vicky81 Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Har kjøpt med et sånt skillerelè til å ha mellom to batterier, og lurer på hvor tykk strømkabel skal jeg bruke mellom det relèt og ekstra batteriet? Holder det med 21mm2? Skal ikke ha noe heavy anlegg, kun kople til multimedia(skjermer, dvd, omformer til xbox). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 21mm burde holde fint det tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
infested Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 hva er skillerele? Siter Mvh Thomas Holmedal Team Lydtrykk.no thomas.eargasm@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pokerfjes Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 siden en post om batterier er oppe så... Kan jeg ha orginal batteriet foran, og et gele bak uten noe slikt rele eller bytte ut batteriet foran? har lest mange ganger at det er en ulempe, men grunnlaget er som altid når du skal spille høyt med bilen av så tømmer det ene det andre blabla... Vel, jeg hører på musikk når jeg kjører, spiller skjeldent med bilen av, og da lavt i såfall. Så kan jeg ha gele bak og bly foran eller har jeg samme problem? takk for svar Siter --GrannyRacer #1---- 81 Golf diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 Correct me if I'm wrong: Når batteriene ikke er like blir det et større problem med utladning av batteriene seg imellom. I ditt tilfelle burde du altså bruke skillerelé. Gelébatterier skal også ha høyere ladespenning enn vanlige blybatterier, og det får du ikke til uansett. Det beste er kanskje å kjøpe et liknende gelébatteri til, eventuelt kaste ut det gamle blybatteriet du har. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vicky81 Skrevet Mai 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 hva er skillerele? Skillerelè er et relè som lader opp det ekstra batteriet når bilen er i gang(dynamoen lader). Når du skrur av tenningen så bryter den kontakten mellom batteriene, det med hensyn for at hvis det ekstra batteriet blir tappet, så har du bilens batteri for å starte bilen med. Kjøpe et sånt relè fra Strømmen bilradio for kr450,- merke Stinger. Tenkte jeg skal om vinteren ha en 12V varmevifte koplet til den og la vifta gå mens jeg er på skolen blah (hater å sette meg i en ISKALD BIL). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vicky81 Skrevet Mai 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Igjen, holder det med 21mm2? En kamerat av meg tror jeg bør ha 25mm2, men han er ikke sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 da må du huske å kjøpe deg en timer som du kan stille inn til 1 time før du skal sette deg i bilen igjen,. ingen vits at den vifta står og suser i flere timer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Igjen, holder det med 21mm2?En kamerat av meg tror jeg bør ha 25mm2, men han er ikke sikker. 21-25mm2 blir ett fett for deg, hehe Den lille forskjellen har svææææært liten betydning i ditt tilfelle. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Mai 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2006 Og det med 2 batterier uten skillerele går, MEN du vil alltid ha problemer med utladning mellom batteriene, hvor fort utladningen går kommer helt an på hvor stor forskjell det er mellom batteriene. Jo større forskjell jo fortere går du tom for strøm når bilens motor er slått av. (f.eks at bilen står parkert om natta osv) Så hvis du ikke skal ha skillerele bør du ha to helt like batterier for at problemet skal være minst mulig. Skillerele til 200A koster vel rundt 7-800kr (Stinger) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vicky81 Skrevet Mai 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2006 da må du huske å kjøpe deg en timer som du kan stille inn til 1 time før du skal sette deg i bilen igjen,. ingen vits at den vifta står og suser i flere timer.. Hvor får man kjøpt timer for 12v? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg