Gå til innhold

Volvo 760 lydprosjekt..

Ranger emnet


Kaldal

Anbefalte innlegg

Hei hei godtfolk. Ja..det her er da min første "go" i å bygge anlegg i bil.

Bilen er en Volvo 760i med et ekstremt krevende bagasjerom. Der mesteparten av lyden vil komme ifra.

 

Utstyr:

Headunit: Sony MEX-R1 dvd/u skjerm

6*9: 2stk JBL T595 Decade

12" : 2stk Audio X 750w ( hvis noen har noe info om de, la meg vite det, er et "noname produkt )

Forsterker : Rockford Fosgate P6002

Masse kabler

Masse tålmodighet

Kanskje gå til innkjøp av belte så man ikke mister arbeidsbuksa..:assman

 

Etter mye om og men, prøving og feiling kom jeg fram til at det beste ville være å plassere forsterkeren i hjulbrønnen:

Prosjektnoeannet016.jpg

 

Prøvde også flere muligheter som dette, men falt ikke helt i smak:

Prosjektnoeannet014.jpg

 

Hadde heldigvis en stooor industripose full med gamle stoff filler brukt til sofaer osv, la et tykt lag med det på bunnen i hjulbrønnen. Etter mye kapping, banning, skjæring, måling og mere banning ble dette resultatet:

Prosjektnoeannet018.jpg

 

Er ganske fornøyd med dette. Planen er da å trekke sort filt og dandere med svakt blått neonslanger rundt hjulbrønnen.

 

Etter en stund merket jeg at den gamle sponplaten til 6*9erne har begynt å gi etter, platen fulgte med bilen..

Tok den ut, og kappet en ny en, den vil bli trukket i sort filt så at den står i stil med resten av interiøret.

Prosjektnoeannet020.jpg

 

Da jeg kom hjem etter dagens dont tenkte jeg å slappe av, men med solen på full guffe så var det vanskelig, bestemte meg for å begynne med å koble sammen noe av anlegget, legge opp kabler osv.

Viste seg at det ikke var så lett som jeg trodde.

 

Måtte ut med hele konsollen, har sverget på da jeg satte den inn, at jeg ALRDI skulle ta den ut..yea right:

Prosjektnoeannet024.jpg

 

Første oppgave var å trekke Punch controllern bakover:

Prosjektnoeannet019.jpg

 

Deretter koble jord kabel, strømkabel og audio kablene, "Don't mind the bat":deng

Prosjektnoeannet022.jpg

Prosjektnoeannet023.jpg

 

 

Og da gikk solen inn sammens med meg.

 

Dere vil legge merke til at jeg har montert forsterkeren på en ekstra plate, skal montere små hengsler bak på platen og en liten lås foran. Grunnen er enkel, det sørger for enklere kobling av kabler og justering av forsterker, bare å vippe fronten opp så er det klart.

 

Planene fremover blir å få bygget en 2 12" kasse, eller bare montere 12" i seteryggen og bruke hele bagasjerommet som en stor kasse. trekke hele rommet i sort filt, legge opp svak blå neonlyskabler rundt i hjulbrønn og enkelte plasser i bagasjeromm så at det lyser opp litt.

 

Prosjektet her følger pengeboka, så kommer til å ta tid. Har gjort alt grunnarbeidet, mangler bare tegninger på en kasse til 12".

Hvis noen vet om eller har 2 10" de vil bytte mot 2 12" let me know

 

Ideer og tips tar jeg gladelig imot.

 

Mvh

Ole JK

Volvo 760 til salgs. info på http://tinyurl.com/3e3ev3

 

Ford Mondeo 2L 16v BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er planene klare på åssn jeg skal montere de 2 12". Etter over 2 timer med prøving og prosjektering sammens med en kamerat, så kom vi begge fra til at den enkleste løsningen ville være å føre lyden INN i baksetene.

 

Metoden da er at vi merker opp baksiden av baksetet og tar den ut. Lager deretter en ny vegg med doble sponplater. Kapper litt i rammen på Baksetet så vi får et hull, skal deretter skjære litt ut i setet så at det ikke er så mye stoff mellom lyden og personen som sitter bak.

 

Rammen som vi lager vil gjøre bagaserommet til en stor kasse. Skal gå over med asfaltmatter og lydemping matter som kommer til å dempe en stor del av eventuell skrangling, lime matter opp i bagasjelokket for å forhindre skralling.

 

Det vil bli som en lukket kasse, men med mulighet for lufting, baksetet har en utfellbar midtkonsoll.

 

Kommer bilder til uka når jeg får begynt på arbeidet.

Tips og innspill tages gladelig imot.

 

Mvh

Ole J. Kaldal

Volvo 760 til salgs. info på http://tinyurl.com/3e3ev3

 

Ford Mondeo 2L 16v BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Begynner å ta ut alt av gammelt filt, ordne opp i ledninger.

Skal begynne å legge støymatter og eventuelt dempestoff. Lage en ny bakvegg til ledninger bak hvor "balltreet" ligger nå. Begynner bygging på førstkommende onsdag.

 

Hvis det er noen som har gjort det her før vil jeg gjerne høre hvordan det ble, erfaringer etc. Tar imot tips.

 

Mvh

Ole JK.

Volvo 760 til salgs. info på http://tinyurl.com/3e3ev3

 

Ford Mondeo 2L 16v BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Updates:

Blir så at jeg skal lage en hel kasse til hele bagasjerommet. Drev 3 timer idag med prøving og opptegning av mål og diverse, har desverre ikke noe bilder, glemte det i farta.

 

Men imorgen blir det en provisorisk løsning, montere den ene subben direkte inn i baksetet så at lyden kommer ut i hullet der den nedfallbare konsollen er. Skal på ferie i sommer og vil ha hele plassen bak til bagasje =)

 

Men skal lage maler, og kappe opp så det er bare å montere rett inn. Bilder kommer imorgen

 

Mål og diverse:

Lager en helplate som kommer til å dekke hele bagasjerommet, vil gå skrått ned fra innsiden av bakvinduet og ned mot bakre ende, lager en bakvegg så trykket fra de 2 12" ikke påvirker 6*9erne. Lage et hjemmemekket bassrør som går ifra hullet i baksetet og som går inn i midten i kassen, får alt trykket direkte inn i bilen. Som vist på bilde så er det en slags luke, der balltreet ligger, den blir lagt på ny med treplate som trekkes i sort filt som med resten. Kommer til å lage en liten hylle til forsterken som en liten fin detalj finish i midten av den skråplaten, 12"erne kommer til å sitte på hver sin side av forsterkeren med elementene pekende oppover mot luken. Skal lime fast støymatter i bagasjeluken så den ikke lager skrall.

 

Det var alt for nå.

 

Mvh

Ole JK

Volvo 760 til salgs. info på http://tinyurl.com/3e3ev3

 

Ford Mondeo 2L 16v BAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår