PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Hei, jeg fikk vite at en betalte 20 000 for en Rockford Fosgate Symmetri EPX2 signalprosessor med 28 bånds EQ for kanskje 4 år siden (?). Jeg fant en lik, bare med 14 bånds EQ på ebay til nå 81$+30$ i frakt. Er det noen som husker hva denne signalprosessoren i sin tid kostet i norge? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Hei, jeg fikk vite at en betalte 20 000 for en Rockford Fosgate Symmetri EPX2 signalprosessor med 28 bånds EQ for kanskje 4 år siden (?). Jeg fant en lik, bare med 14 bånds EQ på ebay til nå 81$+30$ i frakt. Er det noen som husker hva denne signalprosessoren i sin tid kostet i norge? Vet ikke hva den ahr kostet. Men må bare si at det nåværende budet er på 81$ og blir nok endel mer i løpet av to dager. Frakten på 30 dollar er også innonfor USA. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Sym-EPX2 kostet 9995,- 28 Bånd eq kostet 3695,- og 14 bånds EQ kostet 1895,- MENER jeg... Så lagde Wayne en DSP som kostet 14995,- til den. En fornuftig sum og betale idag for en brukt EPX2 er vel 3-4000,- Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 var ikke noen av de "første" produktene med navnet Rockford Fosgate egentlig? da det hett bare Fosgate før. Rockford kjøpte nemlig opp Fosgate. Det er som Tor Steinar nevner og de ble brukt veldig mye i tunge konkurranse biler og først og fremst for sine mange justerings muligheter og lav "egenstøy" ved bruk av noisegate -ga mange poeng i Nasca-, selv synes jeg at Phoenix Gold og Audio Control Eq var mer musikalske. Jeg forstå det slik at den var en "digital" dsp, slik at den analoge signalen ble kjørt inn på en A/D og behandlet digital hele vein og ut på en D/A med tilhørende frekvens deling. Så en brukt for et halvt år siden som gikk for rundt 2000kr brukt i QXL. var tom 28bånds eq og 3-4veis deling. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Jepp. Jeg som kjøpte den på QXL for 1500.. :) Jeg bare lurte litt på prisen, for jeg har alltid tenkt at det var sykt billig! Takk for svar, det er godt å ha et forum med så mye kunnskap. :) Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 EPX2'en er forresten produsert av "Rockford Fosgate" *ser på esken*. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 største "ulempen" med de var jo nettop at før konvertering ble også den analoge signalen allrede preget av grunnstøy og den ble behandlet som en del av signalen etter konverteringen...;) jeg mente self at den er laget av RF siden Fosgate ble kjøpt opp av Rockford :) som sagt meget ettertraktet utsyr den gangen til konkurranse sammenheng! Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Ok, så signalkabelen til prosessoren er ekstremt viktig å legge riktig med god skjerming? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 njjaa.... self, den er også viktig men jeg tenkte på selve støyen som oppstår mellom sporene i musikken eller når musikken/signalen har veldig svake partier så høres en svak suss som oppstår i elektronikken/ic kretser -såkalt grunnstøy- det samme vil du oppleve om du setter gain på forsterkeren på maks feks. denne sussen som høres kalles grunnstøy og blir "generert" av halvledere/motstandere i første omgang men høykvalitets komponenter med lave støy tall er dyrere da det krever bedre produksjons processer. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Ok, og det er det ikke i inngangspartiet til denne? Veldig OT; hva slags utdannelse har du Matador? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 :) er det så nøye?...;) litt interesert i elektronikk.. men mest selvlært og litt erfaring..... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Rockford Fosgate ble Rockford Fosgate LENGE LENGE før det du mener Matador... Det er Wayne Harris, som idag eier blant annet dB Drag Racing og som har utviklet TERMLAB. Wayne er også en god venn av meg og det er han som har laget Symmetry, Symmetry EPX og Symmetry EPX2 for Rockford Fosgate... Når disse produktene, spesielt orginale Symmetry kom, så var det så high tech at ingen, untatt Wayne, skjønte hvordan det virket... Så de laget en "light versjon" som het EPX, og seinere EPX2. Vi konkurrerte med SYM EPX2 i mange år, og de var modifiserte... Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Mai 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 :) er det så nøye?...;) litt interesert i elektronikk.. men mest selvlært og litt erfaring..... Tenker du på det jeg spurte om EPX2, eller om utdannelsen din. Nei, hvis du ikke vil fortelle så er det ikke så farlig. :P Lyst til å forklare litt om hvordan de ble modifisert? Var det Wayne Harris som gjorde det for deg? Kan du Tor Steinar f.eks sammenlikne EPX2 med noen nyere prosessorer, på godt og vondt? Dette er virkelig matnyttig info. :) Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 okei, menente å huske det men som sagt er ikke sikker. Apropos det, trodde det var selveste mr Fosgate som stå bak utvikling av de dsp processorene. men anyway, A/D konvertere fantes allrede før EPX men "bare" at RF laget disse her til bruk i bil og disse benyttet seg av et såkalt multiplexing komunikasjon som ikke er lett å forstå for "vanlig mann i gata" :)... ellers hadde Orion en meget bra og såkalt "revolusjonerende" dsp boks også som ikke ble laget mange av... men, gir meg her jeg Tor ;) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Steinar Aamodt Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Jim Fosgate laget den "nye" 5.1 prossesoren som kom for ett par år siden. Han fikk faktisk en "emmy" for den prosessoren... Idag har ikke Jim Fosgate noe med Rockford Corp å gjøre egentlig, det var bare i begynnelsen at han laget forsterkerne. "Rockford" kommer faktisk fra veien som RF fabrikken ligger i Arizona, jeg har personlig prøvd å rappe skiltet der, men det var sveiset fast fordi de var så populære å stjele ;) Når vi var på RTTI kurs på RF fabrikken, så gikk vi i Rockford drive hver eneste dag :) Det var vi som modifierte de vi hadde, med å blant annet "ta ut volumkontrollen" som sitter i EPX'en og montere den inn i Sony ES joysticken. Noen flere tricks hadde vi vel også. Men så ble vi sponset med 2 komplette Pioneer ODR system og gikk over til det. Jeg ville helt klart at Pioneer sitt system istedenfor EPX'en idag. Problemet til EPXen er at den støyer endel også er det ikke tidskomp i den. Ellers så er EPX en meget kul prosessor som du kan gjøre mye rart med.... Den EKTE Symmetryen hadde derimot en helt sinsyk tidskomp funksjon,og vistnok så kopierte Pioneer dette systemet når de laget ODR, men dette har jeg aldri fått bekreftet. Jeg tror du kan lese mer om EPX på http://www.termpro.com under artikler, hvis ikke Wayne har tatt det bort..... Wayne Harris jobbet på Orion før RF, og var en av de som sto bak Orion sine heftige signalprossesorer. Siter *Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF) Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg