1500 kg, men er ikke sikker på om det holder.

Selv om bilen din kan dra 1500kg er det ikke sikkert at du har lov til det.

 

Dersom (tilhenger.tillatt totalvekt) overstiger (trekkbilen.egenvekt) så må du utvide til Kl. BE (dette koster ca 6-10 000kr avhengig av hvor mangen kjøretimer du trenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår