Gå til innhold

Oppkopling av anlegg... Forslag ?

Ranger emnet

laupsa

Anbefalte innlegg

Dette har eg:

1 Sony Xplod spelar, 4*50 watt

2*12" ukjent sub i kasse

1 Boss 4 kanals 1600w forsterkar

1 stk USBlaster 1 ohm eller fahrad eller ka da heite

2* 6*9 Alpine 150w

2 stk komponenet sett Infinity cs6000, med 2* 5,25" mid og 2 diskant

har også 2 stk 10 cm sony eg kanskej kan bruke... ?

Korleis blir det best å kopla opp dette anlegget? Har ikkje planar om å investera meir,hadde kanskje vore best med ein 5 kanalas forsterkar eller noko... Forslag ?

Har tenkt på 6*9 på hattehylle, sub i bagasjerom (kor ellers), komponenet sett framme og 10 cm i bakdørene... koplar subbane og komponenetsett på forsterkar, 6*9 og sony 10 cm rett på spelaren..

Tja.. Kva seier dykk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eller annet sier meg at du har Boss IQ-400.4 ............. Denne skal vel ifølge spesifikasjonene ha 4x210wrms? og om det er noen billig lettdrevne subber kan vel forsterkeren kanskje klare å dra dem delevis på kun en enkelt kanal hver? så da bare kobler du subbene på hver sin kanal, og frontsettet på hver sin kanal. så kobler du 6x9 på spilleren, og kobler ut 10cm og selger dem til en galing på qxl;) Funker ikke dette må du nok brokoble kanalene å kjøre subbene på hver sin brokobla kanal og frontsettet på spilleren... Men ville hvertfall prøvd med alt på forsterkeren først, og sett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Boss Chaos C800 1600w 4ch forsterkar eg :)

Kjem sikkert til å prøva å kjøra 6*9 og komponentsettet på 2 kanalar på forsterkaren, også kjøra subbane på dei to andre kanalane.. I øyeblikket har eg berre ein subkasse med plass til ein sub, so mulig eg kjører deler 6*9 og komponenetsett på 3 kanalar og subben på ein, men då vil jo suben også spela dei høgelydane, noko som ikkje er ideelt ? eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å kjøre "tri-mode" med denne forsterkeren. Det betyr at du kan koble 6x9" på høyre/venstre samtidig som du kjører en sub som om du skulle brokoblet forsterkeren. Dette gir deg 3 høyttalerelementer på 2 kanaler. Dypbassen filtrerer du vekk fra 6x9" og mellomtone/diskant filtrerer du vekk fra bassen med enkle spoler og kondensatorer fra ELFA. Husk at delefrekvensen til bassen som oftest ikke må være høyere enn 70-80Hz. Er det dette du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjører 6x9" og en bass på 2 kanaler har du fortsatt 2 kanaler til frontsettet. Bare husk på at du kan ha behov for å dempe 6x9" litt i forhold til bassen. Dette kommer an på følsomheten på de ulike høyttalerne og kan løses med motstander i tillegg. ELFA kan hjelpe deg med riktige verdier på komponentene så det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider